Jaguar i-pace har gitt merket et fantastisk løft i Norge – og fjorårs-salget er det beste i selskapets historie. Målene for 2019 er ikke mindre beskjedne – og leveringstidene på i-pace blir atskillig kortere.

Tekst: Sven Furuly, Foto: An V. Ho og Sven Furuly

Den norske Jaguar-importøren leverte og førstegangsregistrerte 1081 eksemplarer av i-pace i 2018. Dermed greide de å nå sitt mål på minst et tusen utleverte biler i lanseringsåret, og det er salgsdirektør John Helmersen godt fornøyd med. –Vi skulle gjerne ha levert ut enda flere biler for å møte de mange bestillingene og kunders ønske om raskest mulig levering, men er likevel glade. Systemet for kontroll og gjennomgang av bilene hos oss som importør – fremfor hos den enkelte forhandleren – har fungert glimrende, sier Helmersen til Bilmagasinet. –For å levere bilene raskest mulig til utålmodige kunder bestemte vi oss for å utvikle en prosess for dette sammen med elbilspesialisten Birger N Haug i Røyken, og dette har gitt god kvalitetssikring av alle leverte biler – uansett forhandler.

Salgsdirektør Helmersen gleder seg til flere i-pace i 2019 og en helt ny Range Rover Evoque

Ved overgangen til et nytt år er det fortsatt mange som venter på sin bestilte i-pace. Ved inngangen til 2019 ligger det mellom 1500 og 2000 bestillinger i systemet. En del kunder har ventet lenge, men løsningen er nær. Den norske importøren har fått en stor kvote i-pace i første kvartal, og Helmersen forteller til Bilmagasinet at i løpet av april vil de fleste som bestilte bil i 2018 ha fått sin leveranse. Deretter håper han at det skal være mer ”vanlige” leveringstider på rundt tre måneder. Det vil i så fall være imponerende om Jaguar får til dette. De naturlige konkurrentene Audi e-tron og Mercedes EQC lover også et stort antall biler til Norge i 2019, men for kunder som ønsker et omfattende utstyrsnivå og ikke er på de tidlige reservasjonslistene, er det ikke utenkelig at vi skriver 2020 på kalenderen før de får sin Audi eller Mercedes. Produksjonstakten ved samlebåndene for Jaguar i-pace (som for øvrig ligger i Østerrike) økes hele tiden, og målet er å produsere 25 000 i-pace årlig. Salgsmålet for 2019 i Norge er 4 000 biler, og det tror vi ikke er noe urealistisk tall. Utfordringen ligger i å få levert dette antallet til kundene i 2019.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Elbilen Jaguar I-Pace har blitt møtt med stor glede hos de norske forhandlerne, og det blåser en positiv Jaguar-vind over Norge. Fra å ha hatt en drøy håndfull forhandlere for to-tre år siden, vil antallet i løpet av 2019 stige til hele 10 stykker. Byer som Sarpsborg, Kristiansand, Haugesund og Ålesund får nå Jaguar-forhandlere for første gang i historien. Trening og opplæring har økt elbilkunnskapen ute hos forhandlerne, og målsetningen er at en kunde skal få den samme profesjonelle hjelpen, enten han søker grunnleggende kunnskap om elbiler eller ønsker å drøfte Jaguar-modeller utstyrt med konvensjonelle forbrenningsmotorer.