Du kan komme langt med sjarm, men i dagens tøffe bilmarked trengs det også innovativ teknologi, en omfattende miljøtanke og et godt rykte for å kunne bli en suksess. Er den nye Seat Ibiza FR i stand til å levere en slik pakke til norske bilkjøpere?

Tekst og foto: Sven Furuly

En nytt møte med Seat Ibiza har jeg sett frem til med langt større interesse enn bilens segment og tekniske spesifikasjoner skulle tilsi. Biler i ”B”-segmentet har bare en liten del av det norske totalmarkedet om de ikke fremstår som små SUV’er. Seat kom tilbake i Norge i 2018 etter mange års fravær, og Ibiza er verken en elbil, hybridbil eller noe annet som kan pirre i en norsk hverdag der alle er opptatt av lavt utslipp, batteripakker og lange rekkevidder. Men når den norske VW-importøren har bestemt seg for å relansere Seat i Norge, må det være fordi merket har noe å fare med i årene fremover. Ikke minst når et gjelder elbiler.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_sommar_1200

 

Min interesse for Seat Ibiza startet for over 20 år siden da bilen for første gang ble tilgjengelige på det norske markedet. Lanseringen av Ibiza Mk 1 i 1984 ble et vendepunkt for Seat, og dette var den første helt nye bilen etter at VW-konsernet hadde hadde signert en samarbeidsavtale med Seat i 1982 – etter at Seat og Fiat hadde brutt sitt samarbeide som hadde pågått helt siden 1953. Den første Ibiza-modellen var en både interessant, spennende og oppsiktsvekkende bil. Karosseriet ble designet av Giugiaro (som også hadde tegnet VW Golf I 10 år tidligere), bunnplattform og hjuloppheng kom fra Fiat Ritmo (og Seat Ronda) og ble omkonstruert av tyske Karmann, men mest oppsiktsvekkende er det at bilens 1,5 liters rekkemotor ble konstruert og ferdigstilt med hjelp fra Porsche. Kronen på verket var Porsche-logoen på motorens ventildeksel!

Seat skal være det sportslig orienterte bilmerket i VW-konsernet, og i Ibiza FR har de lykkes med dette

Bare to år senere ble VW-konsernet majoritetsaksjonær, og dermed startet en stor forvandling av Seat som bilmerke. Et av målene for VW var å benytte flest mulig felles deler for modeller i samme segment under merkene VW, Skoda og Seat. Dermed fremstod Ibiza Mk II som en tvers gjennom helt ny modell da denne ble lansert i 1993. Plattform og hjuloppheng kom fra VW Polo, motorene ble hentet fra lagerhyllene i Wolfsburg, og et av de viktige målene for VW-konsernet var å unytte de lavere produksjonskostnadene i Spania og skape en rimeligere småbil enn Polo for å konkurrere med fransk og asiatisk bilindustri. Ibiza har siden 1986 vært den overlegent viktigste – og mest solgte – modellen til Seat. Toppåret var 2003 med over 220 000 solgte eksemplarer.

Ergonomien er bra, og de mange røde detaljene understerker at dette er en bil med fokus på sportslighet

Min første Seat i Ibiza fra 1989 hadde en 1-liters motor, og det har også vår testbil som en generasjon VI og har betegnelsen Ibiza 1.0 TSI FR. Likheten mellom de to bilene – med 20 år mellom seg er bare sylindervolumet og navnet Ibiza. Der den gamle var en hyggelig Polo-variant med tre dører og en firesylindret 60 hk motor, er den moderne FR mer et fyrverkeri av en småbil. Den gode opplevelsen starter allerede ved første blikk. VW-gruppen har tatt mål av seg til å la Seat være det ”sporty” bilmerket, og dette har de lykkes med når det gjelder Ibiza. En småbil som er tøff i designet, har mer spenstige linjer enn sine konsern-søsken og blander tysk stramhet med spansk lekenhet fortjener en sjanse.

Sporty utformede seter med bra sittkomfort. Sidepolstringen er imidlertid litt myk for aktiv kurvekjøring

De spreke fargene og den litt ”coole” utstrålingen går også igjen i interiøret. Interiøret er innbydende, og også her har det sportslige fått lov til å slå an tonen. Ergonomien er bra, utformingen av dashbord og midtkonsoll er logisk og lettbetjent, og de røde elementene frisker opp. Setene har et litt mer sportslig utseende enn de er i stand til å levere i praksis, og som i småbiler flest er det hardplast som dominerer i dashbord og på toppen av dørsidene. Men setene har rike justeringsmuligheter, hardplast er standard i denne bilklassen og i tillegg etterlater Ibiza et inntrykk av å ha god monteringskvalitet og rett materialkvalitet. De mange ”små” røde detaljene rundes av med rød ”ambience-belysning” i dørsidene, og i helhet gjør disse møtet med Ibiza-interiøret til en hyggelig opplevelse.

Fin bakseteplass med rom nok for to voksne passasjerer eller to barneseter uten at det blir for trangt

Med FR-betegnelse og rød dekor har denne Ibiza’en alle de små kjennetegnene som tilkjennegir at det handler om en frisk og motorsterk variant av modellen. Den tre-sylindrede 1-liters motoren har turboladning og yter 115 hk. Ikke all verden tenker du kanskje, og når vi forteller at vekten er 1090 kg – mot 810 hk for den originale VW Golf GTI med 110 hk i 1976 – så er dette litt mer en ”salong-racer” enn den ”gate-raceren” GTI var da den kom. Men stopp et øyeblikk! Den originale VW Golf GTI akselererte fra 0-100 km/t på 9,0 sekunder, og her innfrir også Ibiza FR med å klare sprinten på 9,5 sekunder. Den automatiserte 7-trinns girkassen gir en lineær og bra akselerasjon. Det virker som både turbin og girkasse er optimalisert for å gi et bra skyv ved lave turtall. Det sprinter ivrig i vei, men mangler naturligvis muskler etter hvert som hastigheten øker – sammenliknet med mer motorsterke større biler. Men morsom er den!

Bagasjerommet er slett ikke dårlig, og for en liten familie kan en Seat Ibiza være absolutt stor nok

Ibiza oppleves samtidig som en ”litt større” bil. Dette er et fenomen jeg ofte gjenkjenner i alle produktene fra VW-konsernet. Sitter du i en liten bil oppleves den større og mer moden, og sitter du i en mellomstor bil oppleves den rommelig og mer påkostet. Støydempingen er bra, men det ligger en sporty undertone i bakkant. Jeg hadde kanskje forventet litt mer lekenhet i oppførselen, men det hel er stramt regissert på tysk manér: Den kjører presist, styrer fint, fjæringskomforten er helt grei – balansert midt mellom det sportslige og det komfortable. Fordi den også byr på god innvendig plass og et bagasjerom på 355 liter (blant de største i klassen) er Ibiza en bil som kan appellere til et par med litt ulik fokus på bilens egenskaper, eller en liten familie der både et sportslig snitt og fornuft skal oppfylles.

Sett fra denne vinklen fremstår Ibiza med et attraktiv design og er en småbil som absolutt skiller seg ut

Etter en uke bak rattet må vi igjen spørre oss om Ibiza FR er i stand til å levere godt nok til å kunne få en brukbar bit av det norske markedet? Forbruket på rundt en halvliter per mil er bra – vi har kjørt både spareturer og strekninger med tung fot på svinget og kupert vei. Sittekomforten holder absolutt mål på lengre turer, og totalt sett oppleves bilen som smidig. Drivlinjen med 115 hk motor og 7-trinns DSG girkasse, som er det eneste alternativet som for tiden importeres til Norge – er både kjapp og underholdende, men har også en prislapp som reflekterer dette. Er du ute etter en småbil med virkelig fine kjøreegenskaper og en sportslig orientert styring og fjæring bør konkurrenten Ford Fiesta absolutt prøvekjøres før man gjør det endelige valget. Uten noen form for hybrid-teknikk får Seat Ibiza også lite drahjelp av det norske avgiftssystemet. Den er utstyrt med de mest vanlige førerassistansesystemene som autobrems og ryggekamera, men ingen grensesprengende nyheter. Seat Ibiza FR fremstår dermed som en praktisk småbil med sporty appell og en attraktivt utseende. Kjøp den med hjertet, og gled deg over en bil som absolutt får deg i godt humør.

GRUNNDATA: SEAT IBIZA FR 1.0 TSI

Motor:                                    3 syl rekkemotor, turbo, 999 ccm

Drivstoff:                                Bensin

Effekt:                                    115 hk (88 kW) v/5000 o/min

Dreiemoment:                        200 Nm  v/ 2000 o/min

Blandet forbruk (NEDC):       0,49 liter/mil

CO2-utslipp (WLTP):             112 gram/km

Toppfart:                                193 km/t

Aks. 0-100 km/t:                    9,5 sek

Egenvekt m/fører:                 1164 kg

Nyttelast:                              416 kg

Totalvekt:                             1580kg

Maks tilhengervekt               1100 kg

Mål (LxBxH)            :            4059 x 1780 x 1440 mm

Akselavastand:                    2564 mm

Bagasjerom min/max          355/1165 liter

Pris (rimeligste, Style)         kr 266 500.-

Pris (som testet, FR+):        kr 279 000.-

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev