Sekstitallets legendariske amerikanske muskelbiler er en spennende epoke i bilhistorien, der modeller som Mustang, Camaro og Challenger R/T kom i stadig kraftigere utgaver. Slike biler produseres fortsatt i 2014.
De amerikanske muskelbilene hadde sitt absolutte høydepunkt helt på slutten av sekstitallet. Kampen om å ha den kraftigste motoren, det største sylindervolumet, det barskeste utseendet – og ikke minst evnen til å legge igjen de feteste gummistripene på asfalten under akselerasjon – ga oss biler som i dag er høyt etterspurte samleobjekter. Sier du Shelby Cobra, Roadrunner, eller Z/28 til en amcar-entusiast er diskusjonen i gang. Hvem var best, sterkest og raskest?
Du kommer ikke utenom Dodge Challenger som et av ikonene fra denne epoken, og i de senere år har Chrysler-gruppen, med de amerikanske bilmerkene Chrysler, Dodge, Plymouth og Jeep, lansert en spesialutgave i begrenset opplag av Challenger. Modellen heter Mopar Challenger, og bygges i kun 100 eksemplarer, og i år, som tidligere år ble det begrensede opplaget solgt lynraskt. Samlere har forstått at en modellvariant som bare produseres i et så lite antall er en god investering – samtidig som bilen byr på en rekke detaljer som gjør den morsommere å eie.
Under det klassiske lange panseret finner i en 5,7 liters Hemi V8-motor, som er kombinert med en mer kortsteget girkasse og et spesielt eksosanlegg. Mopar-betegnelsen knytter seg til selskapet avdeling for deler og rekvisita, og har sin opprinnelse allerede i 1937. På denne spesialmodellen, som har scoop på panseret, lavere bakkeklaring og et mer sportslig orientert hjuloppheng, finner vi Mopar-merker og signatur på en rekke detaljer, fra felger til det utsøkte skinninteriøret. Av de 100 bilene – som alle ble solgt i løpet av en dag – ble 52 solgt med sort lakk, mens de resterende 48 blir levert i en skinnende hvit lakk.