Tradisjoner og gammel storhet vekkes nå til live av bilgiganten SAIC Motors i Kina. Med elbilen MG SZ EV er det en gang så stolte britiske merket tilbake på verdenskartet, og Norge er et av de to landene der bilen er tilgjengelig for umiddelbar levering.

Tekst og foto: Sven Furuly

Det var med spenning jeg for noen måneder siden leste at den kinesiske bilgiganten SAIC Motors skulle lansere en elektrisk utgave av mellomklasse-SUV’en SZ. For en som har levd noen år er jo dette merket uløselig knyttet til hyggelige sportsbiler – der særlig MGB fortsatt er et rullende visittkort for dette merket – snart 40 år etter at det siste eksemplaret forlot fabrikken i Abingdon.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_host_2100x700

 

MGB var en salgssuksess med en samlet produksjon på over 500 000 biler takket være sin ukompliserte mekanikk, engasjerende kjøreegenskaper, tiltalende design og attraktive pris. Om noen bil skal omtales som den virkelige roadster’en – en tittel Mazda MX5 har i dag – må det være nettopp MGB. Er det mulig å skape en MG elbil som appellerer til kjøperne ved hjelp av de samme elementene – nå ved inngangen til 2020? Eller bør gamle bilmerker og historien få hvile i fred?

Det er ikke bare elbilen Porsche Taycan som har sportslige røtter å spille på. MG har også rike tradisjoner

Normalt er Norge et lite og uvesentlig land når nye biler lanseres, men denne vakre soldagen i Genk, noen mil utenfor Brüssel, er vi tre norske biljournalister som får stor oppmerksomhet fra det kinesiske vertskapet. Norges som verdens tredje største elbilmarked og det største i Europa, er viktig for både relanseringen av det tradisjonsrike MG-navnet og i rollen som et modent og kjøpevillig elbil-marked. Dette forklarer hvorfor Norge, sammen med Nederland, er de to første landene i Europa der merket lanseres, og de to første MG Brand Stores åpner i henholdsvis Oslo og Amsterdam.

Designet er ikke grensesprengende, men solid og velfungerende. Her ser vi litt av Mazda, Kia og Hyundai

La oss røpe prisene med en gang. MG Europe har gjort det svært enkelt å bestille den nye bilen. Den kommer i to utstyrsvarianter, Comfort og Luxury, og det er fem forskjellige farger å velge mellom. ”That’s it” … som britene ville sagt. Den rimeligste av disse koster kr 229 990.- og den dyreste av de to kr 249 990.- Det er attraktive priser, og skaper umiddelbar begeistring, men naturligvis også en smule skepsis for både det ene og det andre. Tanker rundt utstyrsnivå, førerassistansesystemer, batteristørrelse, rekkevidde og garantier dukker umiddelbart opp.

Førerplassen er velfungerende med fin ergonomi. Et lite minus er rattet, som bare kan justere opp/ned

Det fleste av disse svarene ligger på bordet allerede før vi får kjøre bilen for første gang. Utstyrsnivået og førerassistansesystemer skal vi komme tilbake til, for mest spennende er det naturligvis knyttet til batteri, strømforbruk, rekkevidde og ladehastighet. Litium ion batteriet har en bruttoeffekt på 44,5 kWh, og dette gir bilen en rekkevidde på 263 km målt etter WLTP-standarden. Den effektive motoren bruker bare 1,38 kWh per mil, og dette er blant de laveste av dagens elbiler. Batteripakken kan kanskje synes liten, men dette oppveies noe av en ladekapasitet på inntil 85 kWh fra hurtigladere. Dermed kan batteriene lades fra nær tomt til 80% i løpet av 40 minutter. Det betyr at man skaffer seg 60-80 km videre kjøring i løpet av ti minutter.

Skinnseter med elektrisk justering (førerplass) er standard på Luxury-utgaven, og de er absolutt godkjent

Men: ”eating is the proof of the pudding”, og det er ikke med så rent lite spenning vi går i gang med å studere bilen grundig innen vi setter oss inn bak rattet for første gang. MG XS EV er en SUV, men bare forhjulsdrevet, slik de fleste biler med fossile drivlinjer er i denne størrelsesklassen. Men en lengde på 4,32 meter og en akselavstand på 2,59 meter kombinert med stor høyde, er dette en bil som byr på både en høyreist sittestilling og god plass for de som sitter både foran og bak. Selv ”Luxury” som er utstyrt med et panorama glasstak der den fremre delen kan åpnes som standard, har takhøyde nok for en nordmann på 1,9 meter. Bagasjerommet er både dypt og bredt. Lastekanten er høy, men en løs innvendig gulvplate kan setets i øverste trinn, og dermed vippes litt tyngre kolli ganske rett inn. Slår vi ned bakseteryggene får vi et nesten vannrett bagasjeromsgulv frem til forsetene…

Bakseteplassen rekker godt til langbeinte nordmenn, takket være den rette sittestillingen som SUV’er gir

Bilens design fremstår harmonisk og velbalansert, med jevne og smale skjøter mellom de ulike karosseridelene. Dørene har fin tyngde og låser med et overbevisende klikk. Mitt første ordentlige møte med en ”kina-bil” får det faktisk til krible litt i magen. Det innvendige designet er enkelt og ordentlig. Et stort midt-display, en senterkonsoll med en dreieknapp til girskift og en rekke med brytere, er de dominerende elementene. Lett banking med knokene på toppen av dørsider og på midtkonsollen avslører hard plast – velkjent fra litt rimeligere biler produsert i Korea og Japan – for ikke å glemme i billigmerker som Dacia og Lada. Men toppen av dashbordet og en rekke andre detaljer fremstår med en myk gummiert overflate, og de mange oppbevaringsrommene gir en god totalopplevelse.

Bagasjerommet har litt høy lastekant, og burde hatt en plastfolie på støtfangeren for å beskytte lakken

Bilen har tre ulike kjøremodi – økonomi, normal og sport. Dernest kan føreren selv stille inn graden av regenerering i tre trinn. I det kraftigste trinnet kan bilen kjøres nærmest med en pedal – slik vi kjenner det fra både Nissan Leaf og BMW i3. Dette, kombinert med ”Eco”-modus strekker rekkevidden ved kjøring i tett trafikk. Målet var imidlertid å bli kjent med MG SZ EV under alle kjøreforhold, både for å teste ut akselerasjon, støy, styrerespons, fjæringskomfort og bilens totale evne til å engasjere. For å dvele litt ved det siste punktet først: Hvor engasjerende kjøreegenskaper og dynamikk forventer en elbilkjøper som legger 250 000 kroner på bordet? Jeg er ikke så sikker på om dette er noe som diskuteres i det hele tatt blant folk som handler bil i denne prisklassen, men overraskelsen er at denne MG’en leverer ganske bra på dette området.

Under den regulerbare løste platen som skaper gulvet i bagasjerommet, finner vi bla 240V laderen

Støy fra underlaget er vanskelig å vurdere rettferdig i forhold til konkurrentene, ettersom vi kjører på belgiske og nederlandske veier, og ikke den typisk norske drenerende ”rugle-asfalten”. Men støyen er lav, og ettersom bilen også har Michelin dekk som standard (støyer litt mer enn de beste konkurrentene) er resultatet absolutt godkjent. Det jeg legger merke til er imidlertid litt ”trikke-hvining” fra elektromotoren i lave hastigheter der vindsus og veistøy befinner seg på et lavt nivå. Akselerasjonen fra den 85 kWh (110 hk) sterke elektromotoren er frisk nok. 8,2 sekunder fra 0-100 km/t i sport-modus får naturligvis en Tesla-eier til å smile overbærende, men mange medtrafikanter ble overrasket over min kjappe og lineære akselerasjon ut av lyskryssene.

Et punkt til irritasjon? Ladeluken har ingen isolerende pakning, og vil snø og is skape vinterproblemer?

At bilen falt i min smak er helt åpenbart, men det skal også helles litt malurt i begeret. Visst er det fine førerassistansesystemer som blindsonevarsling, filskift-assistent, trafikkskiltgjenkjenning, automatisk avstandskontroll, automatisk oppbremsing, dekktrykkvrsling, og mye, mye mer standardmontert, men det er et knippe viktige ”ting” som mangler på denne bilen. Ting som ikke nødvendigvis gjør at man ikke kommer til å bli glad i bilen, men som derimot viser at det er forsøkt spart på produksjonskostnadene for å nå bilens utsalgspris. Det kjedeligste er at bilen ikke har varmepumpe. Dermed mister man verdifull rekkevidde om vinteren når batterikapasiteten må benyttes til oppvarming av kupéen. Dernest mangler det parkeringssensorer foran på bilen, rattet har ikke varme og det kan bare justeres i høyden, førerens sittepute kan ikke vippes og det mangler justerbar korsryggstøtte. Velger du den rimeligste modellen mangler det også varme i forsetene. Og for å gjøre seg ferdig med alt som opptar norske elbil-kjøpere: ”Nei, den er ikke godkjent for montering av tilhengerfeste….”

Motor og drivlinje er plassert foran i MG SZ, mens hele batteripakken er plassert i bilens bunnplattform

Kan disse momentene ødelegge opplevelsen av at MG SZ EV kan være et godt bilkjøp? På ingen måte! Sikkerheten synes vel ivaretatt, det er 6 airbags, bilen har ESP, bakkstart-assistent og automatisk hastighetskontroll ned bratte bakker. Bagasjerommet har et volum på 448 liter, man sitter godt i skinnsetene, det er takrails for montering av lasteholder, MG gir 8 år/150 000 km garanti på bil og batterier, og det er 10 års garanti mot gjennomrusting. Om jeg ikke misforstod blir biler som kommer til Norge også rustbehandlet spesielt ved ankomst til landet. Noe som trekker litt ned er behovet for service ved hver 10 000 km eller en gang årlig. Det burde være unødvendig med så hyppige intervaller på en moderne elbil – eventuelt med unntak av rustkontroll av bremseskiver og kaliptere.

Regenerering og kjøremodus kan reguleres i tre trinn. En erfaren elbil-fører kan oppnå gode rekkevidder

Men…. kan en så rommelig og velutstyrt bil til denne prisen være troverdig og gi eieren et problemfritt bilhold og en bra bruktpris om noen år? Her blir jeg foreløpig svar skyldig. Men SAIC bygger 7 millioner biler årlig (mange av disse er joint venture modeller fra VW og GM), de ble etablert i 1940 og er i dag Kinas største bilprodusent med hele 50 fabrikker. I fjor eksporterte de 277 000 biler, og det var en økning på 62,4% i forhold til 2017. Jeg tror vi skal ta inn over oss at SAIC Motor nå har bestemt seg for å etablere seg i Europa, og det vil de trolig lykkes godt med. Stikkordene for satsningen inneholder ikke bare ”konkurransedyktig pris og høyt utstyrsnivå”, men også ”tilgjengelighet”.

I forhold til pris, størrelse og utstyr er MG SZ EV en sensasjonell elbil, og viser at Kina nå er på banen

Et stort antall biler er nå på vei fra Kina til MG Europe sitt hovedlager i Luxemburg/Belgia. På spørsmål om salgsmål for Norge, blir vi møtt med et motspørsmål: Vi kan levere så mange biler som det norske markedet ønsker seg – nå! Norske kunder kan bestille biler – eller bare en prøvekjøring – på et nettsted som åpner 1. oktober. Fortsatt er det hemmelig hvem som blir norsk distributør, men det får vi vite tirsdag den 24. eller senest onsdag den 25. Levering av biler bil starte opp umiddelbart etter første oktober, og hva dette kan betyr for ventelistene på en rekke modeller som skal lanseres til foreløpig ukjente og ubekreftede tider ut over i 2020, er ikke godt å si. Om det blir en masseflukt fra reservasjonslistene er umulig å spå, men denne MG’en byr på mange av de kvalitetene en moderne elbil skal ha – og det til en absolutt oppsiktsvekkende pris.

GRUNNDATA: MG SZ EV Luxury

Elektromotor, front:                105 kW (140 hk)

Dreiemoment, samlet             353 Nm

Batteri:                                    Litium-ion

Batterikapasitet:                     44,5 kWh

Strømforbruk kW/km:            138 W/km (13,8 kWh/100 km)

Rekkevidde:                            263 km WLTP (335 NEDC)

Toppfart:                                 140 km/t

Aks. 0-100 km/t:                     8,2 sek

Egenvekt m/fører:                  1518 kg

Nyttelast:                                432 kg

Totalvekt:                               1950 kg

Maks tilhengervekt:               Ikke tillatt

Mål (LxBxH):                         4314 x1809 x 1644 mm

Akselavstand:                       2585 mm

Bagasjerom min/maks          448/ikke oppgitt liter

Pris (rimeligste):                     229 990 kroner

Pris (som testet):                    249 990 kroner