Den helt nye BMW X4 bygger på den samme teknikken vi finner i X3, men fremstår som et atskillig mer sportslig alternativ – både i uttrykk og kjøredynamikk.
Allerede ved første øyekast kjenner vi igjen grunntrekkene til den store luksus-firehjulstrekkeren X6, men innpakningen er atskillig mer moderne, formspråket helt i tråd med de seneste modellene fra BMW, og størrelsen røper at nykommeren har sinne røtter forankret i plattform og teknikk fra X3.
Dette karosseri-konseptet, som BMW har døpt ”Sports Activity Coupé” blander fremkommeligheten og de gode kjøreegenskapene til X-modellene med elegansen og det sportslige formuttrykket til en kupé. Taklinjen når sitt høyeste punkt rett over førerens hode, og setene er plassert 20 millimeter lavere enn i X3. De flytende linjene fortsetter bakover og ender i en rett og kort hekk – på en både visuelt og aerodynamisk god måte. Baksetet er utformet for å gi maksimal komfort til to personer, og bakseteryggene er delt 40/20/40 for å lett kunne frakte ski eller andre lengre gjenstander, med fire personer i bilen. X4 er imidlertid registrert for inntil fem personer.
Innstegsmodellen i Norge blir X4 xDrive 20d. Her snakker vi om en motoreffekt på 163 hk og et imponerende lavt forbruk. Dersom kunden velger de nye 17” dekkene med lav rullemotstand som tilvalg, har X4 med denne motoren et oppgitt forbruk på bare 0,48 liter/mil ved blandet kjøring. Startprisen ligger på 582.700 kroner og på norske biler omfatter standardutstyret detaljer som variabel sportsstyring, sportsratt, performance control, xenon-lys og elektrisk manøvrert bakluke. X4 har gjennomgående et noe høyere standardutstyr enn X3.
I motsatt ende av prislisten finner vi X4 xDrive 35i med en bensinmotor på 306 hk. Her snakker virkelig om sportskupé-prestasjoner, der prislappen starter på 919.200 kroner med åtte trinns Steptronic automatgir. De første norske X4-kundene vil få sin bil levert mot slutten av juni. Da vil også den nyeste utgaven av X3 –slik den ble presentert i Genéve – være på plass i Norge.