Det er bare en uke til dørene åpner i Paris for årets utgave av Salon Retromobile, der sjeldne samlerbiler og mengder av flotte entusiastbiler er utstilt. Ikke mindre enn 400 utstillere vil være til stede i perioden 5-9 februar.

Den prestisjefylte utstillingen for veteraner og klassiske biler, Salon Retromobile i Paris, har vokst seg større og blitt et mer og mer internasjonalt treffpunkt for hvert eneste år. Ikke mindre enn fire hundre utstillere og fem hundre utstilte biler er samlet i den største hallen på det berømte utstillingsområdet Port de Versailles, der også den internasjonale bilutstillingen (for nye biler) Mondial de l’Automobile har vært arrangert siden 1898. Dette betyr at mange av de bilene som stilles ut på Retromobile har hatt sin verdenspremiere som nye, nettopp i Paris.

Høydepunktene vil være mange, men bilene de eksklusive auksjonshusene bringer med seg for salg, er nesten verd et besøk alene. I fjor ble det fremstilt 402 biler for salg, og hele 96% av disse ble solgt, til en samlet verdi av 14,6 millioner Euro. Årets auksjoner finner sted 7. og 8. februar. Til den første auksjonen vil det bli fremstilt mer enn et hundre biler og ca et hundre samleobjekter i form av automobil-regalia. Blant de opplistede bilene finner vi en sjelden Ferrari 166M Barchetta Oblin og en Delhaye 135 MS Roadster Chapron. Prisanslagene på disse bilene er henholdsvis 3 millioner, og 450-750 000 Euro. På den andre auksjonsdagen skal ca 60 Alfa Romeo under hammeren. Her finner vi alt fra førkrigsmodeller til den vakres og sjeldne TZ1 fra ’60-tallet.

Flere firmaer som har spesialisert seg på internasjonal handel med klassikere og samlerbiler er naturligvis til stede. En av disse er Fiskens i London, som bringer med seg fjorten utsøkte biler til Paris. På bildet ser vi fire av disse. I front finner vi en 1955 Jaguar D-Type. Dette eksemplaret ble kjørt til totalseier på Watkins Glen Grand Prix 1956 med føreren George Constantine bak rattet. Den blå bilen kommer utvilsomt til å vekke stor interesse blant det franske publikum. Denne Talbot Lago T26 GS er produsert ved dette legendariske bilmerkets lille fabrikk i Paris i 1950. Bilen har en racinghistorie som inkluderer både Le Mans og Monaco Grand Prix. En ”Long-nose” Ferrari 275 GTB fra 1967 er den nyeste bilen av de fire på bildet. Dette eksemplaret har ikke bare ”matching numbers”, men kommer også fra en privat samling der kvaliteten på hver objekt er sikret gjennom sertifikat fra Ferrari-fabrikken. Helt bakerst ser vi en Lister Jaguar fra 1959, en av to biler fra fabrikkteamet som startet på Le Mans samme år.

I vårt spesialmagasin for veteraner og klassiske biler, Bilklassikere, planlegger vi en fyldig reportasje fra denne spennende utstillingen der ikke mindre enn et hundre ulike klubber også har stands. Følg med i utgave nr 2 av magasinet, som kommer i salg den 27. Februar.