Den amerikanske arbeidshesten Ford F-150 Pickup kommer nå med elektrisk motor, og den er minst like sterk som sine bensindrevne forgjengere

Tekst: Olav Barhaugen – Foto: Ford

På landsbygda i USA er det pickup som gjelder, og den mest populære av dem alle er Ford F-serie. I over 30 år har den vært det mest solgte kjøretøyet i USA, og i 2018 ble det solgt utrolige 1,1 million F-serie pickuper, derav 900.000 på hjemmemarkedet. Det vil si utrolige 2 biler pr minutt, året rundt. Den mest vanlige er F-150, men det leveres også større versjoner F-250, 350 og 450, kalt Super Duty.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Siden starten i 1947 har drivkilden vært bensinmotorer på seks eller åtte sylindre. De siste årene har de fleste hatt turboladede V6-ere under panseret, men V8-eren har fortsatt vært tilgjengelig for dem som ville ha det. Nå har Ford annonsert både hybridløsninger og en helelektrisk versjon. Vi vil tro at V8-eren fortsatt vil bli tilgjengelig, men dens storhetstid er nok forlengst over.

                    Disse karene er tydelig skeptiske til om en elektrisk pickup kan være noe å satse på.

                    Skepsisen er naturlignok stor blant kundene som ofte bruker sine pickuper til tungt arbeid. Ford forsikrer dem imidlertid om at begge de elektrifiserte modellene vil ha akkurat den samme kapasiteten, påliteligheten og fleksibiliteten som F-150-kundene forventer av sine pickuper. For å bevise det inviterte de forleden et knippe F-150 eiere til en jernbanestasjon der det var stilt opp ti to-etasjers godsvogner med en Pickup foran.

                    Toget veide en million pund (over 450 tonn) og overraskelsen var stor når det viste seg at pickupen var en prototype på den elektriske F-150.

                    Hva som skjedde kan du se på denne videoen.

                     

                    Flere helelektriske modeller på vei

                    I 2020 kommer en helelektrisk Mustang-inspirert SUV med en rekordrekkevidde på opptil hele 600 km etter den nye og strenge målemetoden WLTP. En helelektrisk variant av varebilen Ford Transit 2-tonn blir også lansert i 2021.

                    Pickupen klarte styrkeprøven og dro med seg ti doble jernbanevogner fylt med pickuper.

                    Investerer 100 milliarder kroner i elektrifisering

                    Fords investering på over 100 milliarder i elektrifisering innebærer lansering av en eller flere elektrifiserte varianter av alle nye og eksisterende modeller – alt fra 48 volt hybrid, hybrid og ladbar hybrid til helelektrisk. Dette i tillegg til svært drivstoffeffektive bensin og dieselmotorer, for å gi kundene det Ford kaller «power of choice».

                     

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev