Gjennom åtti år har dette stedet vært hjertet til Porsche. Allerede i 1938 ble den første bygningen i teglstein oppført – og lever fortsatt som en del av Werk 1. Ikoner som 356, 911, 959 og 918 Spyder er alle produsert i Zuffenhausen.

Tekst: Sven Furuly. Foto: Porsche

Porsche som eget bilmerke har nettopp feiret sine første 70 år. Men Porsche-historien begynner lenge før dette, og blant alle de unike konstruksjonene Ferdinand Porsche stod bak, er det utvilsomt VW Bobla som er den aller største. Arbeidet med denne startet tidlig på ’30-tallet og de første prototype-seriene stod klare i 1936. Svært få vet imidlertid at disse ble produsert i Stuttgart av Porsche. Volkswagen AG ble stiftet i mai 1937, men hadde ingen fabrikkanlegg. Porsche gikk derfor raskt i gang med å utvide konstruksjonsbyråets eiendomsmasse i Zuffenhausen for å kunne bygge flere prototyper og deretter serieprodusere de første tretti VW-bilene i 1938. Karosseriene ble levert av Reutter, som også holdt til i Stuttgart. Samtidig hadde Ferdinand Porsche fått i oppdrag å bygge opp en helt ny bilfabrikk i byen Fallersleben i Niedesachsen – som senere skiftet navn til Wolfsburg. Meningen var at produksjonen av Bobla skulle ta til i Wolfsburg straks fabrikken var klar, men som følge av krigens begynnelse ble fabrikkanlegget i stedet tatt i bruk til produksjon av militært materiell. Året skulle bli 1940 innen den første VW, et åpent militært kjøretøy med plattform og motor fra VW Bobla, kalt Kübelwagen, ble satt i serieproduksjon.

Porsche produserte de første “kdf”-bilene, senere døpt VW, i Zuffenhausen i 1938

Den markante teglsteinsbygningen fortsatte som hovedkontor for konstruksjonsbyrået Dr. Ing. H. c. F. Porsche gjennom hele krigen. Mye av arbeidet gikk med til konstruksjoner for militære formål, samtidig som de 30 000 kvadratmeter store produksjonslokalene utførte oppdrag for den tyske rustningsindustrien. Faren for at dette kunne bli et alliert bombemål var overhengende mot slutten av krigen, og som en følge av dette ble store deler av konstruksjonsbyråets arkiver, tegninger og aktiviteter flyttet til den lille østerrikske byen Gmünd i 1944. Her startet Porsche opp arbeidet med flere ulike bilprosjekter, og et av disse var konstruksjonsnummer 356. Det var Ferry Porsche, sønnen til Ferdinand Porsche, stod bak dette arbeidet, og som førte frem til den første Porsche sportsbilen i 1948. Dette var en åpen roadster, 356-1, og den ble produsert i kun et eksemplar. Det ble også konstruert en lukket kupé-utgave av sportsbilen. Fordi denne hadde hekkmotor – og ikke en midtmotor som den åpne 356-1 – hadde den plass til et baksete, bød på mer komfort og ble vurdert til å ha et langt større salgspotensial enn den åpne to-seteren.

De første 356’ene ble håndbygd i Østerrike. Det ble produserte 5 biler i måneden

Dermed startet den første lille serieproduksjonen av Porsche sportsbiler i 1948. Karosseriene var av aluminium, håndbanket på jigger av tre, og deretter sveiset sammen med en bunnplattform og flere innvendige bærende seksjoner av stål. Prisen for en 356 Coupé med 1100 ccm motor på 40 hk var ca 21 000 kroner fra fabrikk i Østerrike. Ser vi på norsk lønnsstatistikk for 1949 tjente en høyere statstjenestemann 8 500 kroner, noe som viser at Porsche alltid har vært kostbare biler. Av de 52 bilene de sikreste kildene oppgir som et samlet produksjonstall, ble overraskende mange av disse eksportert til Sverige. Mine kilder i Stockholm har dokumentert at hele 15 av disse bilene ble levert til Sverige som nye. En av disse ble senere eksportert til Norge, men den befinner seg nå i Storbritannia. På det meste var 300 personer engasjert i produksjon av 356, og de bygde fem biler i måneden ved den enkle fabrikken i Gmünd.

Etter flyttingen til Zuffenhausen i 1950, bygges 356-modellen i stål og en suksess er i gang

Mens utviklingen og produksjonen av 356’en i aluminium foregår i Østerrike har fabrikkanlegget i Zuffenhausen blitt frigitt etter krigen og de allierte har åpnet for at tysk bilproduksjon kan startes opp. Dette får Porsche til å vende tilbake Stuttgart, der de bestemmer seg for å trappe opp 356-produksjonen betydelig. Selskapet tar kontakt med Reutter for produksjon av råkarosserier helt i stål, og arbeidet med å modernisere produksjonslokalene tar til. Den første 356-produksjonen som bygges   i Zuffenhausen blir lansert som en 1951-modell. Dermed skapes grunnlaget for 15 års produksjon av denne Porsche-modellen. Karosseriet gjennomgår flere moderniseringer og motorene vokser fra 1.1 liter til 1.3 liter, videre til 1.5 og 1.6, før det hele kulminerer med en 2-liters 4-sylindret Carrera-motor på 180 hk. Disse femten årene bringer også med seg flere ulike karosserivarianter, og for å klare veksten blir også karosserier levert fra Karmann, Drauz og belgiske d’Letern i tillegg til Reutter. Den sistnevnte krosserimakeren blir overtatt av Porsche i 1964.

911-modellen hadde verdenspremiere i 1964, men den var klar allerede i 1963

Med lanseringen av Porsche 911 i 1964 begynner en fantastisk reise for Porsche. Fra å være en sportsbilprodusent som kjempet på racerbanen i de små klassene, utviklet Porsche stadig sterkere seks-sylindrede boksermotorer, og med 911 turbo rykket Porsche opp i superbil-kategorien. I racerbilene vokste sylindertallet fra seks til åtte, ti og tolv. En av historien råeste racerbiler i sportsvognklassen er 917-30 med mer enn 1100 hk da den ble lansert i 1973. Spesialister i Zuffenhausen har i alle år hatt sin egen avdeling for utvikling av prototyper og racerbiler. Mye ble flyttet til det nye forsknings- og utviklingssenteret Weissach, litt utenfor Stuttgart , i 1977, men det er fortsatt i Zuffenhausen Porsche hjerte ligger.

 

Legendariske racerbiler, som alle har vunnet verdens viktigste billøp gjennom flere ti-år

Med 930 Turbo, skapte bilmerket Porsche seg i 1975 en plass blant supersportsbilene

Milepælene i Zuffenhausens historie er mange. I 1988 får fabrikken et helt nytt anlegg for karosseriproduksjon. Da bygges fabrikken ut med en stor hall på den andre siden av en stor gate, og for å koble de to fabrikkanleggene sammen bygges det en inn-glasset bru der forbipasserende kan se biler under produksjon bevege seg fra den ene bygningen, til den andre. Det spesielle ved produksjonslinjene er at disse er i stand til å produsere flere ulike modeller (911, Boxster, Cayman) på det samme båndet – i helt vilkårlig rekkefølge. Ti år senere etableres det en stor offentlig plass mellom de ulike fabrikkområdene, og den får navnet ”Porscheplatz”. I januar 2009 er byggingen av den spektakulære bygningen som huser Porsche-museet ferdig. Det har vært en enorm suksess og har ca 450 000 besøkende hvert år.

Broen, som sender halvferdige biler fra den ene fabrikkendelen til den andre, er spektakulær

Det nye museet ble åpnet i 2009 og er et “must” for alle med interesse for Porsche

Nå er tiden igjen inne for at det skal legges til et nytt kapittel i Zuffenhausen-historien. Byggearbeider pågår for fullt, og nå står fabrikkanlegget foran sine hittil største utvidelser og ombygginger. Et helt nytt lakkeringsanlegg og en ny monteringshall skal stå klar i 2019. Den nåværende motorfabrikken blir utvidet til å også omfatte produksjon av elektriske drivlinjer. Karosserifabrikken utvides for å få enda større kapasitet, og for å få dette til må enda en bru som skal frakte karosserier under produksjon bygges over Schwiberdinger Strasse. Til sammen kommer Porsche til å investere mer enn seks milliarder euro på elektro-mobilitet. Målsetningen er nemlig klinkende klar: Sportsbilprodusenten Porsche har tatt mål av seg til å bli leverandør av et komplett program med elektriske biler raskere enn noen annen tysk bilprodusent. I år 2025 skal hver annen Porsche som selges være en elbil. Et blikk på de første bildene av Taycan viser at vi bilinteresserte går spennende tider i møte.

Først vist som  “Mission-e”, men det er bestemt at Porsche’s elbil i 2019 skal hete Taycan