Qoros – et helt nytt kinesisk bilmerke som leverte sin første bil til en kinesisk kunde 2. januar i år – har fått toppscore i de krevende Euro NCAP kollisjonstestene. Qoros 3 Sedan er rent sikkerhetsmessig den beste bilen i sin klasse i 2013.

Dette er den første kinesisk utviklede bilen som har oppnådd fem stjerner for sin sikkerhet, og varsler en ny tid for kinesisk bilindustri. Qoros er også en av de aller beste bilene som Euro NCAP har kollisjonstestet gjennom årenes løp. Dette åpner det europeiske markedet for dette nye kinesiske bilmerket – og dermed blir nok Qoros et navn vi kan begynne å øve oss på uttalen av.

Det aller første serieproduserte eksemplaret av Qoros 3 Sedan ble sendt fra Guanshan i Kina til Europa for å gjennomgå de krevende Euro NCAP kollisjonstestene i september i fjor. Nå er resultatene offentliggjort, og bilen har fått høy score innenfor alle de fire disiplinene den krevende kollisjonstesten. Sammenlagt score var 88%, og dette er den høyeste score som noen bil – uansett størrelse og klasse – oppnådde i Euro NCAP kollisjonstestene i 2013.

Qoros-3-sedan-2

Qoros-at-Geneva-Motor-Show

Qoros ble etablert i 2007 og har sitt hovedkontor i Kina. Det unge merket har knyttet til seg en rekke europeiske bilbransjefolk i toppklasse. Vi kan ikke unngå å nevne selskapets designsjef, tyske Gerd Hildebrand. Et av hans største verk er utvilsomt kreasjonen av ”The New Mini” under ledelse av BMW på ’nittitallet. Volker Steinwascher er visepresident og daglig leder av Qoros. Han kommer fra en tilsvarende stilling i Volkswagen of America, etter å ha hatt en rekke ledende stillinger innenfor Volkswagen helt siden 1986. I bunnen er han utdannet tekniker fra Teknisk Universitet i Achen, og det flotte resultatet i Euro NCAP er neppe tilfeldig når vi forteller at det også sitter flere tyskere og briter i ledende stillinger under Guo Qian, selskapets kinesiske CEO og leder.

I en kommentar til de gode testresultatene sier Volker Steinwascher: ”De gode testresultatene fra Euro NCAP bekrefter de høye nivået vi har forsøkt å legge oss på når det gjelder designet, konstruksjonsarbeidet og produksjonskvaliteten til Qoros 3 Sedan. Å møte verdens høyeste kvalitetskrav – ikke bare når det gjelder kollisjonssikkerhet, men hele bilen – har vært vår målsetning fra første stund, og da er det uhyre tilfredsstillende å få lønn for strevet”
Qoros 3 fikk det nest beste resultatet for den sikkerheten voksne personer har i bilen (95%) i 2013. Bilens sikkerhetscelle viste seg å være ekstremt robust i både frontkollisjon, sidekollisjon og sidekollisjon mot en stolpe, og godt konstruert for å fange opp og lede kollisjonsenergien vekk fra passasjerene. Også når det gjelder sikkerheten for et barn i et bakovervendt barnesete scoret Qoros maksimalt antall poeng (87%) i de ulike kollisjonstestene.

Fotgjengersikkerhet er i de senere år viet stadig større oppmerksomhet, og en viktig del av Euro NCAP –testen er å slå fast hvilke biler som er minst aggressive dersom en fotgjenger blir påkjørt. Også her er resultatene for Qoros imponerende, og takket være mengder av datakontrollerte analyser og utprøvinger kan utviklingsteamet hos Qoros glede seg over en score på 77% – et av de beste resultatene Euro NCAP noensinne har registrert.
I de senere år har Euro NCAP også lagt inn bilens aktive sikkerhetssystemer som en del av den samlede sikkerhetsvurderingen. Også her scoret Qoros 3 utmerket, og oppnådde 81% for sitt standardutstyr som omfatter ABS, panikkbrems-assistanse, elektronisk stabilitetskontroll, varsling for bruk av sikkerhetsbelter, samt muligheten for at føreren selv kan forhåndsinnstille en hastighetsbegrensning.

Poengsystemet ved Euro NCAP kollisjonstester er basert på at kollisjonssikkerheten for voksne passasjerer er vektet med 50%, barnesikring og fotgjengersikkerhet med 20% hver og bilens sikkerhetssystemer med 10%. Michiel van Ratingen, Generalsekretær i Euro NCAP, gratulerer Qoros med det fantastisk gode resultatet og for å være historiens første kinesiske bil som oppnår fem stjerner i Euro NCAP.

Qoros 3 Sedan hadde sin Europapremiere på bilutstillingen i Genéve i fjor, og den ble også vist i Frankfurt for noen måneder siden. Selskapet har også vist fram prototypen på en stasjonsvognutgave og en kompakt SUV.
Foreløpig er det ingen norske bilimportører som har bekreftet samtaler med den kinesiske bilprodusenten, men vi vil ikke bli forundret om en norsk importør blir offentliggjort på den kommende bilutstillingen Genéve i mars.