En nesten like rask ladning av elbiler som tanking av tradisjonelle flytende drivstoffer, kan raskt bli en realitet. Et forsknings-prosjekt, der både BMW og Porsche er viktige deltakere, har bevist dette.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp

Tiden det tar å lade elbiler går stadig nedover, og om kort tid vil det ikke ta mange minuttene å fylle på et batteri nok energi til å øke rekkevidden med 100 km. Dette er en av konklusjonene i et pågående forskningsprosjekt i Tyskland. Dette har fått navnet ”FastCharge” og har blant annet bilprodusentene BMW og Porsche som deltakere. I går ble tysk presse invitert til å møte prototypen på en helt ny ladestasjon. Denne befinner seg i nærheten av den store motorveien A8 gjennom Tyskland, mellom byene Ulm og Augsburg. Ladestasjonen har en effekt på inntil 450 kW. En Porsche elbil, tilhørende en gruppe forsknings- og utviklingsmodeller fra den kjente sportsbilprodusenten, ble benyttet til å vise hva dette innebærer i praksis. Bilens batteri har en netto kapasitet på ca 90 kWh, og var i stand til å ta i mot en lade-effekt på over 400 kW, og greide dermed å oppnå en ladetid på under 3 minutter for de første 100 kilometer rekkevidde.

Det tok bare tre minutter å gi Porsche-batteriet nok strøm til 100 km kjøring

Den nye ladestasjonen er kompatibel med elbiler av alle merker i Europa som er utsyrt med den vanlige CCS (Combined Charging System) kontakten som også benyttes ved tilkobling til alle vanlige hurtigledere, og det betyr at alle elbileiere vil ha glede av den nye ladestasjonen.

Foruten BMW og Porsche er også store aktører innen elektronikk-industrien med

Ytelsene til de nye ultra-raske hurtigladerne er tre-til fire ganger så høy som de ordinære likestrøm-hurtigladerne. For en ladning av batteriet i Porsche elbilen fra 10% til 80% batterikapasitet var tidsforbruket 15 minutter.