Den nyeste utgaven av VW Golf GTI har allerede tatt markedet med storm, og har sin berettigede plass blant verdens beste biler i sin klasse. Nå er også den nye GTD – Grand Turismo Diesel – på plass, med imponerende kjøreegenskaper.
Tre bokstaver. Tre ulike modeller. Tre uttrykk for dynamikk og kjøreglede. En VW Golf med GTI, GLI eller GTD på hekken er modellene som signaliserer en fører med kjærlighet til prestasjoner utenom det vanlige. Da den første GTI ble lansert 1976 var VW usikker på hvordan verden ville reagere på en kraftfull motor i en enkel familiebil. Svaret kom raskt, og bilmodellen er i dag en viktig del av Volkswagens historie. Noen år senere ble en motorsterk kabriolet-utgave med GLI på hekken lansert. En dynamisk bensinmotor i kombinasjon med gleden over å kunne kjøre en åpen bil ble et nytt symbol på hvordan en enkel familiebil kunne forvandles til en sporty bil med stor appell. Med GTD-betegnelsen på Golf-hekken i 1982, ble Volkswagen igjen pioner i dette viktige bilsegmentet. Takket være en turboladet dieselmotor på 70 hk og et overraskende høyt dreiemoment, skrev Golf seg atter en gang inn i bilhistorien. En historie om høyprestasjosutgaver av den enkle bilmodellen som fyller 40 år i 2014, og som har gitt sitt navn til en hel bilklasse.
Dagens Golf Grand Turismo Diesel er historiens kraftigste GTD, og byr med sine 184 hk og 380 Nm dreiemoment på kjøreglede av høy klasse. Denne kraftige to-liters motoren viser med full tyngde hvor langt utviklingen av dieselmotoren har kommet siden 1,6-literen som ble lansert i 1982. Innsprøytningssystemet sørger for maksimal utbyttelse av hver eneste dieseldråpe, resirkulering av eksosgassen bringer utslippet av forurensende gasser ned på et lavest mulig nivå, og et partikkelfilter bidrar til at motoren oppfyller miljøkravene i den nye Euro 6-normen. Med sin CO2-utslipp på bare 109 gram demonstrerer Golf GTD hvordan rå kraft ikke bare lar seg skjule i et velpolert ytre, men også møte de kravene vi i dag er nødt til å stille i forhold til lavest mulig miljøbelastning. Både med den standardmonterte 6-trinns manuelle girkassen og den automatiske dobbelclutch DSG-girkassen viser GTD hvordan kjøregleden og dynamikken vi applauderer i GTI, også er til stede i en drivlinje der diesel er drivstoffet.
Et blikk på bilens eksteriør gir oss i dag det samme bildet som i 1982: En modell der alle de små detaljene som skilller en GTI fra den massproduserte standardutgaven, er til stede. Fra den spesielle frontspoileren og grillen med bikubemønsteret, til sportslig støtfanger bak med diffuser og to doble forkrommede eksosrør. Ingen skal være i tvil om at dette er en av markedets aller raskeste dieselbiler. En akselerasjon fra 0-100 km/t på 7,5 sekunder og en toppfart på 230 km/t er tallene som bekrefter dette.
Det har aldri vært vanskelig å finne seg vel til rette bak rattet i disse påkostede Golf-versjonene, og nye GTD er intet unntak. Det sportslige rattet i kombinasjon med stoler trukket i et «retro» stoffdesign skaper en fin atmosfære der plassforholdene vil tilfredsstille selv en velvoksen fører. Sort taktrekk og aluminiumspedaler sammen med et særegent GTD kombi-instrument foran føreren bidrar ytterligere til å understreke det sportslige. Snart er det bare et spørsmål som gjenstår å få bekreftet: Byr GTD på den samme overbevisende motorkraften og de rå kjøreegenskapene som vi opplever i ikoner som har stått modell – Golf GTI?
Vår prøvekjøring av Golf GTD foregår på en kombinasjon av tyske motorveier og landeveier. Snakk om “hjemmebane” for denne bilen! Dreiemomentet i kombinasjon med den raske DSG-girkassen og det velavstemte understellet gjør GTD til en mester på svingete landeveier i det kuperte terrenget i Syd-Tyskland. Den er rask, og selv om dieselmotoren gir noen kilo høyere vekt (40 kg) over forhjulene enn GTI-modellen med bensinmotor, er bilen svært kvikk og håndterbar. Grensen for veigrep og begynnende understyring ligger på et nivå de færreste vil bevege seg opp i mot, men skulle man ende der – som følge av glatt veibane eller en uventet krapp sving – vil de elektroniske assistansesystemene hjelpe føreren til å stabilisere og kontrollere bilen.
Hadde vi gått et ti-år eller to tilbake, ville vi beskrevet kjøreopplevelsene som “slik de skal være i en ekte sportsbil”. Nivået på dagens Volkswagen Golf GTD er høyt, og det er ikke mange andre biler av samme kaliber i en så familievennlig innpakning som denne. Sammenliknet med originalen fra 1982 har den vokst i størrelse, økt i vekt og har et tilbud av tilgjengelig standard- og ekstrautstyr som ikke står tilbake for noen av markedets premium-merker. Golf GTI og GTD er likevel biler konstruert for en sportslig kjørestil og for førere som trolig har både erfaring og kunnskap til å håndtere de fartsressursene biler som dette byr på. Det er særlig to avanserte førerassiastanse-systemer vi må fremheve: XDS+ systemet er en elektronisk differnsialbrems som bidrar til bedre veigrep og mindre understyring, samt ESC Sport-funksjonen som erfarne førere kan ha glede av å utnytte. Her gis det mulighet for å både koble ut den elektroniske traction-kontrollen (ASR) og endre måten det elektroniske stabilitetssystemet (ESC) griper inn- og bremser opp bilen, når veigrepet reduseres. Dette, sammen med en progressiv servostyring gir Golf GTD en forbedret dynamikk og kvikket i hendene på en fører som virkelig kan kjøre bil.
Magien i en Volkswagen GTI, GLI eller GTD ligger nettopp i den flotte blandingen av dynamikk og kjøreglede i en pakke der gode plassforhold, sikkerhet og gunstig drivstofforbruk ikke blir salderingsposter. For ikke å glemme den barske utstrålingen…
GRUNNDATA: Volkswagen Golf GTD
Motor : Fire-sylindret diesel, 1998 ccm
Effekt: 184 hk (135 kW) v/3500-4000 o/min
Dreiemoment: 380 Nm v/1750-3250 o/min
Blandet forbruk: 0,45 liter/mil
CO2-utslipp: 109 gram/km
Toppfart: 230 km/t
Aks. 0-100 km/t: 7,5 sek
Vekt (kg): 1395 kg
Nyttelast: 410 kg
Totalvekt: 1880 kg
Bagasjerom min/maks: 380/1270 liter
Mål (LxBxH): 427 x 179 x144 cm
Akselavstand: 263 cm
Dekk foran/bak: 225/40 R18
Pris (rimeligste): kr 396 100.-
Pris (som prøvekjørt): kr 421.900.-