Audi innledet årets FIA Word Endurance Championship, med sine åtte krevende utholdenhetsløp som arrangeres i fire ulike verdensdeler, på en spektakulær måte i Frankrike.

Den nye Audi R18 E-Tron Quattro, som skal kjempe om heder og ære under årets WEC- serie, kjørte ikke sine første kilometer på den legendariske banen i Le Mans – men i byens gater. Bak rattet på den splitter nye racerbilen satt danske Tom Kristensen, racerføreren som har vunnet Le Mans 9 ganger, og dermed historiens mest-vinnende fører på den berømte banen i Sarthe. Også Audi har en unik merittliste på Le Mans: 12 seire er det blitt siden Audi bestemte seg for å delta i dette 24 timers løpet, der de gikk rett opp på seierspallen allerede ved sitt første forsøk i 2000.

Nå venter en omfattende reise til mange ulike land før den vender tilbake til Le Mans på begynnelsen av juni for å gjennomgå de siste løpsforberedelsene før det braker løs, lørdag den 14. Juni. I mellomtiden har bilen fått sin ilddåp på Silverstone i Storbritannia, der sesongen åpnes. Derfra går turen til Spa i Belgia, før årets nye utgave av R18 E-Tron skal vise om Audi vil være i stand til å innkassere sin 13. seier i det berømte 24-timers løpet, med målgang søndag den 15. Juni.

Le Mans Warm-up 2014På grunn av endringer i reglementet er årets utgave av R18 en helt ny bil, selv om navnet er det samme. Racerbilen er blitt 10 cm smalere og noen få cm høyere enn forgjengeren, samtidig som aerodynamikken er ytterligere forbedret og vekten er redusert med 45 kg i forhold til fjorårets utgave. Bilens 4-liters TDI dieselmotor er koblet til to hybridsystemer. Bilens turbolader er tilkoblet en generator som bruker den termiske energien som er skapt av eksosgassene til å produsere elektrisk kraft. Også kinetisk energi som hentes fra bilens forhjul når den bremser, blir tatt vare på og lagret i et elektro-mekanisk svinghjulssystem, og deretter brukt til å gi bilen en kraftig akselerasjon ved hjelp av elektromotorene. Vekten på den nye R18 E-Tron Quattro er bare 875 kg, og drivstofforbruket er 30% lavere enn fjorårsmodellen. På Le Mans vil Audi stille med tre biler, og naturligvis er det bilen der Tom Kristensen er førstefører, som har favorittstempelet.