Alle de store bilfabrikkene kjemper om å være det beste valget innenfor hvert klasse – og aller helst vil de smykke seg som referansen – og grunnleggeren av en helt ny bilkategori. Slik BMW gjorde det første gang med X5 i 1999.
Luksus-SUV, sportslig SUV, mellomklasse-SUV, kompakt-SUV… Det begynner å bli mange ulike SUV-kategorier, og ditto salgssuksesser. Mange av disse SUV’ene forsvinner raskt inn i et likegyldighetenes slør, mens andre beholder sin stjernestatus gjennom mange år. Riktignok mistes favorittstempelet fra tid til annen når de nærmeste konkurrentenes kommer med sine nylanseringer, men det går ikke lang tid før salget igjen er like stabilt. BMW X5 tilhører denne kategorien biler, og har gjort det helt siden 1999. Det var året da vi for første gang måtte forholde oss til designeren Chris Bangles unike linjer og BMW hadde latt seg inspirere av Range Rover –suksessen til selv å introdusere en SAV – en ”Sport Acticvity Vehicle”.
For å forstå den nye utgaven av BMW X5 er vi nødt til å gå tilbake til filosofien bak den første utgaven. Den ble lansert på et tidspunkt da de fleste firehjulsdrevede biler var synonymt med ”Off-Road” –kjøring og en teknisk løsning basert på en solid ramme under karosseriet. BMW, som nettopp hadde kjøpt Rover og Land Rover hadde selv erfart hvordan Range Rover hadde flyttet terrengbilen ut av gjørmehullene og opp på motorveien, men fortsatt uten å få de kjøreegenskapene og den komforten man forbinder med en rask og rommelig stasjonsvogn. X5 er basert på 5-serie fra samme tid, og ved hjelp av firehjulsdrift, høyere bakkeklaring og komponenter som f.eks ”hill descent control” og et ”Off-Road engine management system” hentet fra Range Rover HSE, skapte BMW den første bilen i denne klassen: en høyreist sports-stasjonsvogn som også kunne takle utfordringer i terrenget. Mange vil hevde at Mercedes ML var den første (et år tidligere), men den hadde fortsatt en hjelperamme under bilen, og ikke et selvbærende karosseri som X5, da den ble lansert.
De sportslige kjøreegenskapene er kanskje det som mest av alt preger BMW X5 både gjennom den første modellgenerasjonen (E53) og den andre generasjonen (E70) som er produsert fra 2006 til 2013. En spektakulær V8-motor på 355 hk ble en hit i USA mens den tre liter store dieselmotoren på 318 hk raskt ble en Norgesfavoritt. Glimrende kjøreegenskaper, herlig komfort og en velfungerende firehjulsdrift har gitt X5 en klasseledende med Porsche Cayenne og Mercedes-Benz ML som de argeste konkurrentene. Range Rover Sport er gjennom årenes løp blitt alternativet for de mer Off-Road orienterte, og dette er minst like tydelig når vi møter den aller nyeste 2014-utgaven av BMW X5 for første gang. Designet er trygt forankert i tidligere X5 og X3-modeller, men utstråler kraft og eleganse på en måte som bare ”premium” bilmerker gjør. Også førermiljøet utstråler materialvalg og monteringsarbeid av høy klasse, kombinert med et moderne uttrykk.
Blant flere utgaver av den nye BMW’en vi kjører er den 258 hk sterke xDrive 30d. Dette er en motorisering som kler denne bilen, og gjør den med sin sprint fra 0-100 km/t til den raskeste dieselen i SUV-klassen mellom 250 og 300 hk. Dette understreker med full tyngde de sporty karakteren X5 etter min mening har. Styringen er rask og presis, fjæringsoppsettet har en fin balanse mellom det sportslige og det komfortable, og førerplassen innbyr så absolutt til en sporty kjørestil. Den er lettkjørt, og når vi kjører på smale, isete og svingete fjellveier er den forbløffende smidig i forhold til sin størrelse og vekt. Men det er ikke dermed sagt at det er mye masse i bevegelse, og dumdristighet kan skape overraskelser, selv om X-drive firehjulsdriften reagerer lynraskt, og endrer overføring av kreftene til hver aksel innenfor et tiendedels sekund. Under normale kjøreforhold har X5, i likhet med alle andre firehjulsdrevede BMW-modeller, en bakhjulsdrevet karakter (40/60-splitt). Åtte trinns automatgirkasse (er det markedets beste?) er standard, og takket være de elektroniske clutchene i DSP-systemet sørger elektronikken alltid for at mest krefter går til det hjulet som har best veigrep – samtidig som et spinnende hjul bremses opp.
Plassforholdene foran i bilen er svært bra, utsynet kongelig og følelsen av å være sjef er påtrengende. Bakseteplassen er ikke så overdådig som man lett kunne tenke seg når man studerer bilens velvoksne mål fra utsiden. Forklaringen ligger i at X5kan leveres som syv-seter, der to ekstra seter ligger skjult i bagasjeromsgulvet (kr 16.300 ekstra). To-delt bakluke, der øvre del er elektrisk manøvrert, åpner opp til et bagasjerom på 650 liter. Med sine 488 cm ruver X5 godt i trafikken, og når ekstrautstyret omfatter alt fra sportspakke med fjæring som justerer seg automatisk etter kjøreforholdene, mulighet for å velge ulike skiftemodi for kjappere girskift, og aktiv styring, blir det et gedigen bilopplevelse. Men X5 er definitivt ikke en SUV for slanke lommebøker, for ekstrautstyret koster så det holder. Dette er heller ingen bil for en som ønsker den SUV’en som byr på de mest ekstreme terrengegenskapene. Du kommer neppe til å sette deg fast noe sted med denne ”gentlemannen som har fjellsko på”, men skal du utfordre terrenget vil nok både Range Rover Sport og en arbeidshest som Toyota Landcruiser flytte deg atskillig lenger inn i villmarken før det sier stopp. For BMW handler det imidlertid om å by på på den gode og sporty BMW-kjøreopplevelsen – slik også Porsche Cayenne gjør det, og akkurat det gjør den i fullt monn.
Blant testbilene var det også en xDrive50i med hele 450 hk, som kunne by på utrolige fartsressurser. Den blir neppe særlig vanlig i Norge, mens en helt ny motorvariant, xDrive25d med 211 hk, kan bli en aktuell modell for mange. Med sin effekt på 211 hk vil denne få en startpris som ligger ca 120 000 kroner lavere enn 3-literen vi har prøvekjørt her. Salgsmålet for X5 i Norge for inneværende år er ca 400 biler, og dette gjør 2014 til et ”X5-år” der det nettopp er denne modellen som kommer til å notere seg for den største andelen av det eksklusive SUV-markedet i Norge.
GRUNNDATA: BMW xDrive 30d
Motor : Seks-sylindret diesel, 2993 ccm
Effekt: 258 hk (190 kW) v/4000 o/min
Dreiemoment: 560 Nm v/1500 o/min
Blandet forbruk: 0,62 liter/mil
CO2-utslipp: 164 gram/km
Toppfart: 239 km/t
Aks. 0-100 km/t: 6,9 sek
Vekt (kg): 2145 kg
Nyttelast: 710 kg
Totalvekt: 2930 kg
Bagasjerom min/maks: 650/1870 liter
Mål (LxBxH): 489 x 194 x177 cm
Akselavstand: 282 cm
Dekk foran/bak: 255/55 R18
Pris (rimeligste): kr 913 000.-
Pris (som prøvekjørt): ca kr 1.250.000.-