Bare en måned etter verdenspremieren på elbilen Taycan presenterer Porsche nå den tredje utgaven av denne elektriske sportsbilen. Med 4S møter Porsche et svært attraktivt prissegment for norske elbil-entusiaster.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Porsche Presse

Mange nordmenn hadde fantasert om svært lave priser da den elektriske sportsbilen Porsche Taycan ble lansert i september. Ingen importavgifter og fravær av mva gjør denne Porsche-utgaven relativt sett rimeligere enn tradisjonelle Porsche-modeller utstyrt med forbrenningsmotorer. Priser i konkurranse med Tesla, var det mange som hadde sett for seg – skal vi dømme etter forhåndsdiskusjoner på mange ulike nett-fora. Det ble neppe noen overraskelse for Porsche-eiere at også Taycan er blitt en kostbar bil. Porsche har aldri holdt igjen på kvalitet, de har en teknologi og kjøreglede som er unik, og dette kjennetegner også Taycan.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_host_2100x700

 

Tradisjonen tro, lanserer de fleste bilfabrikker de mest kostbare og eksklusive variantene først. Hvorfor skulle Porsche gjøre noe annet? Med Taycan Turbo S og Taycan Turbo får kunder som har stått lenge på ventelister sine biler som de aller første i verden. Ingen grunn til å lansere ”strippede” eller motorsvake utgaver når ventelisten overgår produksjonskapasiteten i mange måneder fremover. Med en grunnpris på 1 324 900 kroner er det mange av de norske interessentene som har valgt å ikke tegne kontrakt, men heller avvente rimeligere Taycan-utgaver. Det ble tidlig kjent at Porsche også kom til å åpne for bestilling av Modellen Taycan 4S i løpet av høsten, og nå er pressemelding med alle de tekniske spesifikasjoner på den foreløpig rimeligste elbilen fra Porsche publisert.

Med det minste batteriet får Porsche Taycan 4S en rekkevidde på 407 km målt etter WLTP-standarden

Den nye modellen Taycan 4S vil bli tilgjengelig med to ulike batteristørrelser. Med det minste av disse får 4S en motoreffekt på inntil 530 Hk (390 kW) , mens det største (Performance Plus) gir bilen en effekt på inntil 571 hk (420 kW). Standardbatteriet på den rimeligste Taycan-utgaven er på 79,2 kWh, mens det største av de to – som har mange likheter med det vi finner i Taycan Turbo S og Turbo – har en bruttokapasitet på 93,4 kWh. Motoreffekt og rekkevidde er naturligvis avhengig av hvilket av de to batteriene som velges, mens akselerasjonen og toppfart er den samme for begge utgaver: 4 sekunder fra 0-100 km/t og maks hastighet på 250 km/t. Målt etter WLTP-standarden er rekkevidden med det minste batteriet 407 km, mens det er 463 km med det kraftigste av de to. Dette er den lengste rekkevidden blant alle Taycan-modellene.

Nytt for 4S er muligheten til å bestille et interiør som er produsert etter svært miljøvennlige prinsipper

Rask lading har vært et av de viktige målene for Porsche under den tekniske utviklingen av Taycan og det minste batteriet kan ta imot inntil 225 kW ladeeffekt, mens de største av de to kan ta i mot 270 kW. I likhet med de to dyrere Taycan-utgavene er også 4S utstyrt med to synkronmotorer, en foran- og en bak i bilen, og dermed er den grunnleggende firehjulsdrift-arkitekturen den samme. Også 4S får adaptiv luftfjæring med PASM demperkontroll som standard. Stadard felger er 19” og på denne Taycan-modellen er bremsekalipterne, som er utstyrt med seks stempler på forhjulene, rødlakkerte.

Den norske importøren tilbyr tre ulike “pakker” ut over grunnmodellens standard utstyrsnivå

Grunnprisen på Porsche Taycan 4S blir fra 899 000 kroner, noe som bare er litt over halvparten av prisen på toppmodellen, Taycan Turbo S. Med den større Performance Plus batteripakken blir grunnprisen 957 000 kroner. Mer enn 3000 nordmenn har stått på reservasjonslister, men etter det Bilmagasinet har fått brakt på det rene, har mange valgt å takke nei til å skrive kontrakt, og det er solgt om lag 300 eksemplarer av de to dyre modellene. Kundene har heller valgt å bli stående på venteliste for å få den rimeligere modellen, og at dette blir volummodellen hersker det neppe tvil om.

Den norske importøren er klar på at det er 4S som kommer til å bli den norske volum-modellen av Taycan

På samme måte som Jaguar gjorde med I-Pace og Audi med sin e-tron har også den norske Porsche-importøren definert tre forskjellige utstyrsnivåer. Både for å gi smarte og oversiktlige pakkepriser og enklere og smidigere produksjonsbestillinger. Den rimeligste av disse har fått betegnelsen ”Nordic” og har et greit, men moderat utstyrsnivå til 1 027 900 kroner, mens varianten ”Innovation” til 1 206 200 kroner er en mer raust spesifisert modell for folk som vil omgi seg med mer luksus og individualisme. En ”Performance”-variant der det hele fremstår på velkjent Porsche-nivå koster tett innpå 1.300 000 kroner

Til sammenlikning er prisen på grunnmodellen 105 607 euro inkludert mva i Tyskland, og de første forhandlerne vil få Taycan 4S i januar 2020. Det er åpnet for bestilling av Taycan i dag, men når det blir utlevering av kundebiler i Norge, innenfor EU, eller USA er foreløpig ikke kjent. En gjetning fra vår side er at Taycan 4S kommer til de første norske kundene på vårparten 2020.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev