For mange bilentusiaster er den velkjente targa-silhuetten like uløselig knyttet til Porsche 911 som selve grunndesignet til den legendariske 911-modellen som nettopp har feiret sin femtiende bursdag.
En av de store trekkplasterne på årets internasjonale bilutstilling i Detroit er en helt ny versjon av ikonet Porsche 911 targa. Borte er de underlige skyvetak-konstruksjonene vi opplevde sent på nittitallet og rundt årtusenskiftet. Nå er den klassiske targa-profilen tilbake med bred bøyle, dobbelkrum bakrute og en takplate som lett tas av og oppbevares i bagasjerommet. Vi benytter anledningen til en liten kavalkade over Porsche 911 targa gjennom femti år.
Da Porsche lanserte den legendariske 911-modellen på begynnelsen av sekstitallet, hadde fabrikken også planer om en kabriolet i tillegg til kupé-modellen – slik det hadde vært med 356-modellen gjennom en årrekke. Porsche var imidlertid av den oppfatningen at National Highway Traffic Safety Administration i USA hadde planer om å forby åpne kabrioleter og roadstere. Dette, sammen med ønsket om å skape en annerledes type åpen sportsbil, inspirerte Ferdinand Alexander Porsche til å formgi en helt spesiell karosserivariant av 911 kupé, som han hadde designet noen år tidligere.
Targa, som har fått sitt navn etter det berømte Targa Florio bilracet på Sicilia, der Porsche hadde vunnet hele seks ganger fra 1956, ga navn til den nye karosserivarianten som ble lansert i 1967. Den brede bøylen i rustfritt stål, plassert der vi normalt finner B-stolpen, fikk raskt tilnavnet ”Targa-bøyle” og bød på en rekke bruksfordeler. Først og fremst er den en sikker veltebøyle om bilen skulle slå rundt, videre er den et viktig bidrag til å opprettholde karosseriets vridningsstivhet, og ikke minst ga løsningen muligheten til å nyte kabriolet-kjøring på ulike måter. Den første Porsche 911 targa-varianten fra 1967 har en kort, avtakbar takplate mellom toppen av frontruten og taragbøylen, mens et plastvindu som kan åpnes åpnes helt ved hjelp av en glidelås, er montert i bakkant av targabøylen – ned mot motorluken. Dermed hadde man i praksis en kabriolet med en bred veltebøyle.
Det viste seg raskt at de aller fleste tok av takplaten og lot det store bakvinduet være lukket for å slippe trekk i nakken. Mot slutten av 1967 lanserte Porsche en stor dobbeltkrum glassrute som erstatning for plast-bakvinduet. Dette vinduet bidro også til å gi Porsche 911 targa enda større vridningsstivhet, og dette var spesielt viktig på S-utgaven der motoreffekten var 160 hk.
Targa-løsningen fulgte Porsche gjennom hele den første karosseri-designet, og da G-modellen (med sine kraftigere støtfangere) ble lansert i 1974 var targa fortsatt en etterspurt variant. Den karakteristiske modellen ble derfor videreført i det nye karosseriet. Selv hadde jeg Porsche 911 targa i begge disse karosseriutgavene, men ønsket meg vel egentlig en helt åpen Porsche 911 – slik min 356 Cabriolet hadde vært – 10 år tidligere. I 1982 var jeg i Stuttgart og så 911 SC Cabriolet for aller første gang – og mistet lysten på targa-utgaven.
Det var ikke bare undertegnede som mistet lysten. Cabriolet-salget hadde en solid vekst, mens targa-salget skrumpet. Ikke minst på grunn av at flere ulike cabriolet-modeller så dagens lys: fra 930 Turbo cabriolet til Speedster-varianter av både G-modellen og 964-karosseriene (sistnevnte i produksjon fra 1989 – 1993). 964 Targa er den siste 911-modellen med den klassiske brede bøylen i rustfritt stål. Da 993-modellen introduseres i 1994 står det ingen targa-modell på programmet. En helt ny targa-løsning blir derimot introdusert i 1996: Da får 911 et helt nytt design der det dominerende er et stort glasstak som kan skyves bakover og gi ”en slags” kabriolet-opplevelse. Denne targa-utgaven ble kun bygd fra 1996 til 1998, og total produksjon er bare 4407 stykker. Det svake salget førte til at Porsche først lanserte 996 targa i 2002, hele fire år etter at Porsche 996 Coupé – den første 911 med helt vannkjølt motor, ble lansert.
Med introduksjonen av 997-karosseriet i 2005 gikk det på nytt noen år før targa-utgaven ble lansert. Men et ”forvokst” soltak var ikke nok til å gi skikkelig kabriolet-opplevelse, og Porsche 911 entusiastene valgte enten en kupè for maksimale kjøreegenskaper, eller en kabriolet for den optimale friskluft-opplevelsen. Den tyske tuning-eksperten Alois Ruf bygde imidlertid minst en 997 targa på oppdrag fra den tyske elektronikkgiganten Siemens. Denne spektakulære Porsche-modellen var en elektrisk bil, presentert av Siemens for å vise selskapets know-how innefor elektromotorer, batterier og ladeteknologi. Jeg hadde selv glede av å kjøre denne ekstraordinære 911-modellen på bane da den var i Norge. Til overmål var denne targa-modellen utstyrt med bakvindu av plast som kunne åpnes – akkurat slik som i 1967.
Den syvende Porsche 911 –generasjonen ble introdusert med 991 i 2012. Gjennom de femti årene 911 har vært i produksjon er dette det tredje helt nye grunnkarosseriet. Aluminium benyttes i stor grad for å redusere bilens vekt, både for å øke prestasjonene, men også for å redusere bilens forbruk og CO2-utslipp. Det gikk ikke mange månedene etter introduksjonen før både en Cabriolet og en Turbo var på plass, men noen hint om en mulig targa-utgave var det ingen som ville gi. Ryktene har svirret, men først nå den 14. januar var en 991 med klassisk targabøyle en realitet. Verdenspremieren fant sted i Detroit til stor applaus fra en samlet motorpresse. Endelig har Porsche 911 targa fått tilbake det designet den skal ha. Du kan elske eller hate den brede bøylen, men et ikon, det er den!