Geely – det kinesiske selskapet som eier Volvo – blir partner med Daimler Benz og etablerer et helt nytt joint-venture selskap. Med dette får Smart en ny start, og overgang til kun elektriske biler.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Daimler Media
Ryktene om en samarbeidspartner har pågått i lengre tid, og endelig kan Daimler bekrefte fremtidsplanene for sitt småbil-merke Smart. Løsningen er spennende, og åpner for nye teknologioverføringer og synergier i bilbransjen. Et joint-venture selskap eiet av tyske Daimler og kinesiske Geely representerer en omstart og helt ny retning for bilmerket Smart.
Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
- [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
- [do_widget_area sidebar-1]
- [do_widget id="search-3"]
- [do_widget id="recent-posts-2"]
- [do_widget id="tag_cloud-2"]
- [do_widget_area sidebar-2]
- [do_widget_area sidebar-3]
- [do_widget_area sidebar-4]
- [do_widget_area sidebar-5]
- [do_widget_area sidebar-6]
- [do_widget_area sidebar-7]
- [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
- [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
- [do_widget id="categories-2"]
- [do_widget_area wp_inactive_widgets]
- [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
- [do_widget id="text-2"]
Kinesiske Geely, som tidligere har hatt en aksjepost i bilmerket Smart, har sammen med Daimler Benz etablert et nytt globalt joint-venture selskap der de to skal være likeverdige partnere. Det er planlagt en helt ny fabrikk for produksjon av bilmerket Smart i Kina, og en helt ny modellgenerasjon vil komme fra denne. Samtidig skal Smart gå over til å bli et helt rendyrket elebil-merke, og de første nye modellene vil komme i salg i 2022.
Kinesiske Geely eier ikke bare Volvo personbiler og har en stor andel av det nye bilmerket Polestar, men også det klassiske sportsbil-merket Lotus. Daimler regner med at hele prosessen med etableringen av det nye selskapet vil være klar i løpet av 2019. Dagens modeller vil fortsette inntil den nye generasjonen vil være på plass i 2022. Til planene hører også lansering av en litt større Smart elbil i B-segmentet. Geely får ansvaret for både utvikling og produksjon av den neste Smart-generasjonen.
Dagens modeller skal fortsatt produseres i Europa ved Daimlers to fabrikkanlegg. Den minste, Smart Fortwo, bygges ved fabrikken i Hambach i Frankrike, mens den større Smart Forfour bygges i Novo Mesto i Slovenia. Planene er at Hambach-fabrikken etter hvert skal gå over til å bygge en ny kompakt elbil under Mercedes sitt helt nye EQ merkenavn. I tilknytning til dette kommer Mercedes-Benz til å investere 500 millioner euro i denne fabrikken.