For bare noen år siden var det utenkelig at en romslig SUV skulle ha bensinmotor, men tidene forandrer seg og her sitter vi bak rattet på en Seat Ateca 1,5 TSI

Tekst og foto: Olav Barhaugen

Vi har etter hvert blitt vant til at de mindre SUV-ene med forhjulsdrift har bensinmotor. En av dem er Volkswagen T-Cross som vi kjørte tidligere i sommer. Bilen vi nå skal kjøre er en «skikkelig» SUV med firehjulsdrift og automatgir, og under panseret står det en 1,5 liters bensinmotor på 150 hk. Vi må innrømme at skepsisen er stor når vi trykker på startknappen og ruller ut på landeveien.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Seat er som kjent en del av Volkswagen-konsernet, og sammen med Audi og Skoda deler bilene både teknikk og design med modermerket. Ateca er bygd på samme plattform som Audi Q3, VW Tiguan og Skoda Karoq, men Seat er den eneste som tilbyr 1,5-literen med firehjulsdrift og automatgir. På de andre må du opp på 2-literen, noe som medfører høyere pris. Seat Ateca koster i testet utgave kr 470.000, noe som gjør den til et prisgunstig alternativ, utstyrsnivået tatt i betraktning. Størrelsesmessig er den litt kortere enn Tiguan, noe som først og fremst merkes på bagasjerommet som er på 485 liter mot Tiguans 615. Innvendig plass er forholdsvis lik.

                    Bagasjerommet på 485 liter er det minste blant de fire bilene Ateca deler plattform med

                    Vår testbil har utstyrsnivå FR, noe som innebærer blant annet LED-hovedlys, sportslige seter i grå Alcantara med røde sømmer, parkeringsvarmer med fjernkontroll, avtagbart tilhengerfeste, ryggekamera, parkeringssensorer foran og bak, automatisk parkeringshjelp, automatisk åpning/lukking av bakluke og ikke minst en tøff utvendig styling. FR har også «Seat cockpit» et digitalt display som lar deg velge mellom flere ulike layout på instrumentpanelet. Et hjul på midtkonsollen lar deg også velge mellom ulike kjøremodus som Eco, off-road og snø. Kort fortalt alt man forventer å finne i en velutstyrt bil i dag. Seat har et litt mer sporty og friskt design en VW og Skoda, og appellerer nok til et mer ungdommelig publikum.

                    LED Hovedlys

                    Både kjørelys og hovedlys er LED, og når det gjelder utstyrsnivå har denne modellen riktig mye å by på

                    FR-versjonen har også LED hovedlys, noe som gir et meget godt lysbilde. Nå var fortsatt kveldene litt lyse når vi testet bilen, men vår erfaring er at dette gir meget god effekt på mørke og våte veier. Innvendig er det rød stemningsbelysning, noe som gjør kjøring i mørket til en hyggelig opplevelse. DAB-radio og tilkobling til mobiltelefon eller andre lydkilder er selvsagt standard, det er også trådløs lading av mobiltelefon i midtkonsollen. Kobler du til telefonen med kabel får du også tilgang til et utvalg apper på den 8 tommer store touch-skjermen. Vi prøvde litt med navigasjon via Google Maps, og det fungerte helt utmerket.

                    Seat Ateca førerplass

                    Et trivelig førermiljø med mange likheter fra andre biler i VW-konsernet

                    Vi finner oss fort til rette bak det skinnkledde rattet. Det er lett å kjenne seg igjen fra øvrige modeller i VW-konsernet, og det meste av betjeningsknapper og hendler er der vi forventer de skal være. Da er det bare å sette bilen i drive og gi gass. De første kilometerne blir vi sittende og lytte etter motoren. Det er fortsatt uvant å ikke høre dieselmotoren i en slik bil. Riktignok gir også bensinmotoren fra seg litt lyd når man gir gass, men lydbildet er mye roligere enn på en dieselmotor. Til gjengjeld opplever vi en del støy på grov asfalt. Om det skyldes de brede 18-tommers hjulene eller generelt dårlig støydemping skal være usagt, men det var en av de få negative ting vi opplevde med denne bilen.

                    instrumentbrett

                    Instrumentbrettet er digitalt, og kan velges i flere layouts. Vi likte best det som ser ut som analoge instrumenter

                    Motoren føles absolutt sterk nok, og med 9,2 sekunder fra 0-100 km/t er den like kjapp som en tilsvarende dieselbil. Vi følte aldri noe behov for mere krefter, men nå skal det sies at vi kjørte stort sett alene og på landevei. Med full bil og tilhenger (den kan trekke 1950 kg) ville vi nok vurdert større motor. Bensinforbruket var det ikke noe å si på. Ifølge Seat skal blandet forbruk etter den nye WLTP-normen ligge på 8,1 til 8,7 l/100km. Vi endte på 7,3 etter drøyt 1000 km med både landevei og bykjøring. Det er absolutt godkjent selv om en dieselmotor nok hadde klart seg med litt mindre.

                    seter kontrastsøm

                    Seter i grå Alcantara med røde kontrastsømmer er både sporty å se på, og gode å sitte i

                    Vi som har levd en stund forbinder nok Seat mest med lisensproduserte Fiater på 60- og 70-tallet. Etter at Volkswagen overtok aksjemajoriteten på 90-tallet gikk produksjonen over til å bli egne modeller basert på Volkswagen-gruppens modeller. Seat ble en periode importert til Norge, men svakt salg gjorde at det tok slutt like etter tusenårsskiftet. Nå er importen i gang igjen, men med en utradisjonell salgsform. Seat har nemlig ikke egne forhandlere, og kjøpsprosessen foregår på nett. Utvalget spenner fra småbilen Ibiza til den største SUV-en Tarraco, og snart kommer også den elektriske småbilen Mii Electric

                    sideprofil

                    Sølvfargede detaljer og dobbelt eksosrør gir et sporty preg

                    For dem som vil se og prøve bilene finnes det showroom i Oslo og Trondheim, samt at det kan avtales prøvekjøring via samarbeidspartneren Avis Bilutleie, eller bildelingstjenesten Hyre i Oslo. Et 20-talls Volkswagen-forhandlere står for utlevering og service av bilene. Disse er lokalisert i større byer rundt i landet, og dekker store deler av befolkningen. Det er likevel forventet at den største kjøpegruppen er unge og urbane mennesker. De fleste av oss vil nok foretrekke å ha en fysisk person å forholde seg til hos forhandler, både i kjøpsprosessen og for eventuelle reklamasjoner. Tidene forandrer seg, og Tesla har jo gjort suksess med denne måten å selge bil på. Hvordan det vil gå med Seat får vi se etter hvert. Produktene er det i hvert fall ikke noe å si på, og siden utlevering og service skjer hos etablerte VW-forhandlere vil nok kundene føle seg vel ivaretatt.

                    FR er en litt mer sporty utstyrsversjon, og firehjulsdriftten er absolutt noe som nordmenn vil ha

                    Tekniske data Seat Ateca 1,5 TSI 4drive

                    Motor 4-syl 16v turbo – direkte innsprøyting
                    Girkasse 7-trinns DSG
                    Drivstoff Bensin
                    Effekt KW/HK 110/150 v/ 5000-6000 o/min
                    Dreiemoment nm 250 v 1500-3500 o/min
                    Blandet forbruk (WLTP) 8,1-8,7
                    Co2-utslipp (WLTP) 183-198
                    Toppfart km/t 189
                    Aks 0-100 km/t 9,2 sek
                    Egenvekt med fører 1502 kg
                    Nyttelast 548 kg
                    Totalvekt 2050 kg
                    Maks tilhengervekt 1950 kg
                    Mål (LxBxH) 4363x1841x1611 (1625 inkl takrails)
                    Akselavstand 2630
                    Bagasjerom min/max 485/1604
                    Pris rimeligste kr 437.000 (Style)
                    Pris testet bil kr 470.000 (FR)

                     

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev