Elbilen Kia e-Niro har de fleste av de kvalitetene en moderne og smidig familiebil skal ha. Rekkevidde, plass og kvalitetsopplevelsen er på plass – men hva hjelper det? Leveringssituasjonen er nærmest håpløs, og folk tvinges til å lete etter alternativer.

Tekst og foto: Sven Furuly

Det er ikke vanskelig å liste opp hva som kjennetegner en optimal elbil for en vanlig norsk familie. De vil ha rekkevidde, god plass i kupéen, et bra bagasjerom med nedfellbare seter, stor bakluke, god kvalitet, helst mulighet for tilhengerfeste, firehjulsdrift om det er mulig, og en ikke alt for høy pris. Det høres ut som en umulig kombinasjon, og faktisk så er det nettopp det. På hovedbildet ser du to av de bilene som kommer nærmest denne ”ønskelisten” til norske familier som nå vil konvertere til elbil. Men verken Kia e-Niro eller Tesla Model 3 greier å levere ”full pakke”. Det handler dessverre om å måtte prioritere, dersom du ikke ønsker å legge mange hundre tusen kroner ut over det disse to bilene koster, på bordet – og kikke i retning Audi e-tron, Mercedes EQC eller Tesla Model X.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

Nordmenn flest kjører mye bil. Til og fra hytta i helgene og barn som skal kjøres til ulike aktiviteter i hverdagen. Bilen som trekkvogn når vi skal kjøre rusk og rask til en gjenbruksstasjon, bilen som transportmiddel når vi reiser på ferie. Vi er vant til biler med god plass, og firehjulsdrift har vært en norsk favoritt gjennom mange tiår. Disse vanene er noe vi også ønsker å ta med oss over i elbilen – nå når den for lengst har forlatt stadiet for ”det primitive” og står frem som en helt ordinær bil, med unntak av at den har en elektrisk drivlinje. En glimrende kandidat til å fylle dette behovet er Kia e-Niro. En uke bak rattet på denne elbilen avslører det meste – med unntak av hvordan kvalitet, slitasje og kundebehandling vil oppleves etter noen års bruk.

Sideprofilprofilen røper tydelig at dette er en SUV, men bakkeklaringen er bare 15,5 cm og firehjulsdrift mangler

Rent teknisk er Kia e-Niro temmelig lik søstermodellen Hyundai Kona, som vi har presentert inngående tidligere. Den er utstyrt med et stort 64 kWh batteri som gir en oppgitt WLTP-rekkevidde på 455 km. Bare det å se et tall på godt over 400 km hver gang du setter deg inn i bilen, er som valium for rekkeviddeangsten. Ikke at jeg lider av dette, men rekkevidden er beroligende høy. Dessuten er ladehastigheten når man trenger en hurtig påfyll bra. I likhet med Hyundai Kona og den første generasjon Hyundai Ioniq tilhører også Kia e-Niro den samme teknologi-generasjonen fra konsernet. Ombordladeren i e-Niro kan håndtere inntil 7,2 kWh og en ”påfyll” underveis går raskt. Ladeport plassert i fronten, fremfor på bakskjermen, har både fordeler og ulemper. Så fremt den er sikret med en pakning så den ikke fryser fast i snø, slaps og is om vinteren, synes jeg ladeluke i front er mest smidig. Du kjører frem til ladepunktet uten å snirkle deg inn mellom andre biler – og rygger enkelt ut igjen.

Korte overheng foran og bak, kombinert med stor bredde, gir gode plassforhold i denne mellomklassebilen

Når du setter deg inn bak rattet i Kia e-Niro er det ikke vanskelig å finne en god kjørestilling. Rattet har 4-veis justering, setet er elektrisk manøvrerbart og hele førermiljøet er bra. Med ”bra” menes klok, forutsigbar og oversiktlig. Det er ikke ”fancy” som i en Tesla Model 3, langt fra like sofistikert som i en ”premium” bil, men svært tillitsvekkende. Displayet midt på dashbordet kjenner jeg igjen fra første generasjon Ioniq, brytere fra Kia Soul, og hele førerplassen formidler gjennomprøvde komponenter fremfor eksperimentelt design. Legg til at førersetet er stort nok for en velvoksen nordmann (Kias sjefdesigner er tysk), beinplassen til baksetepassasjerene glimrende, og takhøyden både foran og bak er svært bra. Mange vil nok omtale bilen som en ”SUV” med sin høyde på 1560 mm, men en bakkeklaring på 15,5 cm er som personbiler flest. Men fordelen er naturligvis en høyere sittestilling som gir bedre oversikt og bedre beinplass. En god designer har også mulighet for å skape et bagasjerom med mer plass – og her er resultatet 451 liter med baksetet oppslått og inntil 1405 liter når bilen benyttes som to-seter.

Konservativt, men velordnet og god byggekvalitet. Visuelt er det som et gjesp – sammenliknet med Tesla Model 3

Et blikk på bildet av Kia e-Niro og Tesla Model 3 sier mye om innbyrdes plassforhold – og om det er der slaget skal stå, er e-Niro den soleklare vinneren. Men bilkjøp handler om så mye mer – som f.eks dynamikk og kjøreegenskaper. Der TM3 er bygd opp som en dedikert elbil fra første designstrek, deler e-Niro grunndesignet til andre varianter av modellen utstyrt med bensin- eller dieselmotorer. Med sin motoreffekt på 204 hk – eller rettere sagt 150 kW når vi snakker om elektromotorer – flytter den 1737 kg tunge bilen seg fra stillestående til 100 km/t på 7,8 sekunder. Man kan godt hevde at dette er raskt nok, og tung gassfot er dessuten vanskelig å kombinere med lang rekkevidde. Styringen er rask og oppleves presis – uten å være knivskarp – og kler bilens litt sedate utseende. Ved rask svingkjøring kjenner man definitivt at det er mye masse i bevegelse, men kjøreegenskapene er trygge og forutsigbare. Til sammenlikning har en TM3 AWD hele 332 hk, en vekt på 1847 kg, en akselerasjon fra 0-100 km/t på 4,8 sek og et forbilledlig lavt tyngdepunkt.

Fint baksete og en beinplass som inviterer til lange kjøreturer. Kia e-Niro er på alle måter en glimrende familiebil

Hvorfor hele tiden denne sammenlikningen mellom Kia e-Niro og Tesla Model 3? Jo, det handler om pris og bruksegenskaper i hverdagen. I Long-range-utgave har TM3 en oppgitt WLTP rekkevidde på 560 km. I tillegg har den firehjulsdrift og mulighet for å trekke en tilhenger på inntil 910 kg. Den norske Kia-importøren forspeilet lenge de mange tusen som har stått på venteliste siden 2018 at det var en viss mulighet for dette, men kunngjorde midtveis i 2019 at dagens e-Niro ikke ville kunne leveres med tilhengerfeste. Mange ble skuffet og droppet plassen i køen, mens andre gledet seg over å rykke fremover mot raskere levering av sin bil. Dermed står Tesla Model 3 tilbake som det eneste ”prisgunstige! alternativet om målet er lang rekkevidde og mulighet for å trekke en tilhenger. Med sin grunnpris på 459 900 kroner er dette atskillig mer en grunnprisen på en Kia e-Niro på 377 300 kroner, men om vi trekker inn den kommende ”Standard Range” Model 3 utgaven med 409 km WLTP-rekkevidde og en prislapp på 384 900 kroner, snakker vi om to svært sammenliknbare alternativer.

Et bagasjerom som dette rekker godt for de fleste, og under den løse gulvplaten er det plass til ladekablene

Ordet ”kommende” er kanskje det mest brukte- og mest frustrerende ordet for norske familier som ønsker å kjøpe en elbil. Alle bilprodusentene snakker varmt for sine nye elbiler, men lanseringen er alltid et stykke frem i tid. ”Mot slutten av 2019….” hørte vi for halvannet år siden, nå er det ”første halvår 2020…” mange snakker om, mens store bilfabrikker som Ford og Toyota lover elbiler på markedet mot slutten av 2020. Om bilprodusenten VW greier å holde det de har lovet – å levere den nye ID3 med en rekkevidde på 420 km fra et 58 kWh batteri – til alle nordmenn som har reservert den frem til i dag, i løpet av 2020 gjenstår å se. Kia, på sin side, har bekreftet til Bilmagasinet at leveransene av e-Niro fra Kia-fabrikken enkelte måneder i 2019 har vært så lave som bare 50 biler. Dette er frustrerende for de mange tusen nordmennene som har betalt inn sitt depositum ved reservasjon og blitt forspeilet en ”rimelig grei” leveringssituasjon.

Tesla Model 3 bagasjerommet er ikke så lite, men åpningen er smal og man må stå på huk for å laste inn ting

I mellomtiden ”pøser” Tesla ut tusenvis av sin Model 3 til norske kunder, PSA-gruppen begynner om få måneder å levere tre nye og attraktive elbiler, kineserne står i startgropa, og alle bilmerkene under VW-paraplyen kommer med egne elbil-modeller. Kia e-Niro er etter min mening kanskje den mest attraktive elbilen du kan kjøpe i Norge i dag – vurdert etter pris, rekkevidde og plass. Om leveransene uteblir fordi fabrikken ønsker at bilene første skal påregistreres i 2020 – for å møtte EU’s 95-gram regel, eller ei, blir bare spekulasjoner – men utviklingen går raskt, og det som er moderne i dag er gammeldags i morgen. Dagens e-Niro har ikke app-styring av viktige funksjoner (kommer i 2020), den kan ikke trekke tilhenger, og finnes ikke i noen utgave med firehjulsdrift. Kanskje det er like greit å sette seg på reservasjonslistene til Polestar 2 og Volvo XC40 Recharge mens du venter? Eller nå få en Tesla Model 3 Standard Range med noen få ukers levering? Folk flest orker ikke å gå rundt og være frustrerte over lengre tid…

Tusenvis av nordmenn venter, og det er en fin elbil. Men nå kommer konkurrentene, og vil de da fortsatt vente?

GRUNNDATA: Kia e-Niro First Edition

Elektromotor, front:               150 kW (204 hk)

Dreiemoment, samlet             395 Nm

Batteri:                                    Litium-ion polymer

Batterikapasitet:                     64 kWh

Strømforbruk kW/km:            159 W/km (15,9 kWh/100 km)

Rekkevidde:                          455 km WLTP

Toppfart:                                167 km/t

Aks. 0-100 km/t:                     7,8 sek

Egenvekt m/fører:                  1812 kg

Nyttelast:                                418 kg

Totalvekt:                               2230 kg

Maks tilhengervekt:               Ikke tillatt

Mål (LxBxH):                         4375 x1576 x 1560 mm

Akselavstand:                        2700 mm

Bagasjerom min/maks           451/1405 liter

Pris (rimeligste):                     377 400 kroner

Pris (som testet):                    393 996 kroner

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev