Historien om denne helt spesielle bobilen, som har fått navnet Holzmobil, startet med en familie i Schwarzwald i syd-Tyskland bestemte seg for å skape en bobil helt etter eget hode.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp/net

Å kalle denne bobilen for «tømmerhytte» er kanskje å sette valg av konstruksjonsmaterialer litt på spissen. Men at denne familien i Schwarzwald langt syd i Tyskland ønsket seg alt annet enn en «hvit glassfiberboks» som sin rullende feriebolig, er sikkert. Inspirert av tømmerhytter fra Alpene tok de tok kontakt med fire ulike lokale snekker- og møbelsnekkerbedrifter for å realisere sin idé om en bobil som ikke bare hadde en innredning i heltre, men også hele påbygget i tre.

Fra midten av bobilen ser man forover mot salongen og sove-alkoven som er plassert over bilens førerhytta. Alt treverket er oljebehandlet.

Resultatet er blitt et unikt bygg, der lukten av treverk og kvae slår imot en når døren åpnes. Benker, skuffer, vegger og gulv er utført i et moderne design, men atmosfæren er rustikk og egenartet. Resultatet er imponerende og følelsen av å være i en liten hytte på fjellet, fremfor i en bobil er absolutt til stede. Den eneste virkelige ulempen er vekten. Basis for bygget er en MAN TGE og totalvekten har landet på 4,5 tonn. Denne drivlinjen kan fleveres med både to- og firehjulsdrift, så her ligger muligheten til å plassere «hytta» så langt det lar seg gjøre å kjøre med en bil, fullt mulig.

Med kjøkkenet som midtpunkt ser vi bakover i bobilen – forbi baderommet – inn til det bakre soverommet. Alt er gjennomført i lunt treverk.

En bærende idé bak Holzmobils har vært å konstruere og bygge bobiler på økologiske og resirkulerbare materialer i alle detaljer i påbygget. Isolasjonsmaterialet er trefiber og tekstilene er økologiske naturfibre. Gjennom å utstyre bobilen med litiumbatterier og to solcellepaneler på hver på 200 W fjernes behovet for å benytte gass til matlaging. Koketoppen er en induksjonstopp og får strøm via en inverter. Det er plass til solcellepaneler som samlet gir hele 1200 W på taket, og dette gjør det fullt mulig å feriere uten noen form for CO2-utslipp på «hytta» når bobilen er parkert.

Bilen er blitt møtt med stor interesse, ikke minst på den store CMT-messen i Stuttgart tidlig i januar, og i løpet av vårparten vil den første lille serien på 5 bobiler være klar til overlevering.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev