Ford presenterte i dag den helt nye SUV’en Kuga, som blir tilgjengelig i tre ulike elektrifiserte varianter. Et nytt design, bedre plass og mer komfort kjennetegner den nye modellen

Tekst og foto: Sven Furuly

Nyheten, som viser at Ford nå kommer til å satse tungt på elektrisk mobilitet, ble presentert på det store årlige ”Go Further” –arrangementet som Ford avholder i Amsterdam hvert år. Bilmagasinet er på plass og legger ut de mange nyhetene etter hver som de publiseres. En av de virkelig store nyhetene er den helt nye Ford Kuga. Ikke bare er bilen ny, men den lanseres også i ulike hybridversjoner.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower

 

Nye Ford Kuga kommer også med et nytt og tøffere eksteriør med mer premium utseende. En mer strømlinjeformet silhuett og lengre akselavstand gir en bedre stabilitet. Panseret har også blitt lengre, mens taklinjen er lavere. Tilsammen gir dette bilen en mer atletisk og energisk fremtoning.

Nye Kuga er lavere og bredere enn tidligere. Dette gir høyere komfort og enda bedre dynamikk

Den nye Kugaen er den første SUV-en som er bygd på Fords nye globale plattform, C2. Denne gir forbedret aerodynamikk for bedre drivstoffeffektivitet. Den reduserer også vekten på bilen med hele 90 kilo sammenlignet med utgående modeller med samme drivlinje, samtidig som plassen forbedres. I tillegg er det en plattform som er designet for ytterligere å forbedre bilens sikkerhet ved kollisjon. Den har også 10 % bedre torsjonsstivhet for ytterligere å forbedre kjøredynamikken.

Denne virtuelle presentasjonen av de ulike drivlinjene viser prinsippene. Her ser vi ladehybriden

Nye Kuga tilbyr omfattende elektrifisering. Det brede modellutvalget inkluderer både ladbar hybrid, full hybrid og mild hybrid. I tillegg blir Kuga tilgjengelig med Fords 1.5-liters og 2-liters EcoBlue dieselmotorer og en 1.5-liters EcoBoost bensinmotor for kunder som fortsatt ønsker en klassisk drivlinje – selv om dette neppe er aktuelt for norske bilkjøpere.

Førerplassen har fått et tiltalende design og legg merke til stor senterplasert display og fin girvelger

Den nye ladbare varianten av nye Kuga vil være tilgjengelig fra lansering i begynnelsen av 2020. En elektrisk motor vil, sammen med en 2.5-liters 4-sylindret bensinmotor, levere hele 225 HK. Sammen med nye SUV’en Ford Explorer ladbar hybrid, blir Kuga Fords andre ladbare hybrid-SUV i Europa. Ford Kuga vil ha en ren elektrisk rekkevidde på over 50 km, målt etter den nye og strengere WLTP- målemetoden.

Batteriet lades opp under kjøring, ikke minst ved at energi som normalt går tapt når man bremser blir regenerert og lader batteriet. Ved ekstern ladning hjemme, eller på en offentlig ladestasjon er forventet ladetid til 100% fra en 240 Volt kontakt ca. 4 timer – raskere ved hurtiglading. Kuga ladbar hybrid ventes å få et blandet forbruk på 0,12 l/mil og et utslipp på 29 gram CO2/km.*

Et viktig moment er at føreren selv velge når bilen skal kjøre elektrisk. Dette gjøres ved hjelp av kjøremodusene EV Auto, EV Now, EV Later og EV Charge. Dette åpner mulighten til å ”spare” strømmen inntil bilen går inn i en (framtidig) nullutslipps-sone.

Nye Ford Kuga er også tilgjengelig som EcoBlue Hybrid med 150 HK 2-liters dieselmotor i kombinasjon med en 48-Volts mild hybrid-løsning som gir lavere drivstofforbruk. En integrert startmotor/generator gjenvinner og lagrer energi som vanligvis går tapt under bremsing og retardasjon og lader det 48 volts luftavkjølte batteriet. Systemet gir også motoren ekstra dreiemoment under normal kjøring og akselerasjon, samt at det driver bilens elektriske anlegg. 48-volts systemet gjør at den helt nye start stopp-teknologien på Kuga virker i flere situasjoner og presser drivstofforbruket ytterligere ned. Løsningen er ikke ulik den vi finner på flere andre bilmodeller, som f.eks Suzuki Swift, og er ikke i stand til å drive bilen fremover i ren elektrisk drift.

Litt senere i 2020 kommer nye Kuga i en full hybrid versjon som gjør det mulig å kjøre på elektrisitet alene over korte strekninger. Her kombineres en 2,5-liters bensinmotor med en elektrisk motor, litiumion-batteripakke og en Ford-utviklet automatgirkasse. Kuga hybrid kommer både med forhjulstrekk og firehjulstrekk. Systemet kan enklest sammenliknes med det vi finner i en rekke Toyota hybrid-modeller.

Bakseteplassen har fått økt komfort og beholdt samme gode takhøyde, selv om Kuga er blitt lavere

Den nye Ford Kuga er 44 mm bredere og 89 mm lengre enn den utgående modellen. Akselavstanden har også økt med 20 mm. På innsiden har det gitt 43 mm bredere skulderhøyde og 57 mm mer bredde i hoftehøyde i forsetene. I baksetet har det også blitt bedre plass i bredden. Selv om høyden på nye Kuga er 20 mm lavere enn på den utgående modellen, har høyden på innsiden økt med henholdsvis 13 og 35 mm i for- og baksetene.

Bagasjerommet er langt større enn tidligere, og kan varieres ved å skyve på baksetene i lengden

Hele den bakre seteradene kan skyves frem og tilbake. I bakerste posisjon gir dette den beste benplassen i klassen. Ved å skyve setene til fremste posisjon får du 67 liter ekstra plass i bagasjerommet. Oppvarmede seter er for første gang tilgjengelig for baksetepassasjerene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower

 

Kuga tilbyr for første gang ulike kjøremoduser som gjør det mulig å justere gassrespons, styring og motorkraft for optimal ytelse under ulike kjøreforhold. I tillegg til normal, sport og økonomi har du moduser tilpasset glatt underlag, dyp snø og sand. Nye Kuga kan også trekke henger på opptil 2250 kilo, avhengig av drivlinjen på bilen.

Den nye Kuga representerer en ny designretning, og kommer i tre ulike utstyrsvarianter ved lansering

Den helt nye Ford Kuga er tredje generasjon av den mellomstore SUV-en, som ble introdusert i 2008. Ford har solgt over en million Kuga i Europa siden den ble lansert.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev