Lancia er det lenge siden vi har hørt noe fra. Faktisk trodde vi at merket nærmest var avgått ved døden, helt til vi fikk årets salgsrapport fra Fiat Chrysler Automobiles.

Tekst: Olav Barhaugen – Foto: FCA

Lancia har kun en modell i dagens marked, den etter hvert aldrende Ypsilon som ble lansert i 2011 og fikk en facelift i 2015. Den deler plattform og motorisering med Fiat 500, og bygges på samme fabrikk i den polske byen Tychy. Denne fabrikken produserte forøvrig bil nummer 12 millioner sist høst, derav en halv million Ypsilon. De siste tre årene har den kun blitt solgt i Italia, etter at den høyrestyrte versjonen Chrysler Ypsilon forsvant fra det britiske og japanske markedet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

annonse_spanienvillas_bilmagasinet

 

I årsrapporten kan vi lese at Lancia har hatt en økning på hele 21% i 2019. Totalt salg endte på 59000 biler. Dette ga Lancia en markedsandel på 3,1%. 2018 var riktignok et dårlig år med bare 48000 solgte, men med fjorårets økning er de tilbake på samme nivå som de har vært på siden siste oppgradering av Ypsilon i 2015. Dermed er Lancia Ypsilon den tredje mest solgte bilen i Italia. Kun slått av Fiat Panda og Renault Clio.

Lancia Ypsilon

Lancia fokuserer sterkt på stil og design, og de fleste kjøperne er kvinner.

Årsaken til at Ypsilon fortsatt henger med og har en for så vidt stor popularitet i Italia er nok mye på grunn av at den tross sin kompakte størrelse (384 cm lang) har fem dører. Baksetet er riktignok best egnet for barn, men vi vil tro det oftest er handlevesker som havner der bak. Ypsilon er nok mest en bybil for dem som er mer opptatt av design enn praktiske løsninger.

Lancia Flavia Cabriolet

Lanciamerker på Chryslerprodukter var et forsøk på å holde liv i merket, men ble av entusiastene oppfattet som et hån mot merkets historie.

Etter at Fiat overtok Chrysler har det vært noen forsøk med å markedsføre eksisterende Chrysler-modeller som Lancia i Europa. Den eneste som kan sies å ha vært noenlunde vellykket er Voyager. Muligens på grunn av at man der brukte det innarbeidede modellnavnet fra Chrysler, og at dette faktisk var en biltype som hadde en stor etterspørsel. Chrysler 300C som ble omdøpt til Lancia Thema ble ingen suksess. Den var milevis unna imaget som den tidligere Thema hadde som en kjøreglad familiesedan. Flavia Cabriolet basert på Chrysler 200 fikk heller ikke noen positiv mottagelse.

Lancia Delta Integrale

Hele 11 ganger ble Lancia verdensmester i Rally. Sist med Delta Integrale som tok tittelen seks år på rad fra 1987 til 1992.

Denne omdøpingen av Chryslerproduktet var trolig den siste spikeren i kista for Lancia. Med den ferske fusjonen med franske PSA (Peugeot/Citroen) er det tvilsomt om dette lille merket får fortsette. En stolt historie som startet i 1906 vil mest sannsynlig dø ut med Ypsilon. En historie som har gitt oss mange høydepunkter både innen design og teknikk. I nyere tid vil kanskje Lancia huskes best fra motorsport, med blant annet hele 11 VM-titler i Rally.

Lancia Kappa 1919

Denne Lancia Kappa fra 1919 er Norges eldste Lancia, og trolig den første Lancia som ble solgt ny i Norge.

Det er mange Lancia-entusiaster i Norge, samlet i Norsk Lanciaklubb. De drøyt 100 medlemmene har jevnlige møter, og utgir også sitt eget medlemsblad. Pr i dag finnes det litt over 500 Lancia på norske skilter. 2/3 av dem eldre enn 20 år. En av verdens eldste Lancia finnes også i Norge, nemlig en 1919 modell Kappa 7-seter. Kun 210 slike biler ble bygd i 1919, og denne var den eneste som ble solgt ny i Norge. Bilen ble en gang bygd om til lastebil, og mange deler manglet. Eieren, Tor Nyhus fra Nordkisa, brukte 30 år på å samle deler og restaurere bilen til det utseende den hadde i 1919, og den er den eneste kjente av denne modellen som fortsatt eksisterer.