Det går atskillige år mellom hver gang Jeep lanserer en helt ny modell, men i Genéve fikk vi møte en nykommer som kommer til å skape fornyet interesse for det legendariske terrengbilmerket.

Den nye Renegade er den første helt nye modellen som kommer fra Jeep etter at selskapet ble overtatt av Fiat for noen år siden. Visst har vi sett oppgraderte versjoner av både Compass og Grand Cherokee – i tillegg til en ny Cherokee – men en modell som kan få fart i Europa-salget har latt vente på seg.

Men nå kommer den, og ikke bare skal den dele plattform med den kommende SUV’en Fiat 500X, men den skal også produseres i Italia. Renegade byr på en kombinasjon av de beste tekniske komponentene fra disse to bilmerkene. Det betyr at vi vil se Fiats drivstoffgjerrige og effektive Multiair-motorer under panseret, og det vil bli både dieselutgaver og bensinutgaver som spenner fra 1,4 til 2,0 liters volum. 4WD drivlinjen kommer fra Jeep, og denne har et ”Select Terrain System” med fem ulike kjøremodi avhengig av underlag, i tillegg til både lavserie og ”Hill Descent System” som hjelper til ved kjøring utfor bratte bakker.

Renegade hekkStørrelsemessig havner Renegade i samme klasse som Opel Mokka og Renault Capteur, men med 20 cm bakkeklaring, evne til å vade i vanndybde på 48 cm og solide skliplater både foran og bak, er dette en terrengbil slik den skal være når det står Jeep på panseret. Utseendet er moderne, komforten blir høy og det er fire dører, men DNA’et er utvilsomt det samme som vi finner i Wrangler, dagens utgave av ur-Jeepen fra ’40-tallet – inkludert kraftige slepekroker både foran og bak!