Det nye elbil merket Polestar åpnet dørene for publikum til det andre av seksti planlagte Polestar Space showrom over hele verden, den 25. Oktober. Blant luksusbutikker i Oslo sentrum kan du nå også kjøpe en svært attraktiv elbil

Tekst og foto: Sven Furuly

Media var forhåndsinvitert – med et forsprang på 24 timer – til et av Oslo-shoppingens beste lokaliseringer. På hjørnet av Øvre Slottsgate og Prinsensgate finner vi det kinesiske bilmerket Polestars andre showroom. Det første ble åpnet i Beijing for en tid tilbake og nå er det norske elbilkjøpere som skal erobres. I det eksklusive lokalet, som er designet av svensk-kinesiske Rong Guan, finner vi alle de stil-elementene som skal kjennetegne alle de globale Polestar Space showrommene, og som vi tidligere har presentert i bilmagasinet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_host_2100x700

 

Det er likevel de to utstilte bilene, en Polestar 1 og en Polestar 2, som tiltrekker seg all vår oppmerksomhet. Hybridbilen Polestar 1 er en håndlaget superbil som skal produseres i et svært lite antall – og har en prislapp som luksuriøse sportsbiler i hyperklassen flest. Bak merket Polestar står i første rekke Volvo, og med denne modellen har de ønsket å vise hvordan de behersker alt fra design og teknologi til avansert produksjon og et svært høyt kvalitetsnivå ved deres kinesiske fabrikk.

Størrelsen er ikke ulik Norges mest solgte elbil, Tesla Model 3. Stor bakluke gir Polestar 2 et fortrinn.

Bilen for det norske markedet – og verdens stadig mer modne elbilinteresse – er modellen Polestar 2. Vi har presentert de viktigste dataene tidligere, men å se bilen ”live” i Oslo kommer til å overbevise norske elbil-kjøpere. Lanseringsmodellen har fått en prislapp på 478 000 kroner, og da får man en svært velutstyrt firehjulsdrevet elbil med en oppgitt rekkevidde på 400 km. Det er helt innlysende at det er Tesla Model 3 som vil være den største- og mest direkte konkurrenten. De er begge sedaner med en coupé-preg og har lave, sporty linjer.

Stor bakluke, et bagasjerom med et skjult nedre rom, oppfellbar poseholder og bra dybde scorer høyt

Ved første øyekast scorer Polestar 2 mange viktige poeng i denne duellen: Den store bakluken gir lett atkomst til et dypt og praktisk bagasjerom, den har en ”trunk” foran akkurat som TM3, og den har et interiør som befinner seg midt mellom en tradisjonell elbil og en TM3. Kvalitetsopplevelsen knyttet til monteringskvalitet, finish og materialvalg er høy. Her er kunnskaper premium-produsenten Volvo har brukt årtier på å opparbeide seg, anvendt til å skape en særdeles tiltalende og harmonisk bil.

Dashbordet har to kommunikasjonsskjermer – ikke en som i Tesla Model 3. Finishen imponerer stort

Sammen med lanseringen av bilmerket Polestar bryter Volvo med den tradisjonelle måten å kjøpe bil på. I showrommet finner vi flere digitale stasjoner for konfigurering og kjøp av en Polestar. Ved hjelp av berøringsskjermer, digitale klosser som representerer ulike farger og interiører, eller ved menyvalg setter kunden sammen ”sin” bil som deretter presenteres på en stor veggmontert billedskjerm. Samtidig kommer sluttprisen opp, og antatt leveringstid.

Det var fullt hus fra første stund på åpningsdagen og særlig Polestar 2 ble studert med stor interesse

Biler som bestilles nå forventes levert til norske kunder i mai 2020. Polestar tilbyr også muligheter til å lease bilen på tradisjonell måte, men har også et nytt og interessant abonnementstilbud tilgjengelig. Da betaler man en fast sum per måned for en totalpakke som inkluderer alt fra leie til forsikring, service og dekk til de ulike sesongene. Løsningen er både mer fleksibel enn tradisjonell leasing, og gjør det lett å planlegge sitt bilhold og kostnader knyttet til dette.

Butikken ligger plassert på et av de aller beste “shopping-orienterte” hjørnene i Oslo sentrum

Til stede for pressen i Oslo var en rekke personer fra Polestars hovedkontor i Göteborg, ikke minst Thomas Ingenlath, administrerende direktør for selskapet. Han forteller at de har studert det norske elbil-markedet nøye, og sett på hva norske kjøpere legger vekt på ved valg av elbil. At grunnmodellen skal være velutstyrt, at den må ha en rekkevidde på minst 400 km for å tiltrekke seg de pengesterke kjøperne, samt firehjulsdrift, er viktig for å oppnå et høyt salg i Norge. Med mulighet for å velge en performance-pakke, kan også kjøpere med sportslige ambisjoner få ytelser som står i stil med designet – og ikke minst det faktum at ”Polestar” også benyttes som betegnelse på de mest motor-sterke og sportslig orienterte Volvo-modellene. Det er med andre ord liten tvil om hvilket bilmerke som i realiteten står bak dette elbilmerket.

Polestar 2 har en “trunk” foran, etter modell fra Tesla. Rommet er praktisk til oppbevaring av ladekabler

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev