Med denne konseptbilen viser Audi en tydeligere elektrifisering av A6-serien, og med en Avant stasjonsvogn vil e-tron modellene erobre enda større kundegrupper i Norge.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp.net

Det er elbilene som dominerer det norske Audi-lsalget. 95% av kundene velger i dag en elbil, og med de norske myndighetenes visjon om å bare selge nye nullutslippsbiler fra 2025 er Audi dermed godt i rute. Med Audi A6 Avant e-tron, merkets aller første elektriske stasjonsvogn, vil norske bilkjøpere få et nytt og spennende alternativ på veien mot en avslutning på salget av nye fossilbiler.

Den nye «single frame» grillen viser en ny designretning for elbil-frontene og skaper et mer kraftfullt visuelt uttrykk.

Konseptbilen har en lengde på 4,96 meter, er 1,96 meter bred og 1,44 meter høy. Målene plasserer den i et segment der vi finner de store og komfortable premium-bilene. I likhet med tidligere modeller i A6 og A7 -seriene byr også nykommeren på en klassisk blanding av kraft, dynamikk og en aerodynamikk som bidrar til lav luftmotstand. En cW verdi på bare 0,24 bidrar til at denne store stasjonsvognen får et lavere energiforbruk, og dermed lengst mulig rekkevidde.

Hele 95% av de bilene Audi i dag selger i Norge er elektriske. Med en stasjonsvogn i e-tron serien vil dette øke ytterligere.

Samtidig har den nye Audi-modellen fått et klart sportslig uttrykk. 22-tommer store hjul og korte overheng, den lave kupeen, og en dynamisk taklinje gir assosiasjoner i retning av sportsbiler. Den svakt fallende taklinjen, kombinert med den skråstilte D-stolpen, er typiske kjennemerker for vindusdesignet til Audi Avant. quattro-hjulbuene understreker effektivt bilens bredde og de er en tydelig del av designet med det markerte batteriområdet over kanalene, der sorte innfellinger demonstrerer et designelement som nå har blitt et kjennemerke for Audis elektriske biler.

Den svakt fallende taklinjen, kombinert med den skråstilte D-stolpen, er typiske kjennemerker for vindusdesignet til Audi Avant.

Hjertet i Audi A6 Avant e-tron concepts fremdriftsteknologi – som i alle kommende PPE-biler (den nyeste Audi plattformteknologien) – blir ladeteknologien basert på 800 volt. På samme måte som i Audi e-tron GT quattro, gir dette mulighet til å lade batteriet med opptil 270 kW effekt. Med PPE vil denne revolusjonerende teknologien for første gang lanseres i et stort volum i den luksuriøse businessklassen. PPE-teknologien gir ladetider som er nær en tradisjonell drivstoffylling. Bare 10 minutter er nok til å gi nye 300 km. På mindre enn 25 minutter kan batteriet med 100 kWh lades fra 5 % til 80 % kapasitet.

Batteriene kan lades med en effekt på inntil 270 kW, og dette betyr ladetider på det 100 kWh store batteriet på ned mot 25 minutter.

Kombinert med en betydelig batteristørrelse gir dette gi en rekkevidde på inntil 700 km. Nøkkelelementet i de kommende PPE-bilene er plasseringen av batterimodulen mellom akslene. Den vil kunne lagre rundt 100 kWh energi i Avant-utgaven av A6 e-tron concept. Ved å benytte hele bilens gulv oppnås det en relativt flat batteriutforming. Dermed blir det mulig å bruke denne basisen både til biler som skal ha høy bakkeklaring, og til biler som prioriterer økt dynamikk med en lav arkitektur – slik som Audi A6 Avant. Lang akselavstand og korte overheng vil være en fellesnevner, sammen med store hjul.

Den avanserte PPE-plattformen er bygd opp med et 800-volt system som bidrar til en god elektrisk løsning og korte ladetider.

Den kommende familien av PPE-modeller vil inkludere modeller som har én elektrisk motor foran, og én elektrisk motor bak. Elektronikken benyttes til å gi firehjulsdrift akkurat når du trenger det, og gir en perfekt balanse mellom kjøredynamikk og effektivitet. I tillegg vil e-tron-familien også ha medlemmer som er optimert for minimalt forbruk og maksimal rekkevidde. Disse vil ha én enkelt elektrisk motor, montert på bakakselen.

Avant e-tron vil bli levert i utgaver med både forhjulsdrift og selskapets quattro firehjulsdrift. Begge med gode kjøreegenskaper.

I Audi A6 Avant e-tron concept kan de to elektriske motorene levere en samlet effekt på 350 kW, og 800 Nm dreiemoment. Dette gir akselerasjonstider fra 0-100 km på under 4 sekunder for de mest dynamiske utgavene av den kommende modellen.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev