Norges rolle som et av verdens mest utviklede elbilmarkeder, kombinert med kåringen av Oslo som årets miljøhovedstad har fått stor internasjonal oppmerksomhet. Dette har fått Daimler til å ta med seg den nye elbilen Mercedes-Benz EQC til Oslo, og inviterer verdens bilpresse til den aller første prøvekjøringen av bilen i Norge.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Daimler Presse

Det er ikke ofte internasjonale presselanseringer av nye bilmodeller legges til Norge, og derfor er nettopp nyheten fra Daimler i Stuttgart om at den første elbilen i den nye Mercedes-Benz EQ-generasjonen, EQC, skal presenteres for en samlet verdenspresse i Oslo svært gledelig. Det nøyaktige tidspunktet er enda ikke kjent, men basert på samtaler med representanter fra den norske importøren, tipper vi i Bilmagasinet at tidsrommet 15 mai til 15 juni – vil peke seg ut som det mest aktuelle.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

facebookfollow

 

For de mange nordmenn som har betalt ”håndpenger” og står på bestillingslisten for en EQC går snart ventetiden over i en ny fase. Den norske Mercedes-Benz importøren vil etter det vi forstår åpne for bestilling og spesifisering av EQC på begynnelsen av mars. Kjetil Myhre, direktør for Mercedes-Benz i Norge, er glad for at lanseringen av denne svært mye omtalte elbilen nærmer seg. – Vi forventer å ha prisene klare i andre kvartal i år, med planlagt lansering til sommeren. I mellomtiden kan vi forsikre alle potensielle kunder om at vi gjør alt i vår makt for å sikre Norge så mange biler som mulig, sier Myhre.

Dashbord og interiør fremstår som en blanding av klassisk Mercedes-stil og de nyeste trendene

EQC er den første helelektriske bilen fra Mercedes-Benz i EQ-serien, og sammenliknet med de tidligere elektrifiserte utgavene av B-Klasse er dette elbiler der alt fra plattform til elektronikkstyring og batteriteknologi ligger helt i forkant av utviklingen. Modellen får en rekkevidde på over 400 kilometer etter WLTP-standard. Batterikapasiteten er på 80 kWt og systemet har en ladekapasitet på 110 kW. Dette betyr kort tid ved hurtigladestasjonene – et viktig moment for innfasing av elbiler i samfunnet i stor skala. To elektriske motorer, en på hver aksel, sørger for permanent- og 100 prosent variabel firehjulsdrift.

EQC er den første bilen i den nye EQ-familien til Mercedes-Benz, som skal vokse til 10 modeller 

Den foreløpige informasjonen fra Daimler røper at EQC får over 400 hk og at elmotorene har et samlet dreiemoment på hele 765 Nm. Dette gir bilen en akslerasjon fra 0-100 km/t på ca 5 sekunder. EQC kan også trekke henger på inntil 1800 kg, noe mange nordmenn er svært opptatt av. Et glimrende tall sammenliknet med de to konkurrentene Audi e-tron og Jaguar i-pace, men et stykke bak Tesla Model X. I tiden frem til 2022 planlegger Mercedes-Benz lansering av hele ti elektriske biler, der den neste i rekken forventes å være en modell som er litt mindre enn EQC.