I dag presenterer endelig Ford den nye elektriske SUV’en Mustang Mach-E med firehjulsdrift, lang rekkevidde og attraktiv pris. Bilmagasinet så bilen allerede for fire måneder siden – og den får tilhengerfeste!

Tekst: Sven Furuly, Foto: Sven Furuly og Ford

Den nye elbilen Mustang Mach-E er utviklet fullt og helt med tanke på kundens ønsker og behov. Ford er langt fra den første aktøren på dagens krevende elbil-marked, men har studert inngående hvilke egenskaper elbil-kundene i de store markedene er opptatt av. Ikke minst det norske kjøpsmønsteret. Resultatet er en lekker SUV med meget gode kjøreegenskaper som skal levere en herlig kjøreopplevelse. Her tilbyr Ford «state-of-the-art» tilkoblet teknologi, som gjennom løpende oppdateringer kan gjøre Mustang Mach-E – om mulig – enda bedre med tiden. Naturligvis en helt nødvendig finesse for en amerikansk bil som vil få Tesla som sin aller største konkurrent i hjemmemarkedet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

Når den ankommer Norge høsten 2020, vil grunnmodellen starte på 412 000 kroner. Allerede fra lanseringstidspunktet vil Mustang Mach-E være tilgjengelig med to forskjellige batteristørrelser. Den kan fås med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift drevet av to motorer som fordeler kreftene uavhengig mellom front og bakaksel. Utstyrt med den største batteripakken og bakhjulsdrift har Mustang Mach-E en rekkevidde på opptil 600 kilometer i henhold til WLTP-målemetoden. Med firehjulsdrift og den største batteripakken er det forventet at Mustang Mach-E vil levere 337 HK og et dreiemoment på 565 Nm, med en rekkevidde på opptil 540 kilometer. Ford vil også tilby en spesiell Performance-utgave. Med GT-versjonen forventes det at 0-100 km/t går unna på under 4 sekunder. Det er anslått at den vil yte 465 HK og ha et dreiemoment på 830 Nm. Foreløpige norske priser er allerede klare, og muligheten for å forhåndsbestille åpner om kort tid. Den nye elbilen får en estimert fra-pris på bare 412 000 kroner (422 000 inkludert frakt og leveringsomkostninger).

Den nye Ford elbilen vil få Tesla som sitt største konkurrent i hjememmarkedet – noe dashbordet absolutt viser 

Nykommeren er helt unik i sitt utseende, men er samtidig umiskjennelig en Mustang. Fords første skreddersydde helelektriske bil kommer på akkurat riktig tidspunkt for Europa. Mustang Mach-E er et ikon fra Ford og er en av de viktigste modellene vi noen gang har introdusert, sier toppsjefen i Ford Europa, Stuart Rowley. Det er nå åpnet for forhåndsbestilling av nye Mustang Mach-E i Norge, med estimerte priser. All bestilling vil skje på www.ford.no

  • For en godt utstyrt Mustang Mach-E RWD (bakhjulsdrift) med en rekkevidde på opptil 450 kilometer (standard range) er prisen fra 412 000 kroner.
  • En Mustang Mach-E RWD (bakhjulsdrift) long range med rekkevidde på opptil 600 kilometer og bakhjulstrekk vil koste fra 463 400 kroner.
  • Ønsker du firehjulsdrift og 540 kilometers rekkevidde vil svært godt utstyrte Mustang Mach-E AWD long range koste fra 544 400 kroner. Klarer du deg med opptil 420 kilometer rekkevidde er prisen på AWD standard range fra 482 000 kroner.
  • Den komplett utstyrte «First Edition», med 540 kilometers rekkevidde og firehjulsdrift, kommer i et begrenset antall og koster 589 000 kroner. Den blir tilgjengelig i tre lekre eksteriørfarger, Rapid Red, Carbonished Grey eller Grabber Blue. Grabber Blue er eksklusivt tilgjengelig til First Edition.

Designet er helt spesielt – legg merke til hvordan takprofilen fortsetter, mens fargebruken gir Mach-E coupé-linjer

– Vi er fantastisk godt fornøyd med både utvalg og priser, alle varianter har et høyt nivå av standardutstyr. Vi planlegger for å levere et betydelig antall Mustang Mach-E i løpet av høsten 2020, men for å øke sjansen for å sette deg bak rattet i en helelektrisk Mustang-SUV mot slutten av neste år er det smart å være rask med forhåndsbestillingen. Spesielt den eksklusive First Edition-varianten – som bare produseres i et begrenset antall – kan det fort bli rift om, sier administrerende direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge på den norske pressekonferansen i Oslo mandag formiddag.

Adm dir. Per Gunnar Berg i Ford Norge forteller at det kommer flere tusen biler til Norge i løpet av høsten 2020

Ford Mustang Mach-E har tre unike kjøremodus: stille, aktiv og utemmet. Kjøredynamikken og bilens understell er fintilpasset den ønskede kjørestilen. Både styringen, lysene i kupeen, lyden og de heldigitale skjermene skifter karakter etter hvilken kjøremodus du velger. Når du starter å kjøre vil et nytt firehjulsdriftsystem (eAWD) levere moment uavhengig til både for- og bakakselen. Dette sørger for en imponerende akselerasjon og enda bedre håndtering enn for modellene med bakhjulsdrift. Ford har fintunet eAWD-systemet ved omfattende testing både på vått og snødekt underlag for å hjelpe til med å holde kontrollen på glatte veier.

Med batteripakken plassert under gulvet har Fords ingeniører og designere utviklet et kjøretøy som ikke bare er en ekte Mustang, men som også leverer maksimalt med SUV-plass for 5 passasjerer og bagasje.  – Utviklingen i batteriteknologi har vært avgjørende for å lage Mustang Mach-E så romslig og praktisk, med en vakker silhuett og kjøregleden som er så viktig for våre europeiske kunder, sier direktør for Electrified Vehicle i Ford Europa, Ulrich Koesters.

Mange av stilelementene gjør denne elbilen til en fortsettelse av ikonet Mustang – understreker Ford til pressen

Nye Mustang Mach-E er lett gjenkjennelig som en Mustang, takket være signaturelementer som det lange kraftfulle panseret, avslutningen bak på bilen, de aggressive hovedlysene og de karakteristiske baklysene. Smart design og ingeniørkunst leverer også overraskende bra plass i baksetet og godt med bagasjeplass. Mustang Mach-E har en såkalt frunk (en sammentrekning av den engelske betegnelsen front trunk), et bagasjerom, under panseret foran. Dette er på hele 100 liter og er eksempelvis stort nok for en stor bag eller sekk. Det er drenerbart og kan lett vaskes, og er derfor også ideelt for ting som møkkete støvler eller sandete håndklær. Bagasjerommet bak rommer 402 liter. Sammen med «frunken» gir dette en bagasjeromskapasitet på over 500 liter med alle setene i bruk. Med baksetene slått ned byr Mustang Mach-E på hele 1420 liter med plass bak forsetene.

Mustang Mach-E tilbyr også et smart panoramatak. Her er det brukt et spesielt belegg på glasset som beskytter mot ultrafiolette stråler. Dette gjør at det er kaldere i kupeen om sommeren og varmere om vinteren. Du kan både komme deg inn i bilen og starte den med «telefon som nøkkel». Dette systemet får sin debut i den nye helektriske SUV-en. Ved hjelp av Bluetooth oppdager bilen eierens smarttelefon når den er nærme nok. Dørene låses opp automatisk, og du kan starte bilen uten å ta opp telefonen. Når du forlater bilen, vil den låses av seg selv. Skulle batteriene på telefonen være utladet kan du trykke inn en kode på et panel på bilens B-stolpe som låser opp bilen. En separat kode brukes på bilens store og sentralt plasserte berøringsskjerm for å starte bilen uten mobiltelefonen.

Smart trunk i front – slik vi kjenner fra Tesla – bidrar til at denne SUV’en er praktisk i bruk slik, nordmenn vi ha det

Sist, men ikke minst: Avtagbart tilhengerfeste vil være mulig å ettermontere hos forhandler. Tilhengervekten er på 750 kg, og vil være tilstrekkelig for de flestes behov. Om man i spesielle tilfeller har behov for større kapasitet vil forhandler være behjelpelig med å finne løsninger. Bilen er foreløpig ikke godkjent for taklast, men den har 60/40 nedfellbart baksete, og det vil bli utviklet løsninger for skistativ som monteres på hengerfestet.

De sporty linjene bidrar til god aerodynamikk – og dermed økt rekkevidde ved rask motorveikjøring

Mustang Mach-E kommer både som standard range (med et 75 kWt batteri) og Long Range (99 kWt batteri). Sistnevnte med en anslått WLTP-rekkevidde på opptil 600 kilometer med bakhjulsdrift. For å gi maksimalt med innvendig plass og optimal kjøredynamikk med et lavt tyngdepunkt, er batteriene plassert under gulvet mellom bilens to akslinger. Det har også gjennomgått omfattende tester i temperaturer ned mot 40 minusgrader. Batteriene er sikret i en vanntett batterikasse som igjen er omgitt av kollisjonsabsorberende materiale. Batteriet bruker et avansert «active liquid» system for avkjøling og oppvarming for å regulere temperaturen og dermed sørge for optimal ytelse i ekstremt vær, i tillegg til forbedrede ladetider.

Bildet viser 5-seters konfigurasjponen, men på den første visningen antydet Ford at 7 seter også kan bestilles

Hele 80 % av ladingen av elektriske biler gjøres i dag hjemme. Ford vil derfor tilby en egen veggboks som gir inntil fem ganger raskere lading enn ved bruk av vanlig stikkontakt. På en bil med long range og bakhjulsdrift vil dette gi rundt 51 kilometer rekkevidde på en times lading. Ford er også en av eierne i ladenettverket IONITY. Dette selskapet har som mål å bygge 400 hurtigladestasjoner langs de store norske og europeiske fartsårene før slutten av 2020. Med en maksimal ladehastighet på 150 kW vil en Mustang Mach-E long range med bakhjulsdrift lade opptil 93 kilometer på 10 minutter**. En standard range Mustang Mach-E vil kunne lades fra 10 % til 80% på rundt 38 minutter. Det avanserte navigasjonssystemet i bilen identifiserer ladepunkter når du er ute på veien og hjelper sjåføren med å finne de mest praktiske stedene å stoppe for lading.

Bilen hadde verdenspremiere i Los Angeles sent på kvelden den 17. november, med europeisk medialansering i Oslo mandag formiddag. I løpt av natten hadde med enn 450 nordmenn bestilt- og betalt inn depositum på Ford Mach-E. Bilen, som skal bygges ved Fords fabrikk i Mexico. Den er nå inne i sin forserie-produksjon, og i juni 2020 skal de første kundebilene produseres. Administrende Direktør Per Gunnar Berg forteller til Bilmagasinet at produksjonen vil bli høy, og mange tusen nordmenn kommer til å få sin Ford Mach-E levert i løpet av fjerde kvartal i 2020.