Kommer sent, kommer godt, er et gammelt ordtak. Kanskje kommer dette også til å gjelde for Toyotas elbil-satsning, der selskapet nå slipper stadig mer konkret og spennende informasjon om de omfattende EV-planene.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Newspress

Som vi skrev for bare en uke siden, er det mange som har latt seg forundre over det manglende engasjementet fra Toyota til å utvikle og produsere batteri-elektriske biler. Det er ingen tvil om at Toyota har gjort en helomvending i sitt syn på elbiler, og har lansert en omfattende plan for dette. Nå har vi allerede fått bekreftet at en elektrisk utgave av C-HR settes i produksjon mot slutten av 2019, men det er tidlig i 2020 vi får se bilene som skal representere Toyotas elektriske fremtid.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Toyota ønsker mest av alt å komme ut av den skyggen de har befunnet seg i, og har nettopp presentert seks særpregede konseptbiler som skal signalisere en bølge av batteri-elektriske biler fra Toyota som skal lanseres i årene frem til 2025. Fellestrekkene for den nye EV-familien, døpt EV-e, er lang akselavstand, rommelige interiør, kameraer som erstatter de utvendige speilene og ventilerte hjørner på bilen – der sensorer for autonom kjøring er plassert.

                    Konseptbilene er fullskala-modeller skapt av plastelin. Arbeidet startet allerede i 2016, og designet skal leve lenge

                    Designere har arbeidet med å gi bilene en sterk visuell identitet helt siden 2016, og de foreløpige resultatet er seks konseptbiler i full størrelse, kledd i farger som går fra gull til bronse. Dette er det mest tydelige vendepunktet i Toyotas holdning til batteridrevne elektriske biler vi hittil har sett, og viser samtidig at ambisjonene går lenger enn bare å presentere 10 nye elbiler de nærmete årene.

                    Den viktigste uttalelsen til Toyotas talsmann Simon Humphries, som er selskapets globale designsjef, er at det er skapt en helt ny skalerbar EV-plattform med betegnelsen e-TNGA. Denne er en e-variant av Toyotas nye globale plattform som allerede bærer en rekke nye modeller – inkludert SUV’en Toyota Rav4. Tanken er at den nye EV-plattformen skal kunne bære alt fra en SUV med tre seterader til en sporty sedan, en liten crossover eller en kompakt bybil.

                    Den nye e-TNGA plattformen er skalerbar og er tenk å bære et stort antall modeller. Fra SUV’er til små bybiler

                    Målet er å skape en plattform som er fleksibel og fremtidsorientert nok til at publikum skal kunne la seg overraske, deretter forstå, og til sist ønske seg en av disse bilene. Fronten får et helt nytt uttrykk der den tradisjonelle grillen forsvinner og erstattes av variable slisser som sørger for ventilasjon av elektromotorene. Som vi ser på bildet har Toyota flyttet den ”visuelle” grillen ned på den laveste halvdelen av fronten for å skape et nytt formspråk.

                    Dette innebærer at fokus flyttes fra grillen til bilens fire hjørner. De fleste sensorer knyttet til autonom kjøring er plassert i bilens hjørner, og dette får designerne til å gjøre nettopp bilens hjørner til sterke elementer i formgivningen. Kanskje er det dette som vi identifisere et bilmerke i fremtiden – slik grillen har gjort det helt siden bilens barndom?

                    Toyotas elbiler vil få et kortere panser enn dagens fossilbiler, har Simon Humphries fortalt til nettstedet Automotive News Europe. Dette skyldes naturligvis at elektromotorene trenger langt mindre plass. Dagens LED-teknologi åpner for frontlykter plassert i smale slisser, og kameraer vil erstatte de tradisjonelle utvendige speilene. Gjennom å montere disse høyt oppe på A-stolpen får føreren et langt større overblikk bakover.

                    De store hjulene er noe som ofte forsvinner når en prototype beveger seg fra konseptbil til produksjonsmodell. Men her står Toyota fast på at de nye elbilene skal utstyres med store hjul. Ikke bare ser det bra ut, men større hjul gir rom for bedre bremser – og dermed både høyere sikkerhet og mulighet til å fange opp mer energi for regenerering.

                    Selv om Toyota nå går inn i batteri-elektriske biler med stor tyngde, er selskapet likevel tro til sin over tjue år gamle hybrid-strategi. Toyota ser for seg at halvparten av sitt globale bilsalg i 2025 vil være elektrifiserte. Dette vil utgjøre 5,5 millioner biler, og ligger hele fem år foran 2030-målet som Toyota publiserte i 2017. Rene batteri-elektriske biler forventes å utgjøre en million av disse totaltallene.

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev