Da den første Range Rover ble lansert i 1970 hadde den bare to dører, men ble likevel en enorm suksess. Nå vil Niels van Roij Design bygge en to-dørs Range Rover Adventum Coupe i hundre eksemplarer

Tekst: Sven Furuly, Foto: Luuk van Kaathoven og Vauxford

Om du ikke husker den, eller ikke er gammel nok til å ha sett den, bør du ta søke nedover i artikkelen før du leser videre. Det er mange diskusjoner rundt hvilken klassisk SUV som startet bølgen av luksuriøse premium firehjulsdrevne biler. Selv mener jeg den ubestridte stamfaren til slike biler er Range Rover Series 1 fra 1970. Designet og den klassiske konfigurasjonen med en bensindrevet V8 motor på 3,5 liter og permanent firehjulsdrift er legendarisk, og minnet om bilen er udødelig.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Det samme kan vi dessverre ikke si om karosseriets konstruksjon og produksjonskvaliteten. En kombinasjon av stål og aluminium skapte korrosjonsproblemer, og manglende rustbeskyttelse i kombinasjon med tvilsom stålkvalitet har gjort Range Rovere fra 1970 til 1986 til sjeldne samlebiler. Mest stilfull er den tidlige to-dørs varianten med mattsorte speil foran på hver forskjerm, fravær av vinyl-dekor på C-stolpen og de originale ”rostyle” felgene i matt sølv. I 1981 fikk den fire dører, serie 1 gikk i graven i 1986, og resten er moderne bilhistorie. I dag er det den fjerde generasjon Range Rover som produseres

                    Ombyggingen fra en 4-dørs Range Rover til en 2-dørs luksusutgave tar ca 6 måneder

                    Men hvem kjenner Niels van Roij Design? Navnet er utvilsomt av nederlandsk opprinnelse, men design-studioet befinner seg i London. Selskapet har fått det ærefulle oppdraget å skisse opp, konstruere og håndbygge en to-dørs versjon av det britiske ikonet i 100 eksemplarer, og de har nå startet arbeidet med å konvertere det første karosseriet. Her er det ikke rom for tilfeldigheter. Den originale 2-dørs Range Rover Series 1 har fått en permanent plass i Louvre Museet i Paris som et eksempel på industri-design av høy klasse, og dermed blir det nesten – slik vi sier det i Norge – som ”å hoppe etter Wirkola…” for Niels van Roij.

                    Det er et omfattende arbeid som skal til for å bygge om dagens Range Rover til en to-dørs kupé

                    Etter det Bilmagasinet erfarer vil hvert enkelt eksemplar fremstå unikt. Farger – både innvendig og utvendig – samt materialene i interiøret er helt etter kjøperens smak og spesifikasjoner. Fra skinn av ypperste kvalitet i unike fargekombinasjoner, til høyglanspolerte innlegg av edle tresorter. Selv erke-britiske tweed-stoffer som har forsvunnet fra bilindustrien for flere ti-år siden, kan bestilles.

                    Den originale Range Rover Series 1 med to dører er et ikon som i dag omsettes for høye priser

                    Prisene for Adventum Coupe ombyggingen ligger i området 275 000 til 375 000 britiske pund, avhengig av hvilken Range Rover utgave kunden ønsker som utgangspunkt og utstyrsnivået. Ved bestilling må kunden betale et forskudd på 50 000 pund til Niels van Roij Design. Selve konverteringen er beregnet å ta om lag seks måneder, og kapasiteten skal være tilstrekkelig til å produsere den begrensede serien på 100 biler innenfor en rimelig tidshorisont. Og det er utvilsomt viktig – folk som legger nærmere fire millioner kroner på bordet for en bruksbil er sjelden de mest tålmodige.

                    En Tesla Model S Shooting Brake ble vist i Genéve. Også denne konverteringen er signert Niels van Roij

                    Om du tenker at du har støtt på navnet Niels van Roij Design tidligere, så er det slett ikke utenkelig. På den internasjonale bilutstillingen i Genève for et par uker siden presenterte det nederlandske dekkmerket Vredestein en fantastisk Tesla Model S Shooting Brake som de har fått håndbygd hos Remetzcar. Dette er et Amsterdam-basert selskap som har spesialisert seg på ombygninger og har flere kongelige personer på kundelisten. Denne høyst attraktive Tesla Model S stasjonsvognen har panorama glsstak og en stor praktisk bakluke. Designet er utført av Niels van Roij. Og prisen? Svært høy, og den skal kun bygges i 20 eksemplarer. Da hadde det vært mye bedre om Elon Musk hadde betalt for designarbeidet og satt en slik stasjonsvogn i produksjon til en fornuftig pris. Hva er vel den nye Model Y i forhold til denne?

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev