Større og tyngre elektriske biler selger som aldri før. Nå kommer også Continental med et dekk som er spesialtilpasset denne type kjøretøy.

Av Sven Furuly

Store elektriske biler og hybridbiler veier ofte mer enn tilsvarende biler som går på bensin og diesel, på grunn av batteriene. Samtidig har flere av disse bilene mindre rom for å montere større dekk med høyere lastekapasitet. For å svare på denne utfordringen har Continental nå produsert de første personbildekkene med lasteindekskoden «HL».

Disse dekkene har en høyere lastekapasitet enn den tidligere XL-standarden, og på sideveggen vises den maksimale lastekapasiteten, som for eksempel «HL 245/40 R 19 101 Y XL». Lastekapasiteten til dette HL-dekket ligger på 825 kg (lasteindeks 101), noe som tilsvarer en økning på 10 prosent i forhold til XL-standarden på 750 kg (lasteindeks 98). Personbildekk av denne størrelsen som er produsert etter SL-standarden, og som er vanlig på mange biler, kan ha en maksimal belastning på 670 kg (lasteindeks 94). Det gjør at de nye HL-dekkene har nesten 25% mer lastekapasitet enn SL-dekk, og Continental forventer at etterspørselen etter HL-dekk vil øke i tiden fremover.

Dekkene er forsterket for å møte den økte vekten fra mange elbiler, mens ingeniørene hele tiden har hatt veigrep og lav støy i tankene.

-Det har vært viktig for oss å øke lastekapasiteten nå som vi ser at det blir flere tunge elbiler på veiene. For å få til dette er det gjort flere endringer i dekkstrukturen og gummiblandingen. Dekket er forsterket, men også designet for å redusere dekk- og veistøy. Samtidig har vi optimalisert dekkmønsteret. Dermed har vi fått til et dekk med lav rullemotstand, gode kjøreegenskaper og normal levetid, sier produktsjef i Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.

Continental har startet produksjonen av HL-dekkene for såkalt originalmontering på bilfabrikkene, men de vil også være tilgjengelige hos norske dekkforhandlere om kort tid.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev