At Ford Mustang kommer aller høyest på listen blant 75.000 europeiske bilentusiaster som ble spurt om hvilken klassikk bil de helst ville eie – er både overraskende og nærliggende til samme tid.
Av Sven Furuly
Ikke mindre enn 37% av alle de spurte hadde Ford Mustang som sitt førstevalg, og det er en overraskende høy andel når undersøkelsen er gjort i Europa. Det er den tyske bil-nettportalen AutoScout24 som har gjort denne undersøkelsen blant sine brukere. I disse 911-jubileumstider ville det kanskje vært nærliggende at den legendariske Porsche-modellen vil stått høyt oppe på europeiske bilentusiasters ønskelister, men dette er slett ikke tilfelle. Det var den amerikanske ”Pony”-bilen de intervjuede helst ville eie. På andreplass finner vi BMW M1 som 20% hadde som sitt førstevalg, og på tredjeplass den klassiske VW Bobla med 11% av de spurte. Kontrastene mellom Ford Mustang og VW Bobla er naturligvis enorme, men de har et par fellestrekk som gjør at det slett ikke er så underlig at nettopp Ford Mustang ble valgt til favorittobjektet blant de som deltok i undersøkelsen.
Om kort tid fyller Ford Mustang 50 år – noe vi naturligvis skal vie stor oppmerksomhet i Bilklassikere – og gjennom disse fem tiårene er modellen blitt legendarisk. Parallellene til Porsche 911 er mange, men fra fødselen av er de to konseptene helt ulike. Der den lille bilfabrikken Porsche skapte sin sportsbil med en visshet om at den var helt nødvendig for å overleve, var Mustang et konsept som utnyttet tilgjengelige ressurser i form av deler og mekaniske løsninger for å skape en ny nisje for den enorme bilprodusenten Ford. Selskapet hadde, som vi kunne lese om i den forrige utgaven av Bilklassikere, produsert 20 millioner biler allerede 50 år før de gikk i gang med Mustang-planene, mens Porsche hadde produsert beskjedne 77.579 eksemplarer av 356 før de satset alt på nykommeren 911. Denne grunnleggende forskjellen mellom 911 og Mustang har gjennom årenes løp ført til at de har henvendt seg til helt ulike kjøpergrupper, men som eldre klassikere er de nå mer nær hverandre enn noensinne.
At mer enn 9,2 millioner Ford Mustang er produsert siden 1965 forteller litt om den enorme populariteten den modellen har hatt gjennom årenes løp. Riktignok har det vært perioder der interessen for å kjøpe en ny Mustang har vært svakere, men som muskelbil og amerika-ikon har Mustang nå en enestående global appell.
Den startet som en to-seters konseptbil tidlig på ’60-tallet, men Fords designere og ingeniører endret etter en tid konsept-utviklingen i retning en større og mer praktisk Grand Tourer. En rekke spesielle designdetaljer ble imidlertid overført til produksjonsmodellen, som hadde verdenspremiere på verdensutstillingen i New York den 17. April 1964.
Mustang ble lansert i både åpen og lukket utgave, og grunnmodellen hadde en seks-sylindret 170 cubic inch motor med tre-trinns manuell girkasse. Ford mottok 22.000 ordre på bilen på introduksjonsdagen – mange av disse med V8 motor og fire trinns manuell girkasse eller tre-trinns automat. Den enorme mottakelsen overrasket Ford, som hadde planlagt en årsproduksjon på 100.000 biler. I løpet av de første 12 måneden solgte Ford nesten 417.000 Mustanger.
Bilens karakter og utstråling, kombinert med den enorme produksjonen, den lette tilgangen til reservedeler og de mange klubbene over hele verden har utvilsomt betydd mye for den statusen Mustang i dag har som entusiastbil.
– Ford Mustang er mer enn en bil, den bidrar til en egen livsstil sier Steve Kimber, administrerende direktør for Ford Motor Norge. – Mustang har simpelthen vært en fundamental del av den globale bilkulturen i snart 50 år, og er en av verdens mest gjenkjennelige biler.