Geely – det kinesiske selskapet som eier Volvo – blir partner med Daimler Benz og etablerer et helt nytt joint-venture selskap. Med dette får Smart en ny start, og overgang til kun elektriske biler.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Daimler Media

Ryktene om en samarbeidspartner har pågått i lengre tid, og endelig kan Daimler bekrefte fremtidsplanene for sitt småbil-merke Smart. Løsningen er spennende, og åpner for nye teknologioverføringer og synergier i bilbransjen. Et joint-venture selskap eiet av tyske Daimler og kinesiske Geely representerer en omstart og helt ny retning for bilmerket Smart.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower

 

Kinesiske Geely, som tidligere har hatt en aksjepost i bilmerket Smart, har sammen med Daimler Benz etablert et nytt globalt joint-venture selskap der de to skal være likeverdige partnere. Det er planlagt en helt ny fabrikk for produksjon av bilmerket Smart i Kina, og en helt ny modellgenerasjon vil komme fra denne. Samtidig skal Smart gå over til å bli et helt rendyrket elebil-merke, og de første nye modellene vil komme i salg i 2022.

Li Shufu, Leder av Geely Holding og Dieter Zetsche, styreleder for Daimler AG og leder av Mercedes-Benz Cars.

Kinesiske Geely eier ikke bare Volvo personbiler og har en stor andel av det nye bilmerket Polestar, men også det klassiske sportsbil-merket Lotus. Daimler regner med at hele prosessen med etableringen av det nye selskapet vil være klar i løpet av 2019. Dagens modeller vil fortsette inntil den nye generasjonen vil være på plass i 2022. Til planene hører også lansering av en litt større Smart elbil i B-segmentet. Geely får ansvaret for både utvikling og produksjon av den neste Smart-generasjonen.

Konseptbilen Smart Forease Plus ble vist på den internasjonale bilutstillingen i Genéve tidlig i mars

Dagens modeller skal fortsatt produseres i Europa ved Daimlers to fabrikkanlegg. Den minste, Smart Fortwo, bygges ved fabrikken i Hambach i Frankrike, mens den større Smart Forfour bygges i Novo Mesto i Slovenia. Planene er at Hambach-fabrikken etter hvert skal gå over til å bygge en ny kompakt elbil under Mercedes sitt helt nye EQ merkenavn. I tilknytning til dette kommer Mercedes-Benz til å investere 500 millioner euro i denne fabrikken.