Hvert år kåres ”World Car of the Year” i tilknytning til den Internasjonale bilutstillingen i New York. Nå er de ti finalistene valgt – og blant disse er elbiler fra Audi, Hyundai og Jaguar

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp & Wcoty

Hvert eneste år arrangeres det en rekke kåringer rundt om i verden for å stemme frem den viktigste nykommeren i løpet av de siste tolv månedene. Et av kravene er at bilen skal være satt i serieproduksjon i løpet av denne perioden. Europa har sin egen kåring, men ”World Car of The Year 2019” (WCOTY) er nok den tittelen som henger aller høyest hos verdens bilprodusenter. Kåringen finner sted ved en seremoni på bilutstillingen i New York den 17. april.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower

 

Nå har 86 internasjonale biljournalister latt sine prøvekjøringer og notater komme til uttrykk i en liste med 10 finalister. På den internasjonale bilutstillingen i Genéve i mars – der ”Europen Car of the Year 2019” (ECOTY) blir kåret – skal også de tre finalistene til verdens-tittelen WCOTY presenteres. Ikke sjelden er det forskjellige biler på de to ”favorittlistene” – utarbeidet av henholdsvis 60 biljournalister fra Europa og 86 journalister fra hele verden for sistnevnte tittel.

Brenselcellebilen Nexo er sammen med Ioniq og Kona en avansert nullutslippsbil fra Hyundai

Det er sju finalister til den europeiske kåringen (ECOTY) er i alfabetisk rekkefølge Alpine A110, Citroën C5 Aircross, Ford Focus, Jaguar I-Pace, Kia Ceed, Mercedes-Benz A-Klasse og Peugeot 508. Dette er de europeiske biljournalistenes ”shortlist” over de viktigste og mest betydningsfulle bilene som er kommet på markedet i løpet av det siste året. Og en av disse skal tildeles European Car of The Year” – tittelen, som har vært delt ut siden 1964, da Rover 2000 vant.

Audi e-tron kan vinne tittelen “World Car of the Year 2019” i New York ved påsketider

En forskjell på ECOTY- og WCOTY-reglementet er i hvilket omfang de aktuelle kandidatene er i salg når nomineringsprosessen foregår. ECOTY-kandidater må være nye modeller lansert i løpet av de seneste tolv månedene, de må være i salg i minst fem europeiske land, og de må ha et forventet salgsvolum på minimum 5000 enheter årlig. WCOTY-kandidater må være i salg i minst fem ulike land på minst to kontinenter, og være i regulært salg før den 1. januar forut for tildeling av tittelen – uten krav til produksjonsvolum.

Jaguar I-PACE fotografert ved den internasjonale presselanseringen i Portugal i 2018

Årets 10 WCOTY finalister er Audi e-tron, BMW 3-Serie, Ford Focus, Genesis G70, Hyundai Nexo, Jaguar I-Pace, Mercedes-Benz A-Klasse, Suzuki Jimny, Volvo S60/V60 og Volvo XC40. Ti kandidater med en stor spennvidde – både teknologisk, designmessig og i forhold til bilklasse. At hele tre biler med elektrisk drift – to batteri-elektriske og en brenselcellebil er blant finalistene er oppsiktsvekkende. I mange land er andelen nullutslippsbiler lav, mange forbrukere ser på elbiler som noe ”eksotisk” og myndighetenes arbeid med å tilrettelegge et ”grønt skifte” er nærmest fraværende.

Volvo er en av konkurrentene, og vant tittelen i fjor. Vil den nye V60 gjenta suksessen i 2019?

Om det blir en nullutslippsbil fra Audi, Hyundai eller Jaguar som vinner tittelen ”Wold Car of The Year 2019”, eller om det blir en av de andre svært gode kandidatene – der både den internasjonal- og en europeiske juryen har flere identiske finalister – får vi svar på rundt påsketider.