Hittil er BMW i4 kun blitt vist frem som en konseptbil, men i dag rullet den endelige produksjonsmodellen ut på scenen under årskonferansen til BMW Group. BMW i4 lanseres senere i år, som den fjerde helelektriske modellen fra BMW.
Av Sven Furuly
Konseptbilen BMW i4 Concept så dagens lys i mars 2020. Ett år senere presenteres nå produksjonsmodellen på scenen under årskonferansen til BMW Group. Likhetene med konseptbilen er mange. Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. På mange måter blir BMW i4 summen av en perfekt BMW – bare helt elektrisk. De første bilene vil rulle inn på norske veier i fjerde kvartal, forteller Marius Tegneby, som er kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, til Bilmagasinet.
![](https://bilmagasinet.no/wp-content/uploads/2021/03/BMW-i4-3.jpg?x14828)
Den elektriske nykommeren i4 har den magiske utstrålingen vi forbinder med de mellomstore klassiske BMW-sedanene.
BMW i4 er en helelektrisk firedørs Gran Coupé og blir tilgjengelig i forskjellige versjoner med rekkevidde på opptil 590 km (WLTP). Med effekt på opptil 530 hk, vil BMW i4 akselerere fra 0-100 km/t på rundt 4 sekunder. Enda mer imponerende enn selve akselerasjonen, er kjøreresponsen i BMW i4. Et helt eget oppsett for dempersystemet reduserer den typiske bevegelsen hvor man gjerne opplever at bilen «setter seg» under kraftig akselerasjon. Sammen med et nyutviklet antispinn-system som jobber lynraskt og presist, sørger systemet for maksimalt grep og stabilitet når gasspedalen får kjenne på trykket fra skosålen.
![](https://bilmagasinet.no/wp-content/uploads/2021/03/BMW-i4-2.jpg?x14828)
Barsk linjeføring og effekter opp til 530 hk kjennetegner morgendagens klassiske BMW-sedaner – i en helt ny innpakning.
Ytelsene må spille på lag med reaksjonene fra styring og bremser. Forutsetningene for den ettertraktede smidigheten og presisjonen er forankret i konseptet BMW i4 bygges på; lang akselavstand, bred sporvidde, egen hjulstilling, store dekkdimensjoner, høy torsjonsstivhet, lavt tyngdepunkt og vektbalanse. BMW 3- og 4-serie har alltid vært en målestokk for den ideelle balansen mellom dynamiske egenskaper og komfort i sitt segment. Med helt nye BMW i4 defineres målestokken nok en gang – med ren elektrisk kjøreglede. En av modellene som kommer er en M Performance-modell. Dermed har det tyske selskapets store elektriske satsning nå også nådd de mest sportslige modellene.
![](https://bilmagasinet.no/wp-content/uploads/2021/03/BMW-i4-4.jpg?x14828)
Utformingen av den klassiske nyreformede BMW-grillen har fått mange reaksjoner på grunn av sitt utfordrende design.
BMW i4 bygges på femte generasjon BMW eDrive-teknologi. Den elektriske motoren, ladeenheten og høyspenningsbatteriet er nyutviklet og gjør det mulig for BMW å ta et nytt og viktig fremskritt med de elektriske drivlinjene. Mer informasjon om modellen vil bli publisert om kort tid, og dette publiseres fortløpende på bilmagasinet.no
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev