Tiden løper raskt mot produksjonsstart for det nye Byton M-Byte, den kinesiske elbilen som tusenvis av nordmenn allerede har reservert. Nå er vintertesterne gjennomført.

Tekst Sven Furuly, Foto: Amp

Allerede siden den første presentasjonen på Aker Brygge i Oslo sommeren 2018 er bilmerket Byton blitt tatt i mot med åpne armer i Norge. Elbil-sultne nordmenn flokket seg rundt bilen som bier rundt en honning-krukke og tusenvis av reservasjoner er registrert på Byton-appen. Her oppdateres også alle interesserte med nyheter og utfyllende informasjon om bilens vei fra tegnebrettet til dagfersk status. En aktiv norsk Byton facebook-gruppe har også vært dyktige til å få tak i- og formidle informasjon. Mange ser på Byton som en reell konkurrent til Tesla

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_host_2100x700

 

Selskapets nestleder, Henrik Wenders, besøkte Oslo i forbindelse med Nordic Summit EV-konferansen om elektrisk mobilitet som ble arrangert i mars. Her tok han seg god tid til å svare på flere viktige spørsmål i forbindelse med M-Byte, som blir selskapets første bil. Nordmenn er blant de mest elbil-entusiastiske kjøperne i verden, men har noen ønsker som avviker sterkt i fra behovene i mange markeder. Det dreier seg om firehjulsdrift, mulighet for tilhengerfeste og evne til å bære et takboks eller skistativ på taket. Breitfeld slo fast at M-Byte ikke kan påmonteres tilhengerfeste eller takboks, noe både Audi e-tron og Jaguar i-Pace støtter.

Batterikapasitet, ladning og drivlinjenes evne til å takle snø kulde var fokusområder i Mongolia

Vinter-tester i full skala er nå gjennomført i Indre Mongolia, helt nord i Kina. Der har testingeniører kjørt prototypene tusenvis av kilometer i snø og bitende kulde. Temperaturene har vært ned mot minus 30 grader og bilene er kjørt på både vanlige landeveier og spesialpreparerte testbaner – ikke ulike det europeiske bilprodusenter – som for eksempel Porsche med sin Taycan – benytter i svensk og finsk Lappland.

Med sine temperaturer helt ned mot minus 30 grader setter Monglia maskiner og mennesker på prøve

Test-arbeidet har hatt fokus på batteriene, batteri-styresystemene og ladning. Driftssikkerheten til både elektromotorer og motorstyring er også satt på tøffe prøver i den ugjestmilde mongolske vinteren. Avgjørende for en velfungerende elbil til alle årstider er også effektiviteten til varmeapparatet og klimaanlegget. I følge Byton har dette bevist sin gode funksjon og driftssikkerhet under disse krevende forholdene.

Testene går på både spesielle baneanlegg og ute på åpen landevei – slik det også gjøres i Lappland

Siden midten av 2018 har Byton har over 100 prototyper under test. De har gått på rullende landevei innendørs, gjennomgått kollisjonstester, kjørt på ulike testbaner over hele verden, og har kjørt på normale veier i Kina og USA – godt kamuflert. Den første forserie-produksjonen skal starte opp nå til sommeren, og de første serieproduserte bilene skal utleveres til kunder i Kina mot slutten av 2019. Deretter følger markedsintroduksjon i USA fra midten av 2020 og utover. Til Europa kommer Byton helt på slutten av 2020.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev