Med firehjulstrekk, nytt designspråk og banebrytende teknologi kan Nissans nye elbil-konsept bli en drøm for norske bilkjøpere som i stadig økende grad vender ryggen til fossile drivstoffer.
Av Sven Furuly
På bilutstillingen i Tokyo presenterte Nissan i dag elbil-konseptet Ariya. Modellen er en crossover SUV med to elektriske motorer og firehjulsdrift. Den nye elbilen fra Nisan har fått en helt nytt designspråk, men vi kan ikke unngå å trekke frem elbilen Skoda Vision når vi studerer bildene av den nye Nissan Ariya for første gang. Visst markerer den et skifte som blir en helt ny æra for Nissan designmessig, men det er bilens omfattende og autonome førerassistanse-teknologi som er det mest oppsiktsvekkenede.
Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
- [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
- [do_widget_area sidebar-1]
- [do_widget id="search-3"]
- [do_widget id="recent-posts-2"]
- [do_widget id="tag_cloud-2"]
- [do_widget_area sidebar-2]
- [do_widget_area sidebar-3]
- [do_widget_area sidebar-4]
- [do_widget_area sidebar-5]
- [do_widget_area sidebar-6]
- [do_widget_area sidebar-7]
- [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
- [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
- [do_widget id="categories-2"]
- [do_widget_area wp_inactive_widgets]
- [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
- [do_widget id="text-2"]
Konseptmodellen Ariya er 4,6 meter lang, men har innvendig plass som en mye større bil takket være elektrisk drivlinje og maksimal plassutnyttelse. Med høyteknologiske funksjoner, blant annet lånt fra superbilen Nissan GT-R, framstår Ariya som en spydspiss for Nissans visjon om Intelligent Mobility. Elektrifisering og gjennomgående intelligente løsninger skal bidra til sømløs, fleksibel og trygg transport.
Designet er en videreutvikling av det tidligere viste IMx-konseptet med V-motion-front og heltrukne baklys, korte overheng og et interiør som slett ikke ligner et tradisjonelt bilinteriør. Selv om dette er et konsept, så kan det dristige designet og de spennende løsningene komme på en produksjonsklar modell i nær framtid. Innvendig har konseptbilen et helt flatt gulv takket være batteripakkens utforming og fraværet av tradisjonell fossil drivstoff-motor. Det gir gode plassforhold og forenkler inn- og utstigning av bilen. Dashbordet preges av fravær av tradisjonelle knapper og betjeningsbrytere. I stedet er det integrert berøringsknapper langs hele instrumentpanelet. Når bilen ikke er i bruk, forsvinner knappene inn i skjermoverflaten. De eneste knappene er velgerknappen til betjening av en 12,3-tommers stor skjerm samt en startknapp. Betjening av klimaanlegget er integrert i nedre del av instrumentpanelet, som er utformet i elegant trefinér.
De komfortable setene har en supertynn ramme for å skape et romsligere interiør og bedre utsyn for alle passasjerer. Materialene i kupéen er nøye utvalgt for å skape et inntrykk av solid håndverk, toppmoderne teknologi og praktisk bruk. Instrumentpanelet og de innvendige dørpanelene er dekket av svart syntetisk skinn, mens A-stolpen og det innvendige taket er dekket av et mer strukturert syntetisk skinn. Både instrumentpanelet, setene og rattet er utstyrt med detaljering i Satin kobberfarget aluminium, noe som passer godt til bilens karosserifarge.
Intuitiv teknologi gjør at konseptbilen tilpasses sømløst inn i førerens daglige liv, både i og utenfor bilen. Kjøreassistanse-teknologi er ikke lenger begrenset til selve bilen. Blant funksjonene i menneske-maskin-grensesnitt finnes dør-til-dør-navigasjon, som lar fører eller passasjerer stille inn et bestemmelsessted fra smarttelefonen, overføre den til Ariya og deretter la bilens navigasjonssystem gjøre jobben med å finne frem. Hvis det endelige bestemmelsesstedet kan nås til fots, vil systemet sende den gjenværende ruten tilbake til førerens smarttelefon.
Straks føreren nærmer seg bilen, blir han/hun ønsket velkommen med innstegsbelysning idet bilen låses opp automatisk, som dermed eliminerer behovet for å lete eller bilnøkkelen. Før man setter seg inn i bilen, vil innstillinger som førerseteposisjon og klimakontroll justeres etter førerens personlige preferanser. Disse kan føreren også lagre på smarttelefonen som en unik profil. Bilen kan synkronisere med førerens kjøreplan for å beregne når bilen må startes opp, og dermed klargjøre bilen til kjøring med forhåndsinnstilt kupétemperatur. På denne måten optimaliseres rekkevidden ved å bruke strømnettet til å varme opp eller avkjøle kupéen.
Når føreren setter seg inn i bilen, kan den virtuelle personlige assistenten selv finne nødvendig informasjon og parkering slik at føreren kan konsentrere seg om veien. Ved ankomst til bestemmelsesstedet, kan føreren bruke smarttelefonen eller dedikert enhet til å parkere bilen automatisk fra et sted i nærheten, takket være ProPILOT Remote Park. Dette kan være til hjelp for passasjerer som trenger ekstra plass eller hjelp med å komme seg ut av bilen. Når Ariya-konseptet står parkert på kontoret eller hjemme, støttes den av Nissan Energy-teknologi. Denne teknologien gjør det mulig å koble til energisystemer for å lade elbilbatteriet, boliger og kontorer, samt selge strøm tilbake til strømnettet – et system som Nissan allerede har fått godkjent i Europa – av tyske strømselskaper – for dagens Nissan Leaf.
Batteristørrelse, rekkevidde og mulighet for tilhengerfeste er områder som forbigås i stillhet i den omfattende presseteksten fra Nissan. Det sies heller ikke noe om når en eventuell produsjonsversjon av Ariya kan dukke opp – og i så fall atskillig mindre autonom enn det som presenteres av fremtidsmuligheter på konseptbilen.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev