Volkswagen satser stort på SUV, også med tradisjonell drivlinje. Sistemann ut er T-Cross, basert på Polo.

Tekst og foto: Olav Barhaugen

Interessen for SUV er sterkt økende, og det har Volkswagen tatt konsekvensen av. De siste 3 årene har de både modernisert og utvidet sitt SUV-program, og kan nå tilby hele 5 varianter. Den nye Tiguan ble lansert i 2016 og ble en stor suksess. Senere kom syv-seteren Tiguan Allspace og den helt nye modellen T-Roc i 2017. Flaggskipet Touareg kom i sin tredje versjon høsten 2018, og nå er lillebror T-Cross her.

Volksvagen T-Cross

Til tross for at den mangler firehjulsdrift er T-Cross en ypperlig hyttebil.

T-Cross er basert på Polo og er 13 cm kortere enn T-Roc, men føles langt fra liten og trang. Fire voksne har god plass, og takket være at baksetet kan skyves frem og tilbake har den også god bagasjeplass. Med baksetet i fremre posisjon rommer bagasjerommet hele 455 liter. Med seteryggene nedslått får man et tflatt gulv, og en total kapasitet på hele 1281 liter. Også ryggen på passasjersetet foran kan slås ned, og da kan man laste gjenstander på godt over to meter. Garderobeskap fra Ikea går med andre ord rett inn.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

 

I Norge leveres T-Cross kun med en 1,0-liters tresylindret bensinmotor på 115 hk og den velkjente automatiske 7-trinns DSG-kassen. Denne kombinasjonen føles absolutt kvikk nok til den 1200 kg tunge bilen. Forbruk på blandet kjøring er oppgitt til 0,49 liter pr mil etter den nye WLTP-normen. Vi kjørte drøyt 90 mil med noe over halvparten langkjøring og endte på et forbruk på 0,54. Absolutt akseptabelt.

Volksvagen T-Cross

En ypperlig førerplass, og med svært gode seter.

Vi tok med oss bilen på hyttetur i forbindelse med en av langhelgene i mai. Bagasje for to var ikke noe problem, selv med baksetene i bakre posisjon. Det første vi la merke til når vi begynte å kjøre var hvor godt vi satt. Setene ga god støtte til både lår, rygg og skuldre. Førerposisjon var utmerket med både god oversikt og passe avstand til ratt og pedaler. Støynivået var behagelig lavt, bortsett fra litt rumling fra dekkene. Vår bil var utstyrt med designpakke ”Black” som blant annet omfatter 18” lettmetallfelger med dekkdimensjon 215/45 R 18.

Volksvagen T-Cross

Stilige designelementer på dashbordet. Personlig kunne vi tenkt oss noe annet en blank svart, men smaken er som baken….

Volkswagen satser mye på sikkerhet, og T-Cross leveres med en rekke assistansesystemer. Adaptiv Cruisecontrol, filholder, blindsonevarsler osv. Utvilsomt en fordel i mange situasjoner, men jeg er likevel betenkt. Det er lett å stole for mye på disse systemene, og dermed ikke være fullt oppmerksom til enhver tid. Bilen kjører seg jo nærmest selv. Den holder passe avstand til bilen foran, og bremser helt ned til stillestående om nødvendig. Den holder seg også i riktig fil, selv om man får et varsel om at man må holde i rattet om systemet mistenker at du er for sløv. For min egen del merker jeg at jeg er mindre konsentrert om bilkjøringen enn uten disse hjelpemidlene. En annen ting er at de kan bli irriterende. For en som er vant med større biler og ligger nær kantlinjen vil man oppleve en stadig napping i rattet for å styre unne veikanten. Fristelsen var stor til å slå den av noen ganger, men det krevde litt fikling med menyene, så det ble med tanken.

T-cross har det meste av assistansesystemer, på godt og vondt. Men vi savnet en ting, visning av trafikkskilt. Spesielt viktig i Norge med et virvar av fartsgrenser.

Når vi først er inne på all automatikk kan man også nevne start/stopp automatikken. Den opplevdes som litt for ivrig på denne bilen. Motoren stoppet så snart bilen sto stille, f.eks på vei inn i en rundkjøring. Jeg opplevde også flere ganger når jeg skulle parkere og trykket på knappen for å stoppe motoren, så hadde den allerede stoppet. Så i stedet for å stoppe bilen så startet jeg den igjen. Her kunne det gjerne vært en forsinkelse på noen sekunder.

T-Cross passer godt på hyttetunet

Bortsett fra de nevnte tingene fik vi et godt inntrykk av T-cross i løpet av den uken vi hadde den til disposisjon. Behagelig og lettkjørt under alle forhold, og selv om den manglet firehjulsdrift hadde vi ikke problemer på bratte og kronglete hytteveier. Erfaringer med lignende biler er at firehjulsdrift sjelden er avgjørende. Det viktigste er god bakkeklaring og nok tyngde over drivhjulene. Forhjulene på T-Cross er plassert langt fremme, og vi hadde ingen problemer med bakkestart i en regnvåt gressbakke. Skulle man ha behov for firehjulsdrift må man opp på den litt større og dyrere T-Roc.

Volksvagen T-Cross

Doble USB-tilkoblinger foran og bak, i tillegg til induksjonslading i midtkonsollen.

Integrering med mobiltelefon blir stadig viktigere for bilkjøpere, og T-Cross tilfredsstiller alle behov i så måte. Hele fire USB-porter er tilgjengelig, to foran og to bak. Blutooth-tilkobling er selvsagt også tilgjengelig i tillegg til induksjonslading i midtkonsollen. Du får tilgang til telefonappene via den store touch-skjermen, og kan blant annet bruke telefonen som navigasjon. Dermed har du alltid tilgang til nyeste kartversjon uten de forholdsvis tungvinte og kostbare oppdateringene som et tradisjonelt navigasjonssystem hadde. Siden du er på nett via mobiltelefonen får du også trafikkmeldinger og forslag til omkjøringer.

T-Cross er “tøff i trynet” med litt offroad-preg.

Vi har tidligere hørt våre kolleger beskrive bilen som ”den nye folkevognen” og vi er enig. Dette er en bil som passer til de aller fleste. Den er tøff nok til å tiltale de unge og sporty, enkel nok for dem som ikke er spesielt teknisk interessert, og praktisk nok for de fleste formål. Store dører gjør inn-og utstigning enkelt både foran og bak, og man sitter høyt og godt. Plassmessig er den stor nok for de fleste, men småbarnsforeldre som skal ha med barnevogn og bagasje i tillegg til barnestoler må nok opp et par størrelser. To voksne sitter godt i baksetet, også på lengre turer.

Stilig design hele veien rundt

Prismessig kan den også forsvare betegnelsen folkevogn. Rimeligste versjon, Life begynner på 272.000, mens vår testbil var i utstyrsnivå Style med startpris på 297.400. Style Exclusive ligger på topp med en prislapp på 327.300. Tilleggsutstyr er stort sett begrenset til pakker. Vår bil var utstyrt med Transportpakke som omfatter ryggekamera, parkeringsassistent, avtagbart hengerfeste og kjøreprofilprogram.til en pris av 17.900. I tillegg hadde den designpakke med diverse kosmetiske detaljer samt nøkkelfri adgang og digitalt instrumentbrett (Active Info Display) Dette ga en sluttsum på kr 336.000, noe som er fullt konkurransedyktig med tilsvarende biler som Citroen C3 aircross, Mazda CX-3, Opel Crossland X og Hyundai Kona for å nevne noen.

Volkswagen T-Cross

T-Cross har alt som skal til for å bli den nye folkevognen, men konkurransen er større nå enn i 1938

Konklusjonen etter en uke med T-cross må bli at dette er en bil som vil passe for svært mange av oss. Den dekker det daglige behovet, og har også et tiltalende design.

Grunndata. Volkswagen T-Cross

Motor:                                     3 syl bensin 999 ccm

Drivstoff:                                 Bensin

Motoreffekt:                            115 hk (85 kW)

Dreiemoment:                        200 Nm fra 2000 – 3500

Blandet forbruk:                      0,49 liter/mil (WLTP)

CO2-utslipp:                           140 gram/km (Euro 6)

Toppfart:                                 193 km/t

Aks. 0-100 km/t:                     10,2 sek

Egenvekt u/fører:                  1195 kg

Nyttelast:                                555 kg

Totalvekt:                               1750 kg

Maks tilhengervekt:               1100 kg

Mål (LxBxH):                         4108 x1760 x 1584 mm

Akselavstand:                     2551 mm

Bagasjerom min/max            380-455/1281 liter

Pris (rimeligste):                   272 000 kroner

Pris (som testet):                  336 000 kroner

 

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev