Den har alt som skal til for å bli familiens favoritt, og ikke minst kunne avløse de mange tusen eldre små elbiler som har rullet en stund på norske veier. VW e-Up er mer enn noen annen elbil et eksempel på hvor enkelt og greit det kan gjøres!

Tekst: Sven Furuly, Foto: Sven Furuly og VW

Om du har sett den norske bilfilmen ”Børning” har du møtt ”Lillegul”. Det er navnet eieren av Ford Mustangen i filmen selv har døpt sin bil. En entusiastisk eier som elsker det gule farsmonsteret høyere enn alt annet han har eiet som ruller på fire hjul. Folk jeg har snakket med som eier en VW e-Up uttrykker også et kjærlighetsforhold til denne lille og upretensiøse elbilen. Er dette en elbil som har ”gått under radaren” for de mange nordmenn som har kjøpt- eller er i ferd med å kjøpe elbil? Jeg undres, for jeg er blitt forelsket i denne ”gullklumpen” i en verden av hvite, antrasitt-fargede og sorte elbiler.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

At den har ”gått under radaren” er faktisk helt feil. Det er hittil solgt om lag 9 500 e-Up i Norge, og dette tallet kommer til å vokse med flere tusen i løpet av det kommende året. Visst har den levd i skyggen av VW e-Golf, som det er solgt fire ganger så mange av i Norge, men antallet er stort nok til å gjøre den til en av de store elbil-suksessene her på berget. Det er mange år siden jeg kjørte en VW e-Up for første gang, og strømmen av nye elbiler, store batteripakker og lange rekkevidder, har lagt et glemselens slør over denne fine lille elbilen. En slør som forduftet lik dugg for solen i Valencia – der Volkswagen presenterte en oppdatert og forbedret utgave av denne smarte og kompakte bilen. Jeg fikk ”full tenning” – og det med rette…

Fint førermiljø der selv en langbeint fører har det bra – selv om de kniper med lårstøtten

Først kom Buddy, så Think, og deretter elbil-trekløveret med Mitsubishi i-Miev i spissen. Små og kompakte elbiler for bybruk. Kort rekkevidde, minimal komfort og et behov for mange incentiver for å få folk til å kjøpe elbil, kjennetegnet dette første skrittet på veien mot en full elektrifisering av den norske bilparken. Så kom Nissan Leaf, Tesla Model S introduserte en kombinasjon av plass, komfort og lang rekkevidde – og resten av historien frem til i dag kjenner vi godt. Elbilen er godt synlig i trafikkbildet, hver tredje nordmann vurderer elbil som sin neste nye bil, og utvalget av merker og modeller øker hvert eneste halvår.

Med sin lengde på bare 360 cm er e-Up en smidig og praktisk elektrisk bybil. En “gullklump”

Midt i denne historiske betraktningen befinner Volkswagen e-Up seg. I likhet med tre-kløveret Mitsubishi/Peugeot/Citroën var den både relativt kostbar og ganske eksotisk når den ble lansert i november 2013. Med et batteri på netto 16,8 kWh og en WLTP-rekkevidde på 133 km var den helt klart en typisk bybil – noe bilens kompakte mål og grunnleggende design også understreker. Den fikk en facelift i 2016, men beholdt den samme batteripakken og ombordladeren som kan ta i mot maksimalt 3,6 kW. Takket være en 40 kW DC-inngang via CCS-kontakten har e-Up hatt smidighet og fleksibilitet gjennom å kunne hurtiglades relativt raskt underveis. Med sine fire seter og bagasjerom på 251 liter er den en attraktiv småbil, men for mange likevel uaktuell på grunn av sin korte rekkevidde.

Baksetet har plass til to voksne, og byr på grei komfort. Eller to skikkelige barneseter 

Arbeidet med den helt nye elbilen Volkswagen ID.3, og alle de kommende variantene rundt denne, har gitt mye ny kunnskap til konsernet. Ikke minst når det gjelder batteriteknologi og løsninger for å redusere strømforbruk og samtidig kunne regenerere så mye som mulig underveis. Ledelsen besluttet å beholde e-Up som selskapets rimelige og attraktive elektriske småbil – og dermed er også all den nye teknologien kommet e-Up til gode. Dette betyr at 2020-modellen av Volkswagen e-Up med ett er blitt en liten ”gullklump” blant de mange nye elbilene som kommer fra 2020 og utover. Vi har fått prøvekjørt bilen under ulike forhold – fra tett bytrafikk til fri motorveikjøring – og dette er en elbil som passer like godt for erfarne og rutinerte elbil-eiere – som for folk som skal kjøpe sin aller første elbil.

LES OGSÅ: Kinesiske MG lanserer elbil i Norge til svært konkurransedyktig pris

Ombordladeren har 7,2 kW, den kan hurtiglade med 40 kW. 80% fylling går på under timen

Batteripakken har nå en nettoeffekt på 32,3 kWh – nesten dobbelt så mye som den første e-Up utgaven. Samtidig er strømforbruket redusert fra 14,4 kWh/100 km til 12,7 kWh, i henhold til WLTP målenormen. Dette er et godt forbrukstall, og er helt nede på samme nivå som Hyundai Ioniq, berømmet i flere år for sitt lave forbruk. Under testkjøringen, der den oppgitte rekkevidden nå er 260 km (WLTP), ble jeg overrasket over det tidvis lave forbruket. Gjennom å velge Eco+ som er det mest ”sparsommelige” trinnet, så jeg forbruket vist på kjøre-computeren ligge under 100 watt per km ved bykjøring. I dette moduset har klimaanlegget redusert effekt, toppfarten (som ellers er 130 km) er redusert til 90 km/t og dreiemomentet på el-motoren er også sterkt redusert. Jeg tror faktisk jeg skal kunne kjøre atskillig lenger enn den oppgitte WLTP-rekkevidden en fin sommerdag, alene i bilen.

Kan du kjøre bil, kan du kjøre e-Up. Lettbetjent, logisk og trivelig. Egen mobil brukes til navi

På motorveien – i normalmodus – øker naturligvis strømforbruket ganske friskt når hastigheten ligger i området 120 – 130 km/t. 180-200 watt/km er nok et realistisk snitt over tid, mens det ved å velge en hastighet i området 90-100 km/t vil senke dette en god del. Dette er vel også en mer realistisk motorvei-hastighet, Norge sett under ett. Filskift-assistent er standard, og det er fascinerende å kjenne hvordan bilen styres tilbake i kjørefeltet, dersom man bryter en kjørefeltlinje uten å bruke blinklys. Når det gjelder utstyr for øvrig er ”Entry” –utgaven til 191 300 kroner temmelig skarpet. Det er fristende å kalle den for ”fire hjul og ratt, punktum”. Men ved å fylle på med ulike pakker (vinterpakke, komfortpakke og førerpakke) øker utstyret til det nivået vi må forvente at en ny bil skal ha i dag. Varmeseter, regnsensor, parkeringssensorer og ryggekamera er blant de viktigste, men vi merker oss at fotgjengergjenkjenning og automatisk brems ikke kan leveres til e-Up i det hele tatt.

 

Bagasjeromsvolumet er 251 liter, gulvet kan flyttes i høyden og ladekabelen har egen plass

LES OGSÅ: Kia e-Niro byr på det meste, men har en håpløs leveringssituasjon

Volkswagen e-Up kommer til Norge allerede i januar, og de som bestiller den før 31/12 vil få de nevnte pakkene (samlet pris 12 300 kroner) inkludert gratis på Entry-modellen. Velger man den dyrere ”High” er dette utstyret en del av bilens grunnpakke, sammen med blant annet 15” lettmetallfelger og to-farget lakkering der taket er enten sort eller hvitt. Denne e-Up versjonen har en grunnpris på 211 300 kroner, fritt levert forhandler i Oslo. Det er mulig å velge mellom seks ulike farger, der flere av disse bidrar til å omskape e-Up til en munter og attraktiv liten bil. Med sin lengde på bare 360 cm er det lett og smidig å kjøre, og står den i normal-modus og du trykker gasspedalen i bunn, er den forbløffende kvikk i små akselerasjoner opp til 30-40 km i bytrafikken. Baksetet kan legges ned og øke bagasjerommet til 959 liter. Generelt sett byr den på fin plass, og selv en langbeint nordmann kan lett finne en trivelig kjørestilling bak rattet. Kort sagt: en elbil som imponerer med en hyggelig pris, bra rekkevidde, seriøse materialvalg og en monteringskvalitet slik det skal være på et førsteklasses industriprodukt.

Muntre farger skaper glede, og e-Up har alt som skal til for å bli familiens favorittbil i byen 

GRUNNDATA: Volkswagen e-Up High

Elektromotor, front:               61 kW (83 hk)

Dreiemoment                         212 Nm

Batteri:                                    Litium-ion polymer

Batterikapasitet:                     32,3 kWh (36,8 kWh brutto)

Strømforbruk kW/km:            127 W/km (12,7 kWh/100 km)

Rekkevidde:                           260 km WLTP

Toppfart:                                 130 km/t

Aks. 0-100 km/t:                     11,9 sek

Egenvekt m/fører:                  1235 kg

Nyttelast:                                295 kg

Totalvekt:                               1530 kg

Maks tilhengervekt:               Ikke tillatt

Mål (LxBxH):                        3600 x1645 x 1492 mm

Akselavstand:                       2417 mm

Bagasjerom min/maks           251/959 liter

Pris (rimeligste):                   191 300 kroner

Pris (som testet):                   214 700 kroner