Ford lanserer nå den nye SUVen Ford Edge for det europeiske markedet. Dette er Fords teknologisk mest avanserte SUV noensinne, og kommer med en ny 238 HK dieselmotor og som råtøff ST-Line-modell.
– Nye Ford Edge har våre mest avanserte førerassistanseteknologier noensinne, som det nye systemet for køkjøring med automatisk start og stopp. I tillegg har den en fornyet og svært drivstoffeffektiv 2.0-liters EcoBlue dieselmotor med 8-trinns automatgirkasse – noe som gjør nye Ford Edge enda mer attraktiv for den økende gruppen europeere som ønsker en SUV, sier Vice President for marketing, sales and service i Ford Europa, Roelant de Waard.
Nye Edge har en rekke kamera- og sensorbaserte førerassistanseteknologier som er bygd for å gjøre kjøreturen så komfortable, sikker og lite stressende som mulig. Tre av disse systemene er helt nye for Ford i Europa:
- Nedbremsing etter kollisjon: Dette systemet sørger for at bilen automatisk bremser etter at et sammenstøt har inntruffet. Den reduserte farten kan redusere risikoen for skade på bil og passasjerer.
- Unnamanøvreringsassistent: Oppdager bilen et saktegående eller stillestående kjøretøy i veibanen hjelper systemet sjåføren med å styre slik at et sammenstøt blir forhindret. Systemet er aktivt både ved bykjøring og på motorveien.
- Adaptiv cruisekontroll med kø-assistent: Dette er et system som sørger for at bilen ligger midt i veibanen, og som også tar seg av å g i gass og nedbremsing ved hjelp av den adaptive cruisekontrollen helt ned til stillestående.
Andre førerassistanseteknologier som leveres på nye Edge er blant annet adaptive frontlys, blindsoneovervåkning, blendingsfrie fjernlys, intelligent fartsholder, trafikkskiltgjenkjenning, fotgjengeroppdagelse og varsel om kryssende trafikk.
Den nye store familie-SUVen kommer også med parkeringsassistent for parallell og vinkelrett parkering, samt utkjøringsassistanse.
238 HK ny dieselmotor
Den nye 2.0-liters Ford EcoBlue-dieselmotoren som kommer med nye Edge er blant annet en 238 HK-variant som har drivstofforbruket som til langt mindre motorer, men samme ytelse som langt større motorer. Sammen med Fords intelligente firehjulstrekksystem (AWD), har motoren mye dreiemoment ved lave turtall, og samtidig jevn akselerasjon for en mer komfortabel kjøreopplevelse. En helt ny 8-trinns automatgirkasse er tilgjengelig i kombinasjon med 238 HK-varianten. Den nye automatgirkassen bidrar til å redusere drivstofforbruket yttligere og gjør kjøreturen enda mer komfortabel.
Kommer også som mer sportslig ST-Line
Nye Edge kommer også som en mer sporty Ford Performance-inspirert ST-Line-modell. Det betyr doble eksosrør med kromdetaljer, standard 20 tommers fargede aluminiumsfelger, perforerte delskinnseter fra Miko®-Dinamica, aluminium sportspedaler og en rekke andre interiørdetaljer. Utvendig vil ST-Line få et enda med sportslig utseende.
Edge ST-Line kommer også med et mer sportslig understell som sammen med Fords adaptive styringsteknologi gjør at SUVen blir ytterligere mer direkte og engasjerende å kjøre.
Trådløs ladning og eksklusivt bilstereoanlegg fra B&O PLAY
Nye Ford Edge kommer med muligheten for trådløs lading for kompatible enheter i bilens midtkonsoll.Med Fords SYNC 3-system kan du også styre smarttelefonen din. Systemet er kompatibelt både med Apple Carplay og Android Auto, og kan stemmestyres med norsk tale.
Kunder kan oppgradere bilen sin med et eksklusivt og spesialbygd B&O PLAY bilstereoanlegg med hele 10 høyttalere. En surround-funksjon leverer en enda mer imponerende lydopplevelse.
I nye Edge kan du også personalisere det digitale instrumentpanelet og velge blant hele 7 fargedesign. Du får nye Edge med panoramatak, både varme og kjøling i forsetene, oppvarmede bakseter og oppvarmet ratt.
Tilgjengelig for salg senere i år
Midtkonsollen i den nye Ford-SUVen er redesignet, blant annet med en ny girspak for automatgiret. Dette frigjør også mer plass i midtkonsollen.
Nye Edge vil også komme som en mer luksuriøs Vignale-modell og en stilig Titanium-variant som er svært godt utstyrt.
Nye Ford Edge blir tilgjengelig for salg i Europa senere i år.