Alt tyder på at vi bør ta kinesisk bilindustri på alvor. Med SUV’en Aiways U5 kaster nok en for oss ukjent bilprodusent sine øyne på Europa – bare tre år etter at merket ble etablert.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Newspress

Vi skal ikke gå å mange år tilbake i tid for å minnes kinesiske bilprodusenters første famlende forsøk på å møte et europeisk publikum. Med kopier av kjente modeller som BMW X5, Toyota Rav4 og Opel Frontera inntok de bilutstillingene i Paris og Frankfurt – til stor irritasjon fr de etablerte europeiske bilprodusentene. En bokstavelig talt ”knusende” kollisjonstest av Opel Frontera-kopien ”Landwind” og søksmål fra blant annet BMW satte en stopper for en useriøs fremrykning mot nye territorier. Men kineserne har lært – og det raskt!


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Dette er historie, og i landet der det i fjor ble solgt over 28 millioner biler er det vokst opp en gigantisk bilindustri i landet. Kinesiske kjøpere er kresne – om enn på litt andre områder enn oss europeere, og de vet hva de vil ha. Det er nok å kikke i retning Polestar, Geely, Quros og Chery for å forstå dette. Fra å være fabrikker etablert i joint-venture samarbeid med velkjente globale bilmerker, er det i dag vokst opp en rekke store kinesiske bilmerker. Flere av disse er nå ”tunge nok” til å kaste blikket mot Europa, samtidig som helt nye merker etableres for å tiltrekke seg kjøpere fra hele verden. Ikke minst biler med en elektrisk drivlinje.

                    Med en lengde på 4,7 meter er U5 på størrelse med de typiske europeiske SUV’ene

                    Historien til Aiways har litt til felles med det kinesiske merket Byton, der mange nordmenn har forhåndsreservert den første modellen. Aiways ble etablert for tre år siden, og bak det nye selskapet står blant annet den tidligere finanssjefen for det store kinesiske bilkonsernet SAIC, Gu Feng. Blant de nå 1100 ansatte finner vi også tyske Roland Gumpert, tidligere Motorsport-sjef for Audi og blant investorene er det flere betydningsfulle kinesiske teknologiselskaper og betydningsfulle personer. Den første modellen, Aiways U5, skal leveres til de første kinesiske kundene i 2019.

                    Spesielt design, men det er neppe tvil om at kinesiske biler også vil komme til Norge

                    Etter lansering i Kina er planen å introdusere den 4,7 meter lange SUV’en (størrelse omtrent som en VW Tiguan) på det europeiske markedet i 2020. Som konsept er den temmelig konvensjonell, og modellen som vises i Genève har kun en elmotor – som driver forhjulene. Effekten er på 180 hk og den har et dreiemoment på 315 Nm. Rekkevidden med standard batteripakke oppgis til 460 km, mens en utvidet batteripakke skal flytte rekkevidden til 560 km – uten at produsenten oppgir hvilken målenorm (WLTP, EPA eller NEDC) som er benyttet. Toppfarten er oppgitt til 160 km/t.

                    U5 kommer til Europa i 2020 som den første, deretter lanseres det flere nye modeller

                    Bak det relativt konvensjonelle SUV-konseptet skjuler det seg mange avanserte tekniske løsninger og førerassistanse-systemer. Dette er viktig for å tiltrekke seg kinesiske kjøpere, og på Aiways U5 vil både ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykk kunne låse opp og starte bilen. Plattformen er for øvrig modulær, og Aiways planlegger å lansere to nye modeller årlig, i tiden fremover. Salgsmål for 2020 er 150 000 enheter, økende til det dobbelte i løpet av få år. Prisantydninger for det tyske markedet ligger i området 25- 35 000 euro for en godt utstyrt Aiways U5.

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev