Et bilkarosseri har mengder av små hull som må tettes med plastdeksler eller gummipropper etter lakkering. Nå tar Porsche i bruk runde teip-pads fra Tesa for å tette disse hullene.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Porsche

Porsche har sammen med teip-produsenten Tesa utviklet et helt nytt system for å sikre enda bedre motstand mot rust for Taycan. Dette er innført på fabrikken i Zuffenhausen og har som oppgave å forsegle de mange hullene som er i et bilkarosseri, etter at det er ferdig lakkert. Helt siden den første Porsche 356 ble lansert har det vært benyttet små plastdeksler eller gummipropper for å tette igjen små hull inn til ulike hulrom i plattform og karosseri. Dette er både en tidkrevende og usikker metode for å sikre at åpningen blir helt tett, slik at ikke vann og fuktighet kan trenge inn og forårsake korrosjon. Løsningen er å lime fast runde teip-pads som forsegler åpningene et hundre prosent. Ved hjelp av industri-roboter blir nå mer enn hundre slike tape-pads automatisk plassert på Taycan-karosseriet, som dermed bidrar til en raskere og mer strømlinjeformet produksjonsprosess.

Flest mulig automatiserte operasjoner gir både kortere produksjonstid og en jevnere kvalitet. Lukking av hulrom for å hindre fremtidig korrosjon er svært viktig.

Teipen som benyttes må ikke forveksles med de produktene vi til daglig omgir oss med på kontorpulten eller når vi skal avgrense et område vi skal male, med maskeringsteip. De limløsningene som Tesa har utviklet i samarbeid med Porsche har en helt annen klebe-evne, og lar seg kun fjerne med bruk av makt. I tillegg har disse teip-bitene en fleksibilitet som gjør at de forblir helt fastlimte selv om karosseriet skule vris seg eller vibrere. Levetiden er forventet å strekke seg lenger enn det som er normal levetid for en bil. Hva dette innebærer er litt usikkert – en Porsche 356 kan i dag være over 70 år gammel og Porsche er et av de bilmerkene i verden med størst andel av den samlede produksjonen gjennom alle år, fortsatt rullende på veien. At det dreier seg om en klebeevne på denne Tesa-teipen som opprettholdes gjennom flere tiår, er imidlertid temmelig sikkert.

En industri-robot henter en pad på en rull og posisjonerer denne på et bestemt sted på karosseriet. Dermed spares anstrengende manuelle operasjoner.

Nyvinningen er også til stor glede for de mange som arbeider med Taycan-produksjonen. Med innføringen av teiping av åpningene, spares det 3600 anstrengende manuelle operasjoner per skift. Tidligere er disse plastlokkene og pluggene satt inn for hånd med hodet vendt oppover og med selve festeprosessen gjennomført med armer og hender over hodet.

De mange hullene i karosseriet blir effektivt lukket av grå teip-pads med et kraftig klebestoff og evnen til å flekse dersom det er vridninger i karosseriet.

Dermed spares mange operasjoner som kan lede til slitasjeskader, samtidig som det er store logistikk- gevinster. Der man tidligere måtte lagerføre plastlokk og plugger i mange varianter, dreier det seg nå kun om en type teip – som kommer på rull og festes av roboter til Porsche-karosseriet.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev