Den startet som en konseptbil, ble lansert som ”Joy Machine i 1999 og ble raskt en suksess. Det er nå syv år siden den kompakte og velkjørende Honda HR-V forsvant fra markedet, og alle har ventet på fortsettelsen. Salget av oppfølgeren, Honda Vezel, startet i Japan den 20. desember. Mange norske bilkjøpere har savnet den kompakte og velkjørende Honda HR-V som ble produsert fra 1999 til 2006. Det er gått syv år siden denne kjappe og smidige lille SUV’en, litt mindre enn en Honda CR-V, forsvant fra markedet. Modellen, som til å begynne med kun ble bygd i tre-dørs utgave, var utstyrt med det samme Real-Time 4WD-systemet som i storebror CR-V og hadde glimrende kjøreegenskaper og suveren fremkommelighet. Under panseret satt det en 1,6 liters bensinmotorer på 105 eller 125 hk. Med Honda Vezel introduserer det japanske merket en bilmodell som forener de dynamiske kvalitetene til en SUV med elegansen til en kupé og de praktiske egenskapene til en minivan. I likhet med forgjengeren HR-V får den firehjulsdrift, men nå bidrar også et hybridsystem til å gi nykommeren et gunstig drivstofforbruk og et lavt CO2-utslipp. De innvendige plassforholdene er unike, og det skyldes i første rekke bruken av en plattform som minner om den vi kjenner fra Jazz – drivstofftanken sitter plassert i senter – under føreren, og den har de samme ”magiske” baksetene som vi finner i blant annet Jazz og Civic. Dette, i kombinasjon med bilens design, gir et rommelig interiør og et bagasjerom på inntil 453 liter. Utformingen av bagasjerommet gir f.eks plass til tre golfbager, selv med alle seter i bruk. Hybridutgaven benytter den nyeste utgaven av Hondas ”Sport Hybrid i-DCD” som kombinerer en 1,5 liters direkte innsprøytet bensinmotor med en elektromotor – som samlet gir ytelser som en klassisk to-liter. Løsningen gir glimrende dynamiske egenskaper og firehjulsdrift i kombinasjon med et svært lavt forbruk. Vezel vil ha det aller laveste forbruket i sin klasse i Japan.
Honda Vezel er den første hybridbilen fra Honda som blir utstyrt med det originale Real-Time firehjulsdrift-systemet. Ved hjelp av elektronikk og oljestyrte clutcher i den bakre differensialen varieres kreftene kontinuerlig mellom forhjulene og bakhjulene, avhengig av veigrepet. Den nye Honda-modellen blir også velutstyrt med tanke på teknologi som både letter kjøringen og øker sikkerheten. Automatisk bakkestart-hjelp og elektrisk styrt håndbrekk er bare et par eksempler på hva vi finner i Vezel, som utvilsomt kommer til å finne mange norske kjøpere om prisen blir riktig. Modellen kommer ikke til Europa før et stykke ut i 2015, og det er langt fra sikkert at den da får navnet Vezel. Honda har i disse dager også verdenspremiere på en helt ny utgave av ”super-minien” Jazz. Dette er imidlertid et navn den bare har i Europa, og skal du lete opp mer informasjon om den nykommeren, må du se etter Honda Fit. Lanseringen av Fit og Vezel fører Honda med fornyet styrke tilbake i to viktige segmenter, og er viktige bidrag i de planer fabrikken har for å komme tungt tilbake i flere markeder. Nettopp kompakt-SUV segmentet er at av de områdene analytikere forventer at skal ha stor vekst i de kommende årene. Et segment som Honda faktisk ”fant opp” allerede i 1999 med sin HR-V ”Joy Machine”.