En standardutgave av denne britiske premium SUV’en har satt ny verdensrekord i ørkenkjøring. 849 kilometer med tøff offroad-kjøring gjennom verdens største sandørken gikk unna på 10 timer og 22 minutter.

Med lanseringen av den nye Range Rover Sport tidligere i år har Land Rover tatt mål av seg til å levere klassens absolutt beste ”all terrain” bil, og nettopp kjøring i sand er en av de største utfordringene for et kjøretøy.
Verdens største sandørken heter Rub’ al Khali og befinner seg på den arabiske halvøya, og er den nest største ørkenen i verden etter Sahara. Dette er en av mest ufremkommelige steder og dagtemperaturen runder gjerne 50 grader, og det finnes ikke vann. Det er bare store mengder myk sand og et terreng i konstant endring.

Rekorden ble satt med en Range Rover Sport utstyrt med en supercharged V8-motor med 510 hk under panseret. Den er utstyrt med et unikt Terrain Response II system for maksimal fremkommelighet under alle kjøreforhold. Programmet stiller inn bilens elektronisk styrte systemer automatisk, og justerer gasspedalrespons, girkasse, differensialer og hjuloppheng/fjæring i forhold til underlaget bilen kjører på.
Dette avanserte drivsystemet, som er utviklet av Land Rover, gjør det mulig å skape optimal fremdrift – enten det er i løs sand som under rekordforsøket, der kvikk gasspedalrespons og høyt dreiemoment er viktig, eller under vanskelige norske kjøreforhold på snø og is, der større utslag på gasspedalen og et høyere gir vil være best.

Denne nyeste utgaven av Range Rover Sport har fått høyere komfort, mer dynamikk og større fleksibilitet enn forgjengeren. En vektreduksjon på mer enn 420 kg bidrar til bedre kjøreegenskaper og redusert forbruk