Det er gått noen år siden de siste eksemplarene av Saab 9-3 og 9-5 rullet av produksjonslinjene i Trollhättan, men nå skal det igjen bli stor aktivitet på bilfabrikken. Selskapet National Electric Vehicle Sweden skal bygge elbilen Sion for tyske Sono Motors

Tekst: Sven Furuly. Foto: Sono Motors

Aldri hørt om elbilen Sion? Det er kanskje ikke så rart, for det var ikke så mange tyskere som hadde hørt om den norske elbilen Think, heller. For i likhet med Think startet også dette prosjektet med en håndfull idealister og en visjon i 2016. Ved hjelp av investorer og forskuddsbetalinger fra potensielle eiere ble elbilen Sion skapt. Men takket være en dyktig stab, et sterkt miljøengasjement fra mange yngre tyskere, og den typiske tyske grundigheten er Sion gått fra visjon til realitet.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Hele idéen bak elbilen Sion er at den ikke bare kan kjøpes, men også disponeres gjennom et bildelingsprogram der deltakere får tilgang til bil og ladning ved hjelp av en app. Et av særtrekkene ved Sian er at elbilen også benytter solenergi til ladning når den står parkert. Den 4,29 meter lange bilen er utstyrt med en rekke solceller som alene kan bidra til en rekkevidde på 34 km. Denne beregningen er basert på en solrik dag i München – der Sono Motors er etablert. En grå og solfattig desemberdag vil derimot bare bidra med 7 km rekkevidde – om Sion står parkert utendørs en hel dag.

                    Representanter for svenske NEVS, Sono Motors og investorer var samlet i Trollhättan 17. april

                    Uten bruk av solenergi gir det 35 kWh store batteriet i Sion en rekkevidde på 255 km målt etter WLTP-standarden. Elektromotoren har en effekt på 163 km, og bilens størrelse, innvendige plassforhold og rekkevidde gjør Sion i første rekke til en smart bybil. Det er den store dele- og teknologileverandøren Continental som har uviklet- og skal levere drivlinjen i Sion. Når det gjelder batterier har Sono Motors inngått en avtale med det tyske selskapet ErlingKlinger om leveranser. Knapphet på battericeller og stor global etterspørsel har imidlertid gjort det vanskelig å holde de opprinnelige priskalkylene på Sion.

                    Sion har intergrerte solcellepansel i karosserier som kan bidra med inntil 34 km rekkevidde 

                    Nå er det klart at Sion skal produseres av det svenske selskapet National Electric Vehicle Sweden, som overtok produksjonsanlegget til Saab i Trollhättan etter at Saab gikk konkurs. Produksjonen av Sion starter opp i andre halvår i 2020 og Sono Motors planlegger en produksjon på 260 000 enheter. For det tyske selskapet er et partnerskap med NEVS av stor betydning, og med en blanding av svenskenes produksjon- kvalitet- og logistikk-kompetanse og Sono Motors kunnskap om elektromobilitet, er det duket for en spennende fremtid. For øyeblikket har selskapet 9800 bestillinger på Sion. Prisen forventes å ligge på 25 000 euro i Tyskland.