Oslo er et viktig stoppested for Seat og Cupra ”on tour”, og nettopp den splitter nye elbilen Seat Mii electric har verdenspremiere i Norge. Den bygger på VW e-up, men har atskillig mer å by på.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Sven Furuly og Seat Presse

Vi har gjennom mange år fått høre at bilmerket Seat er VW-gruppens ungdommelige og litt frekke bilmerke, men først i fjor ble det bestemt at Seat også skulle markedsføres i Norge. Med lanseringen fulgte også et utleiekonsept med bildeling og kjøp av bil på internett. Et år senere forteller Seats ledelse at Norge er blitt sett på som et pilotmarked for både dette og lansering av elektrifiserte biler, og det som læres i Norge vil bli implementert i andre europeiske land.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_host_2100x700

 

Som Seats internasjonale markedsdirektør Wayne Griffiths sa under presentasjonen: ”…it seems like every second car I see on the street is a Tesla, so this is a very important electric vehicle market for us to attend…” Med sin presentasjon av Seats planer for de nærmeste årene, fikk den nye elbilen Mii electric stor oppmerksomhet. En ting er å snakke om konseptbilen (basert på MEB-plattformen) som skal komme en gang i 2020, men den mindre Mii er atskillig nærmere norske kjøpere. Bilen, som er basert på VW e-up, har produksjonsstart allerede til høsten, og selv om de endelige prisene ikke blir kjent før i september, åpnes det for forhåndsreservasjoner i dag.

Et friskt og ungdommelig interiør, der en rekke funksjoner kan fjernstyres med en app, gir et solid inntrykk

Det er særlig to ting som gjør Mii electric spennende, og det første er batteriet størrelse. Det er på 36,8 kWh og skal gi bilen en rekkevidde på 260 km målt etter WLTP-standard. Det andre er utsiktene til en særdeles konkurransedyktig pris. I fjor reduserte VW prisen på e-up til 171 000 kroner for den rimeligste grunnmodellen. Den hadde bare 160 km rekkevidde, og en ny e-up med samme rekkevidde som Seat Mii electric er også planlagt lansert tidlig i 2020. Den 36,8 kWh store batteripakken som nå tas i bruk har praktisk talt samme effekt som den vi finner i dagens e-Golf . Alt ligger dermed til rette for at Seat Mii electric kan bli en av de aller rimeligste elbilene i Norge.

Med 260 km rekkevidde gir Mii electric fullgod mobilitet innenfor et urbant område. Ladning tar bare en time

Norge har hatt en eventyrlig elbilvekst de senere årene, men nå er også Europa i gang. Salget av elbiler har økt med 46% i årets første måneder, og bilfabrikker som nå tilbyr elbil har startet en temmelig offensiv kampanje. På store reklame-boards over hele Tyskland kan man nå se VW ID, og naturligvis vil Seat være med på dette teknologiskiftet. Dashbord og innredning har et moderne formspråk og med ambientebelysning, velformede seter og sportsratt har bilen en innvendig atmosfære som harmonerer godt med målet om å være det ungdommelige og urbane merket.

Seat har stor tro på denne elektriske bybilen, og planlegger å fase ut versjonen med forbrenningsmotor i 2019

En rekkevidde på 260 km vil gjøre Mii electric til den perfekte bybilen for mange. Med hurtigladning (CCS-kontakt) fylles batteriet opp på bare en time, og Seat regner med at utgaven med tradisjonell forbrenningsmotor fases ut ved lanseringen av den nye elbilen. Nettopp elektrifisering av bilene er en tydelig marsjretning for både Seat og det enda mer sportslig orienterte nye søster-merket Cupra. Ikke mindre enn seks ladehybrider og to rene elbiler vil være på programmet i løpet av de kommende årene.

Seat som bilmerke har klare og ambisiøse mål – men har absolutt det som skal til for å skape kjøps-appell

Denne smarte og smidige bybilen vil også være den første modellen med ”Seat Connect”, der brukeren har full fjernstyrt kontroll over en rekke av bilens funksjoner. Bilen tilkjennegir hvor den er parkert, status for flere innstillinger kan fjern-avleses og ikke minst styres klimainnstillinger enkelt med en app – slik vi er blitt vant til i stadig flere av de nyeste elbilene.

Minimo Concept er bare 1,2 meter bred og går inn under Seats kjøretøy-kategori for “mikro-mobilitet”

Seat har også tatt flere skritt på veien mot elektrisk mikro-mobilitet, der den lille elektriske ”scooteren” allerede er presentert inngående. Nå tenker også Seat seg sinn egen variant av den kompakte og delvis lukkede, elbil/motorsykkelen Renault Twizy. Seat-konseptet bærer navnet Minimo Concept, har en lengde på 2,5 meter og en bredde på ca 1,20 meter. I motsetning til Twizy har den imidlertid dører som gjør den atskillig mer praktisk i bruk. Det er tenkt at bilens 48 Volt batteri skal ha et system for utskifting, fremfor at brukeren selv skal lade bilen. Med sine kompakte mål og en rekkevidde på 100 km er dette et kjøretøy spesielt utviklet for ultra-urbant bruk.

Seat el-Born bygger på VW’s MEB plattform og blir en direkte konkurrent til ID 3. Maks rekkevidde er 420 km

Gjennom sitt modellutvalg og kommunikasjon vil Seat forankre seg som VW-gruppens urbane, ungdommelige og litt frekke bilmerke. Så langt har den norske importøren forsøkt å skape en god plattform for merket i Norge. Med interessante elbiler – først Mii electric – og deretter el-Born, med sin rekkevidde på inntil 420 km, er det all grunn til å betrakte Seat som et spennende og litt særpreget merke blant de vel tretti merkene som alle kjemper om din oppmerksomhet i Norge…

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev