Nissan har hatt enorm suksess med sin crossover Quashqai, og akkurat nå synes også nordmenn umettelige på elbilen Leaf. Småbilen Nissan Note er akkurat lansert i ny utgave – men er den smart nok til å bli en suksess i sin klasse?
Konkurransen i småbilklassen – eller det som bilbransjen kaller B-segmentet – er knallhard. I Norge ser vi at denne klassen domineres av store volumselgere som Ford Fiesta, Toyota Yaris og VW Polo. De koreanske merkene sloss for å få markedsandeler og selv europeiske produsenter med en velkjent småbil-profil, som Opel, Peugeot, Citroën og Renault, kjemper for å holde trykket oppe.
Nissan Note er ingen ny bil i markedet, men ser vi på salgsvolumene har den på ingen måte greid å skaffe seg en plass på folks ”shoppingliste” på samme måte som sin storebror Qashqai. Nå lanserer Nissan en helt ny Note, der fabrikken velger å gå i en litt annen retning for å bli synlig iblant konkurrentene – i håp om å finne nye kjøpere.
For Note handler det om å plukke sammen teknologi vi kjenner fra større og dyrere biler, og deretter være den første til å tilby dette i småbilklassen. Vi ser jo at mindre biler er i sterk vekst i mange land, og selv om Norge fortsatt er dominert av større biler, SUV’er og firehjulsdrift, ser vi at også stadig flere nordmenn kjøper en mindre bil.
Med den nye Note lanserer Nissan begrepene Around View Monitor og Safety Shield. Kort sagt dreier det seg om å sette sammen velkjent teknologi i et system som gir føreren bedre oversikt og kontroll under kjøringen. Ved hjelp av fire utvendige kameraer og en 5,8” stor skjerm på dashbordet kan føreren til enhver tid se bilens plassering i forhold til omgivelsene. Kameraene er kjernen i tre ulike systemer som til sammen danner begrepet Safety Shield: Varsling om at en bil befinner seg i blindsonen (Blind Spot Warning), overvåkning og varsling dersom bilen uønsket forlater sin plass i kjørefeltet (Lane Departure Warning) og en intelligent overvåkning og varsling dersom noen bevegelige objekter dukker opp bak bilen under rygging (Moving Object Detection).
Disse systemene er ekstrautstyr (kr 10.000.-), men da vi testet nye Note for første gang, var dette naturligvis på plass på testbilen. Men en prøvekjøring er mye mer enn test av avansert elektronikk, og viktige spørsmål er hvordan den nye Nissan Note oppfører seg på veien, om den er like praktisk i bruk som de beste konkurrentene, og hvor konkurransedyktig bilen er, med en grunnpris på kr 172.300.- med en bensinmotor på 80 hk.
Note er en småbil av den litt mer høyreiste typen, og kan kanskje best sammenliknes med en Honda Jazz i formen. Dette gir mulighet for god plassutnyttelse innenfor en lengde på bare 4,1 meter. Baksetet beveger seg på skinner i lengderetningen (tilvalg som en del av ”Familly Pack” til kr 5.000.-) og gir muligheter for å variere mellom optimal beinplass eller bagasjeplass. At Note er en liten familiebil merkes ved klappbordene for barn i baksetet og 90 graders åpning av de bakre sidedørene. Da er det ikke vanskelig å flytte barnestoler og små barn ut og inn av bilen.
Bagasjerommet har et volum på 295 – 381 liter – avhengig av baksetets plassering. En løs plate gir mulighet for å regulere høyden på bagasjerommet, og i øverste stilling blir det et helt flatt gulv når baksetene er slått ned. Da får bagasjerommet et lastevolum på 1982 liter.
Et blikk på bildene viser hvordan Nota har ”et hjul i hvert hjørne” og dette gir ikke bare god plassutnyttelse, men også hyggelige kjøreegenskaper. Lang akselavstand og et mykt fjæringsoppsett gir fin komfort, men vurdert opp mot det vi mener er klasselederen på kjøredynamikk, Ford Fiesta, blir Nissan Note en atskillig mattere kjøreopplevelse. Under panseret sitter den velkjente 1,5 liters dCi dieselmotoren fra Renault-Nissan alliansen. Med en effekt på 90 hk og et dreiemoment på 200 Nm allerede ved 1750 o/min er den kvikk og fin, samtidig som forbruket er gunstig og CO2-utslippet lavt. Med denne dieselmotoren har Note en startpris på kr 187.300.- i enkleste versjon. Et blikk på utstyrslisten får oss til å tro at mellom-nivået Acenta er det som kommer til å bli mest foretrukket, noe som gir et prispåslag på ca 14.000 fra rimeligste utgave – enten man velger bensin- eller dieselmotor.
Nissan Note har en førerplass som byr på god plass og bilen og ryddig instrumentering. Ergonomien er absolutt godkjent og det er godt utsyn. Materialvalgene er imidlertid enkle og mange av panelene er av rimelig hardplast – i kontrast til både Ford Fiesta og VW Polo som inngir en helt annen kvalitetsfølelse. Vurdert ut fra pris gir Note mye bil for pengene, men totalopplevelsen likevel ikke mer enn middels. På mange måter mangler Note ”noe” som skiller den ut fra den store massen av småbiler. I et forsøk på å sette bilen på kartet har Nissan har valgt å gi Note teknologi som skal gjøre kjøringen sikrere (mot tillegg i prisen) men feiler dessverre på bilens grunnleggende sikkerhet. Den har fått bare fire stjerner i Euro NCAP kollisjonstesten – der mange av konkurrentene kan skilte med fullt hus og fem stjerner. Da skal det ikke bli lett å sloss med klasselederne…
GRUNNDATA: NISSAN NOTE 1,5 dCi TEKNA
Motor: 4 syl diesel 1461 ccm
Effekt: 66 kW (90 hk) v/6000 o/min
Dreiemoment: 200 Nm v/1750 o/min
Blandet forbruk: 0,36 liter/mil
CO2-utslipp: 92 gram/km
Toppfart: 179 km/t
Aks. 0-100 km/t: 11,9 sek
Egenvekt m/fører: 1272
Mål (LxBxH) : 410 x170 x 154 cm
Akselavastand: 260 cm
Pris (rimeligste): kr 187.300.-
Pris (som prøvekjørt): kr 216.800.-