Det er gått mange år siden den forrige utgaven av sportsbilen Toyota Supra stod ny og skinnende blank i salgslokalene. Endelig er en ny utgave på plass – men til overraskelse for mange har BMW hatt en finger med i spillet.

Tekst: Sven Furuly og Walther Wuttke, Foto: Amp

På kort tid er dette andre gang vi presenterer en ny Toyota-modell der forgjengeren henholdsvis forsvant og gjorde en kort visitt i 2002. En helt ny Camry-generasjon er nettopp lansert i Norge etter femten års fravær i Europa, og nå er det sportsvogn-klassikeren Supra som på nytt skal glede entusiaster over hele verden. For selv om norske sportsbilkjøpere generelt har latt Supra gå litt ”under radaren” er dette en bil med stor global appell. Mange har fått med seg at Toyota og BMW har samarbeidet om en ny sportsbil – der resultatene er blitt henholdsvis en ny Supra og en ny BMW Z4. Har Toyota-ikonet dermed mistet sin unike rolle som en av Japans få sportsbil-ikoner? Heldigvis ikke.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_sommar_1200

 

Japanske Toyota har en rekke samarbeidsprosjekter med europeisk bilindustri. Det er nok å nevne innstegsmodellen Yaris – der Toyota er medeier en fabrikk som også produser Citroën C1 og Peugeot 107. Eller varebilen Proace, der både grunnkonstruksjonen og produksjonen er kjøpt av den franske PSA-gruppen. Samarbeidet med BMW kunne Bilmagasinet fortelle om allerede i 2011, da Toyota hadde bestemt seg for å legge ned sin produksjon av dieselmotorer noen år senere– men likevel så nødvendigheten av å kunne tilby dieselbiler i Europa. Når det gjelder Supra har de japanske utviklerne arbeidet nært sammen med sine kolleger i München, men har likevel skapt en helt frittstående sportsbil.

Fronten har fått store luftinntak, motoren er trukket langt tilbake og vektfordelingen er nærmest 50/50

Da vi viste de første bildene av Supra i januar var det enkelte lesere som kommenterte at karosseri-designet hadde linjer og profiler som vi også finner på BMW Z4. Grunnkonstruksjonen er den samme, og den andre sentrale delen de to modellene har felles er den tre liter store turbo-ladede rekkemotoren med seks sylindere. Om vi skal trekke frem to europeiske bilmotorer som har legendarisk status må det være ”rekke-sekseren” til BMW og ”bokser-sekseren” til Porsche. Bare det at verdens nest største bilkonsern velger å utstyre sitt sportsbil-ikon med den 340 hk sterke BMW-motoren sier litt om deres ønske om at Toyota Supra skal være en sportsbil i verdensklasse. Bilen skal for øvrig produseres ved Magna Steyr fabrikken i Østerrike, noe som også bidrar til at den blir en virkelig ”verdensbil”.

Den brutale hekken med de to store eksosrørene forsterker inntrykket av fart og dynamikk – slik det skal være

Den japanske Supra sjefingeniøren Testsuya Tada forteller at bilens utseende er basert på skisser som ble påbegynt allerede i 2012, og som resulterte i flere konseptbiler som er blitt presentert på ulike internasjonale bilmesser. Også den legendariske supersportsbilen Toyota 2000 GT fra 1967 har bidratt med designelementer til nykommeren. I sin tid ble det bygd et eneste åpent eksemplar av 2000 GT – som ”tjenestebil” for den berømte agent 007 ved innspilling av filmen ”James Bond i Japan”. Noen serieprodusert roadster blir det heller ikke av Supra, og de som måtte ønske en åpen sportsbil er nødt til å kikke i retning BMW Z4, forteller Tada. Han kan også avsløre at ”GR”-betegnelsen i modellnavnet ikke uventet står for ”Gazoo Racing”. Denne betegnelsen på de aller mest sportslig orienterte utgavene av Toyota –modeller, har vi allerede kunnet glede oss over på norske veier i form av Yaris GR.

Sportsstoler med skinn gir super sidestøtte, og det går raskt unna i en bil som knapt krenger en millimeter

Et blikk inn i Supra avslører imidlertid at det er litt mer enn noen særpregede karosseridetaljer og den legendariske rekke-sekseren den har til felles med den likevel ikke så fjerne bayerske slektningen. Selv om de japanske formgiverne har brukt tid og krefter på å skape et sportslig orientert og attraktivt interiør, avsløres samarbeidet med BMW gjennom infotainment-skjermen, skiftehendelen til 8-trinns girkassen og i-drive valgbryteren. Men takket være fremragende sportseter sitter både fører og passasjer lavere og mer sportslig orientert enn i Z4. De to ”bulene” på taket – som vi ofte finner på rendyrkede racerbiler – bidrar også til å gi bedre plass enn i en roadster med kalesjen lukket. Selv velvoksne personer opplever plassforholdene gode, og fordi konstruktørene har gitt avkall på en tverrvegg bak kupéen er det mulig å nå småting som befinner seg i bagasjerommet fra sitteplassene. Selve bagasjerommet har for øvrig en størrelse på 290 liter.

Interiører har et anstrøk av Toyotas design, men dette skjuler ikke at mye kommer fra BMW’s delelager

Men det som befinner seg under den lange fronten er langt mer interessant enn hva det er plass til i hekken. Når den tre liter store rekkemotoren våkner til liv, er det med en lyd som inngir forventninger. Og når bilen setter seg i bevegelse åpner den 340 hk sterke motoren for heftige dynamiske opplevelser. Den 1,5 tonn tunge sportsbilen akselereres fra 0 til 100 km/t med flat pedal på bare 4,3 sekunder. Mye av dynamikken ligger i motorens dreiemoment på 500 Nm allerede ved 1600 o/min. Da er det alltid kraftreserver til stede og den raskt skiftende 8-trinns automaten fra ZF arbeider så effektivt at man aldri savner en manuell girkasse. Ønsker man likevel å gjøre girskiftene selv, foregår dette ved hjelp av skiftehendler bak rattringen. Ingen mindre enn sjefen for hele Toyota, Akyo Toyoda, var med og godkjente Supra etter de siste prøvekjøringene på Nürburgring Nordschleife. Han er en lidenskapelig bilentusiast, og hele ”Gazoo Racing” og ønsket om at Toyota skal stå for dynamikk og kjøreglede, kommer fra ham.

Tre-liters motoren er utstyrt med twin-scroll turbo og gir høy effekt og høyt dreiemoment over et bredt register

Til å befinne oss i en sportsbil er fjæringskomforten overraskende høy. Toyota-ingeniørene har gjort en grundig jobb med å modifisere hjulopphenget, som består av MacPherson fjærbein foran, med hydraulisk dempede støttelagre, og fem-stags multi-link oppheng bak. Men Supra har en spaltet personlighet – og det i en positiv betydning. Kupéen lar seg forvandle fra å være en ”myk glider” til en hard og rendyrket sportsbil med et knappetrykk. Da oppleves to-seteren brutal og hard, der den stormer forover i valgt ”Sport-Modus” og lar den rene og ufiltrerte gleden nå førerens sanser. Den aktive sperre-differensialen på bakakselen bidrar til ekstra stabilitet når Supra befinner seg på grensen av veigrep, og heller ikke når det kommer til lydopplevelse står Supra tilbake for sportsbiler flest. Supra har beholdt sitt legendariske engasjement, og har alle de kvaliteter som skal til for å kunne omtales som en ”kjøremaskin”. Når den befinner seg på grovt asfaltdekke opplever vi imidlertid en kraftig hjulstøy.

En sann sportsbil, men også en Grad Tourer som tåler å brukes i hverdagen. Nettopp det gir ekstra eierglede

Japansk bilindustri er kjent for sin høye produksjonskvalitet og lave feilprosent, og mange vil kanskje spørre seg om Magna Steyr kan levere det samme. Også her er svaret enkelt: ja. Denne østerrikske fabrikken er anerkjent for å levere spesielle biler i små serier, og blant bilene de nå produserer finner vi Aston Martin Rapide. Dette innebærer en relativt begrenset produksjon, og hele Supra-årsproduksjonen for 2019 er allerede utsolgt. Toyota Norge åpnet for reservasjon den 31. januar, og de første norske kjøperne får sin Supra GR et stykke ut på høsten, selv om demobilene er på plass i løpet av juni. Supra GR koster 918 200 kroner og har et høyt utstyrsnivå. Den omfattende ”Safety Sense” – pakken som omfatter en rekke førerassistanse-systemer, et godt infotainment-system, head-up display og oppvarmede skinnkledde sportseter. Men kjenner vi Toyota Norge rett, har de nok tatt et par biler til lager og kan levere den raskt til en som bare ”må ha” en Supra. Da spørs det bare om de har den fargen kjøperen helst vil ha. Det er 11 å velge mellom, men vi tipper at rød, gul og blå blir favorittene…

GRUNNDATA: Toyota GR Supra

Motor:                                     6 syl bensin 2998 ccm

Drivstoff:                                 Bensin

Motoreffekt:                            340 hk (250 kW) fra 5000 – 6500 o/min

Dreiemoment:                        500 Nm fra 1600 – 4500

Blandet forbruk:                      0,75 liter/mil (NEDC)

CO2-utslipp:                           170 gram/km (Euro 6d Temp)

Toppfart:                                 250 km/t

Aks. 0-100 km/t:                     4,3 sek

Egenvekt m/fører:                  1570 kg

Nyttelast:                                245 kg

Totalvekt:                               1815 kg

Maks tilhengervekt:               – kg

Mål (LxBxH):                         4380 x1850 x 1290 mm

Akselavastand:                     2470 mm

Bagasjerom min/max            290/290 liter

Pris (rimeligste):                   918 200 kroner

Pris (som testet):                  918 200 kroner

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev