ETCR er en ny racing-serie for elektriske biler som starter opp i 2020. Løpene er en elektriske variant av TCR Touring Car serien som ble lansert i 2014, og kjøres på baner over hele verden. Satsningen er nok et bevis på den viktige rollen elbiler begynner å spille

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp

Baneracing, der utgangspunktet er velkjente familiebiler, men modifisert etter gitte regler for å yte sitt maksimale, er ingen nyhet. Allerede i 1963 gikk de første European Touring Car Championship –løpene av stabelen, til stor jubel fra publikum. Senere har serien skiftet navn, er utvidet til å omfatte flere serier, og ikke minst blitt verdensomspennende. En helt ny serie – TCR Touring Car – ble lansert i 2014, der bilene må være basert på et standard 4- eller 5-dørs karosseri og er utstyrt med en to-liters tutbomotor. Den nye serien ble skapt av spanske Marciello Lotto, og utgangspunktet var Seat León Cup Racer, som gjør TCR til en rimelig innstegs-klasse.

Batteriene utgjør en tredjedel av bilens vekt og elmotorene er plassert ved bakakselen

Høsten 2018 ble planene for en egen serie for elektriske racerbiler, ETCR, basert på mange av de samme reglene presentert. Igjen er det standard karosserier som skal benyttes og reglementet er på flere områder likt det vi finner i TCR-reglementet. Målet er å både tiltrekke seg mange ulike elbil-produsenter og samtidig vise at elektriske biler på ingen måte står tilbake for racerbiler drevet av konvensjonelle forbrenningsmotorer – enten det gjelder underholdningsverdi eller hastighet. Det er jo også oppsiktsvekkende og interessant at det er Marcello Lotti – den tidligere sjefen for hele World Touring Car Championship konseptet -som også har tatt initiativ til denne elbil-serien. Under pressekonferansen i oktober fastslo han at tiden var inne for at både motorsporten kunne tjene som arena for videre utvikling av elbilene, og at motorsporten måtte ta inn over seg at elbil-teknologien også representerer fremtidens mobilitet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower_1200

 

Sammen med nyheten om ETCR-serien ble det også presentert en spesialbygd Seat Cupra e-racerbil for å vise potensialet. Den hadde to doble elektromotorer med en samlet effekt på 500 kW (680 hk) og et avansert system for regenerering av retardasjonskreftene. Bilen er bakhjulsdrevet og har en batteripakke som som gjør den 400 kg tyngre enn en TCR-racerbil med forbrenningsmotor, men har samtidig et dreiemoment som gir den svært raske akselerasjoner.

Racing gir viktig el-kunnskap til bilfabrikkene – også når det gjelder kollisjonssikkerhet

Seat har nå publisert flere opplysninger om elbil-raceren. Den samlede batterivekten er på 450 kg, noe som er nær en tredjedel av bilens totalvekt, og dette består av 23 moduler. Totalt er det 6072 enkeltceller i batteriet. Vi har ikke fått vite mer om batteriets effekt, spenning, eller driftstiden mellom hver ladning på en bane, men Seat angir en akselrasjonstid fra 0-100 km/t på 3,2 sekunder og 0-200 km/t på 8,2 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 270 km/t.

Seat er den første  som har presentert en elektrisk racerbil etter ETCR-reglementet

Hvilke bilfabrikker som kommer til å stille med elbiler i ETCR-serien er for tidlig å si, men ser vi på den ”ordinære” TCR-serien finner vi Audi, BMW, Ford, Hyundai, Mercedes, Opel, Peugeot, Renault og VW – merker fra fabrikker som alle har tatt mål av seg til å bli viktige globale elbil-leverandører. Det skal bli spennende å se hvem som kommer til å stille til start i ETCR-serien i 2020.