Tekst: Sven Furuly. Foto: Amp.
Det tyske nettstedet Automobilwoche står bak disse oppsiktsvekkende fakta om hvordan aksjekursen til Tesla er i nærmest fritt fall. Verdien på aksjene er redusert med 40 prosent siden årsskiftet, og på tirsdag ble aksjen omsatt for bare 205 dollar. Så lavt priset har den ikke vært siden desember 2016. Det er spesielt foruroligende ettersom teknologi-børsen Nasdaq har gått opp med 15 prosent i det samme tidsrommet. I løpet av de siste ukene har stadig flere børsanalytikere senket målene for verdien på Tesla-aksjene.
Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
- [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
- [do_widget_area sidebar-1]
- [do_widget id="search-3"]
- [do_widget id="recent-posts-2"]
- [do_widget id="tag_cloud-2"]
- [do_widget_area sidebar-2]
- [do_widget_area sidebar-3]
- [do_widget_area sidebar-4]
- [do_widget_area sidebar-5]
- [do_widget_area sidebar-6]
- [do_widget_area sidebar-7]
- [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
- [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
- [do_widget id="categories-2"]
- [do_widget_area wp_inactive_widgets]
- [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
- [do_widget id="text-2"]
I følge tyske Autombilwoche kom den aller mest dramatiske uttalelsen fra Adam Jones i den amerikanske banken Morgan Stanley. Han uttalte at prisen kunne synke helt ned til 10 dollar per aksje. Riktignok handler dette om en ekstremsituasjon, og speiler på ingen måte dagens marked. Bankens aktuelle kursmål for Tesla-aksjen er 230 dollar, og dermed på det samme høye nivået som investeringsselskapet Dan Ives von Wendebusch Securities tidligere har omsatt Tesla-aksjene for. Bildet har imidlertid endret seg dramatisk de siste ukene, og selskapet har uttalt at de ”ikke lenger kan se kundene inn i øynene” og anbefale kjøp av denne aksjen. Siden dette har kursen fortsatt å synke.
Analytikerne tviler på om Tesla er i stand til å produsere de 360 000 til 400 000 eksemplarene av Model 3 som de har sagt at de skal bygge årlig. De frykter at Tesla kommer til å lide på grunn av den pågående handelskonflikten mellom USA og Kina. I motsetning til en rekke andre bilprodusenter har Tesla fortsatt ikke noen fabrikk i Kina. Ut over dette kritiserer også ekspertene Elon Musk for å engasjere seg i alt for mange ulike prosjekter og lar seg også irritere over at Musk til stadighet kommuniserer sensitiv børs-informasjon over twitter. For kort tid siden var nok en Tesla med ”autopilot” engasjert innblandet i en ulykke med dødelig utgang. Dette har ført til at nok en gang har nøkkelpersoner i ledelsen forlatt Tesla. I tillegg til dette kommer en stadig økende konkurranse fra den etablerte bilbransjen. Nye elbiler med stadig økende rekkevidder og et høyt kvalitetsnivå lanseres både i Europa og Asia. I USA er Ford i gang med en modell som skal konkurrere med den kommende Model Y når det gjelder pris, rekkevidde og størrelse, og den skal være klar for full produksjon mot slutten av 2020.
Samtidig opplever Tesla en synkende etterspørsel etter de eldre modellene ”S” og ”X”. Som en konsekvens av dette har de senket prisene, og i USA koster nå en TMS 3000 dollar mindre enn tidligere, mens prisen på en TMX er senket med 2000 dollar. Tesla forklarer dette med at de statlige subsidiene stadig reduseres, og for å kompensere for dette er prisene nøst til å være lavere. De statlige subsidiene reduseres nok en gang i Juni, og på begynnelsen av 2020 vil de forsvinne helt. Også dette har påvirket aksjekursen de siste tolv månedene, som har gått fra langt over 360 dollar per aksje til dagenes noteringer på bare 205 dollar.
Den alvorlige situasjonen har fått Musk til å ta fram sparekniven, og har gjennom direkte kommunikasjon med sine medarbeidere oppfordret til å spare. Tesla er nødt til å bli lønnsom, og han skriver rett ut at selskapets kontantstrøm bare rekker til 10 måneders drift. Etter å ha gått med overskudd i det siste kvartalet i 2018, har Tesla igjen røde tall for første kvartal 2019. Dette til tross for at utleveringene av Model 3 har vært svært høye i både Norge og Europa for øvrig. Selv angir selskapet at utleveringene av Model 3 i eksportmarkedene ikke har vær høyt nok, og dermed ikke kunne bidra til å skape den nødvendige inntjeningen i første kvartal 2019.