Nye CLS Coupé er tredje generasjon av modellserien som i 2003 introduserte et helt nytt segment. Med et dynamisk design, avanserte assistansesystemer og helt nye motorer settes nå en ny standard i klassen. Bilen vises for første gang under LA Motor Show og forventes til Norge i mars 2018.
– Et betydelig antall norske kunder har forelsket seg i coupé-variantene til Mercedes-Benz, men enkelte har savnet de praktiske aspektene ved en sedan. Nye CLS Coupé er et perfekt kompromiss og representerer på mange måter den ultimate balansen mellom elegant design og praktiske egenskaper, sier Kjetil Myhre, Direktør Mercedes-Benz personbil.
Dynamisk design
Den nye fronten får et aggressivt uttrykk med diamantgrill og singellamell i trapesform som breddes mot basen i likhet med sportsmodellene i AMG GT-familien. De nye frontlyktene er redesignet og understreker ytterligere det dynamiske designet og sørger for en hissig holdning med vinkelrette kjørelys. En diskre skulderlinje følger bilen fra fronten og smelter sømløst inn i de lavt posisjonerte baklyktene med 3D-effekt, takket være bakgrunnsbelysning og krystalliknende reflektorer. Designspråket med rene linjer og få skarpe kanter bidrar til svært god aerodynamikk og en imponerende CD-verdi på kun 0,26.
Opplyste luftdyser
Interiøret i nye CLS Coupé er sterkt inspirert av flaggskipet S-Klasse og den elegante E-Klasse Coupé. De lange horisontale linjene i dashbordet understreker bilens innvendige plass, og det nye rattet, som er hentet direkte fra S-Klasse, gjør det lettere enn noen gang å betjene de mange funksjonene og assistansesystemene. Som forventet i en luksusbil er alle materialer og finish av ypperste kvalitet.
Atmosfærebelysningen «Ambient lighting» åpner for å velge mellom 64 ulike farger, som nå også inkluderer luftventilene. Når temperaturinnstillingen på klimaanlegget endres, endres også fargene i et kort øyeblikk for å vise om temperaturen øker (rød) eller reduseres (blå).
De nye setene er designet utelukkende for CLS Coupé og har økt i antall, fra fire til fem, for første gang. De tre baksetene kan foldes ned i 40/20/40-konfigurasjon for å utvide bagasjerommet, som normalt rommer 520 liter.
Utstyr og teknologi fra S-Klasse
Den nye rattet er ikke det eneste som hentet fra S-Klasse. CLS Coupé får blant annet Multibeam LED-lys med ULTRA RANGE som gir den maksimale lysintensiteten som er tillatt ved lov. Det resulterer i en lysstyrke som ligger over referanseverdien på 1 lux over 650 meter. De aktive assistansesystemene hjelper fører å holde sikker avstand til bilene rundt og hastigheten kan justeres automatisk i forkant av svinger, rundkjøringer og lyskryss ved hjelp av kartdata. Dette suppleres av en betydelig forbedret Active Lane Change Assist som skifter fil med en enkel berøring av filskifthendelen.
Flere sikkerhetssystemer er nå standard på CLS Coupé og inkluderer blant annet Active Brake Assist, Lane Keeping Assist, ATTENTION ASSIST, Speed Limit Assist og PRE-SAFE® Sound, som sender ut en høyfrekvent lyd i forkant av en uunngåelig ulykke for å redusere potensielle hørselsskader.
En annen nyhet i CLS Coupé er «ENERGIZING komfortkontroll» som kobler sammen ulike komfortsystemer i bilen, som for eksempel klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje og duftfunksjoner, og gjør det mulig for eier å konfigurere et bestemt velværeoppsett som passer deres humør og behov.
Nye motorer
Allerede fra lansering blir CLS Coupé tilgjengelig med tre nyutviklede motorer. Begge dieselmotorene får Camtronic variabelt ventilløft, Nanoslide-belegg på sylinderveggene og ny effektiv renseteknologi. CLS 400 d blir tilgjengelig med den kraftigste dieselmotoren noensinne fra Mercedes-Benz med 340 hk og 700 Nm. I tillegg til dieselmotorene kommer også en nyutviklet R6 bensinmotor med 48-voltsystem, integrert startgenerator og partikkelfilter. Sistnevnte yter 367 hk og 500 Nm, med ytterligere 200 Nm og 22 hk tilgjengelig via EQ Boost i kortere perioder. Den integrerte elektriske motoren (EQ Boost) assisterer forbrenningsmotoren, f.eks. ved akselerasjon, gjør det mulig å kjøre uten forbrenningsmotoren («seilemodus») og forsyner batteriet med strøm ved hjelp av regenerering.
– At alle de nye variantene av CLS Coupé har 4MATIC som standard øker naturlig nok attraktiviteten i vårt marked. I tillegg er det spennende at EQ Boost finner veien til nok en modell og viser at den systematiske overgangen mot å elektrifisere hele porteføljen er godt i gang, avslutter Myhre.
Tekniske data
CLS 350 d 4MATIC | CLS 400 d 4MATIC | CLS 450 4MATIC | |
Sylindere | R6 | R6 | R6 |
Volum (cc) | 2925 | 2925 | 2925 |
Effekt (kW/hk) | 210/286 | 250/340 | 270/367 |
Effekt EQ Boost (kW/hk) | N/A | N/A | 16/22 |
Dreiemoment (Nm) | 600 | 700 | 500 |
Dreiemoment EQ Boost (Nm) | N/A | N/A | 200 |
l/100 km | 5,6 | 5,6 | 7,5 |
CO2 g/km | 148 | 148 | 178 |