En gang i året åpner det spesielle verkstedet som ligger i museets første etasje sine dører for publikum og byr på en frokost-buffet. Der pusler mekanikerne med sine gjøremål, mens du kan nyte nærkontakt med unike Porsche-modeller

Tekst: Sven Furuly, Foto: Alexander Voigt

Det er sikkert ikke bare jeg som har stått foran de store vinduene i første etasje i Porsche Museum i Zuffenhausen, og kikket inn på den interessante verksted-avdelingen. En gang var jeg så heldig å få være med inn blant de mange spennende eksemplarene som står der. Noen gjennomgår små forbedringer eller står der for regelmessig vedlikehold, mens andre modeller gjøres klar til å fraktes til ulike arrangementer over hele verden. Her kan du studere dyktige mekanikere i arbeid og komme nærmere Porsches indre historiske sjel, enn noe annet sted. Som en del av museets 10-års jubileum åpner Porsche dørene til dette normalt lukkede området i helgen 2. og 3. februar 2019.

Ikke før er Porsche ferdig med å feire sine 70 år som sportsvognprodusent, så dukker nye milepæler opp. Når vi skriver 2019 på kalenderen er tiden inne for å feire 10-års dagen til Porsche Museum i Stuttgart. Dette skal feires gjennom en hel uke med spesielle aktiviteter, og startskuddet for denne går allerede den 28. januar. Vi som har besøkt dette museet i den svært karakteristiske bygningen på ”Porscheplatz 1” gjennom disse ti årene er blitt mange. 4,2 millioner besøkende forteller litt om populariteten, og ikke mindre enn 25% av disse har vært barn, ungdom og studenter. I løpet av disse årene er det gjennomført 1750 spesialarrangementer i lokalene. I tillegg har museet tilrettelagt og lånt bort ulike biler som tilhører samlingen 5000 ganger, til 2300 arrangementer over hele verden.

917-001 er restaurert og fremstår like flott som på bilutstillingen i Genéve i 1969

Denne visjonen om å gjøre merkets historie tilgjengelig for Porsche-entusiaster over hele verden, setter Porsche i en særstilling blant verdens bilprodusenter. Ikke bare får vi oppleve unike modeller lokalt – slik vi gjorde da Porsche tok med seg en 918 til åpningen av Porsche Classic Center Son – men også gjennom en stor bilsamling og utrolige mengder arkivmateriale på museet. Faktisk er dette verdens mest omfattende bedriftsarkiv. På et 1000 kvadratmeter stort område arkiverer og forvalter et eget team denne viktige historiske biten. Av trykt skrift oppbevares det mer enn 1500 løpemeter, det er 1700 timer med filmopptak, 3000 plakater er samlet, det er 12 000 brosjyrer, 15 000 pressemeldinger og rundt 2,5 millioner foto og dias. Dette er en oase for historikere, journalister eller andre interesserte til et innblikk i- og dokumentasjon på historien knyttet til Porsche AG.

Mer enn 4,2 millioner har besøkt museet i løpet av de 10 årene siden åpningen

Som en bursdagspresang til seg selv har museet bygd opp en helt ny multimedia-avdeling som de besøkende kan glede seg over. Denne åpner allerede nå i desember, og der kan de som gjester dette ”pilegrimsmålet for Porsche-entusiaster” få en helt unik multimedia-opplevelse på åtte ulike språk. Deler av 700 filmer, 4800 lydopptak, 5000 bilder og 5600 forklaringer er satt sammen til en mektig opplevelse for tilskueren. Mektig er også den 50 år gamle racerbilen som er i sentrum for en av de to spesielle utstillingene som arrangeres i Porsche Museum i jubileumsåret. For mange vil et blikk på den legendariske Porsche 917 alene være grunn god nok til et besøk på dette museet i 2019.

914 fyller 50 år i 1969. På museet vil du nå få se en utgave med åtte sylindere

Det var i 1969 denne kolossale racerbilen ble vist på bilutstillingen i Genéve for første gang, og startet sin legendariske racing-historie bare et par måneder senere. Til bilens 50-års jubileum har Porsche restaurert denne aller første 917-modellen, chassisnummer 001, og presenterer den nå på muset nøyaktig slik folk møtte den for første gang i Genéve. Men det er også en annen interessant midtmotorbil som fyller 50 år i 1969. Det er Porsche 914, som ble bygd med flere ulike motorer. Mest vanlig er den fire-sylindrede VW-Porsche utgaven, mens bare 2% av den samlede produksjonen er modellen 914-6. Men Porsche bygde også to eksemplarer som fikk betegnelsen 914-8. Utrolig nok greide Porsche å få plass til den 8-sylindrede racing-motoren fra 908 i det trange motorrommet på 914. For oss som har eiet en vanlig 914 og prøvd å skru på motoren i denne, synes det nesten utenkelig. Et perfekt restaurert, og kjøreklart eksemplar av 914-8 er den andre viktige helt unike modellen du møter på midtmotor-spesialutstillingen.

Et spennende roadster-konsept er 984. På mange måter en stamfar til Boxster

Men det er mer, og for oss mangeårige Porsche-entusiaster er kanskje nettopp ”Prototypen und Studien” den gulroten som skal til for å besøke Porsche Museum i året som kommer. En ting er å få se de første skissene og de tre-dimensjonale plastelin-studiene til modeller vi nå kjenner, men det er de modellene som aldri kom, som skaper størst begeistring hos meg. Roadster-konseptet 984 er nettopp et slik. En liten og lett åpen sportsbil som ble designet i 1984, da Porsche endelig hadde laget en kabriolet-utgave av 911. Konseptet 984 ble til å begynne med omtalt som PS og ble konstruert for å ha midtmotor. Oppdragsgiveren var Seat, og motoren var den lille 1,5 liters firesylindrede rekkemotoren som Porsche hadde konstruert til Seat Ibiza, og som bar navnet ”System Porsche” på ventildekselet. Seat trakk seg senere fra prosjektet, men Porsche arbeidet videre. Kunne man benytte motoren til 924 eller 944 og skape en etterlengtet rimelig roadster som et supplement til disse innstegsmodellene? Til slutt valgte Porsche å omkonstruere 984 slik at den fikk en boksermotor i hekken, slik som 356 og 911. Prosjektet ble imidlertid skrinlagt, men mange av idéene dukket senere opp i form av Porsche Boxster i 1996 – med midtmotor!

Penere enn Panamera? Prosjekt 989 ble skrinlagt i 1991, av flere årsaker

En av mine favoritter blant konseptbilene ”det aldri ble noe av” er 989. Det var med Panamera at Porsche i 2009 startet opp produksjon av en fire-dørs Porsche, men idéen til den var ikke ny. I Porsches kildemateriale har jeg funnet fire-dørs studier basert på 356 helt tilbake til tidlig på femtitallet, og flere variasjoner over 911. Det er imidlertid med 989 i 1988 at Porsche virkelig byr på en lang, lav og elegant firedørs utgave som kunne blitt til Porsche-entusiastens drømmebil. Det ble arbeidet på prosjektet i tre år, fra 1988 til 1991, før det ble skrinlagt. En kombinasjon av Porsches anstrengte økonomi, markedsundersøkelser som viste at salgstallene ville bli for små, og det kritiske blikket til den nyansatte produksjonssjefen Wendelin Wiedeking i 1991, gjorde prosjektet helt utenkelig. Nå kan du imidlertid selv få se den stilrene konseptbilen på museet i Stuttgart, og gjøre deg opp din egen mening om fire-seteren med V8-motoren til 928 og mye av designet til det som senere skulle bli 996-utgaven av 911. Da en Porsche fire-dørs Gran Turismo endelig kom, ble det som sagt med Panamera i 2009 – og det betyr at også denne kan feire sitt 10-års jubileum i 2009. I den forbindelse har Porsche også planlagt en stor spesialutstilling. Den skal finne sted i september 2019 i byen Leipzig – der Panamera produseres.